Milliyet

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Milliyet
Milliyet Front Page.jpg
Typical Milliyet front page.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Demirören Holding
Founded 1950
Political alignment Kemalism
Secularism
Centre-left
Language Turkish
Headquarters Bağcılar, Istanbul
Circulation 182.955 [1]
Website www.milliyet.com.tr

Milliyet (Turkish for "nationality") is a major Turkish daily newspaper founded in 1950.

History[edit]

Milliyet came to publishing life at the Nuri Akça press in Babıali, Istanbul as a daily private newspaper on 3 May 1950. Its owner was Ali Naci Karacan. After his death in 1955 the paper was published by his son, Encüment Karacan.

For a number of years the person who made his mark on the paper as the editor in chief was Abdi İpekçi. İpekçi managed to raise the standards of the Turkish press by introducing his journalistic criteria. On February 1, 1979, İpekçi was murdered by Mehmet Ali Ağca, who would later attempt to assassinate the Pope John Paul II.

According to comScore, Milliyet's website is the fifth most visited news website in Europe.[2]

Ownership[edit]

In 1979 the founding Karacan family sold the paper to Aydın Doğan. Erdoğan Demirören, who owned 25% of the paper, later also sold his stake to Doğan.[3] In October 1998 the paper was briefly sold to Korkmaz Yiğit, being bought back within weeks when Yiğit's business empire collapsed in the face of unrelated fraud allegations.[4]

The paper was purchased by a joint venture of the Demirören Group and Karacan Group in May 2011,[5] but after legal and financial issues Karacan sold its stake to Demirören in February 2012.[6]

Editorial line[edit]

Since 1994, Milliyet has abandoned its stable, "upmarket" journalism established by Abdi İpekçi for a middle-market editorial line akin to that of Hürriyet. Internet edition of Milliyet often incorporates sensational material from The Sun and Daily Mail and there is tremendous amount of overlap among the daily coverage, such as identical articles and photographs.

Milliyet has been criticised for having self-censored a column that was critical of the Prime Minister's reaction to a press leak.[7] The column was frozen out for two weeks and then blanket-refused for publication.[8]

In early 2012 Milliyet fired Ece Temelkuran after she had written articles critical of the government's handling of the December 2011 Uludere massacre,[9] and Nuray Mert after Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan publicly criticized her.[10][11][12]

In 2013, Milliyet fired two of its most popular columnists Hasan Cemal and Can Dündar, who had taken critical stances against the AKP government.[13]

Digital archives[edit]

On September 2009, Milliyet opened its digital archive becoming the first Turkish newspaper to do so.[14]

Notable people[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Tiraj - MedyaTava - Yazmadıysa Doğru Değildir". medyatava.com. 4 December 2014. 
  2. ^ Nearly 50 Percent of Internet Users in Europe Visit Newspaper Sites, January 19, 2012
  3. ^ Today's Zaman, 29 April 2011, Competition body approves sale of Milliyet, Vatan dailies for $74 mln
  4. ^ Hurriyet Daily News, 4 November 1998, October: Crisis with Damascus defused after Ocalan leaves Syria; the rise and fall of Korkmaz Yigit
  5. ^ Dogan News Agency, 4 May 2011, Milliyet and Vatan papers sold to DK
  6. ^ Hurriyet Daily News, 9 February 2012, Karacan Group execs arrested in media probe
  7. ^ "A Special Kind Of Awful – The State Of The Turkish Media". Central Asia-Caucasus Institute and Silk Road Studies Program. Retrieved 2 June 2013. 
  8. ^ Preston, Peter (24 March 2013). "Turkey's voting for censors". London: The Observer. Retrieved 2 June 2013. 
  9. ^ al-akhbar.com, 6 January 2012, Firing Turkey’s Ece Temelkuran: The Price of Speaking Out
  10. ^ "Turks sense dawn of new era of power and confidence". BBC news. 2011-11-21. Retrieved 2011-11-21. 
  11. ^ "Turkish PM targets Economist magazine, journalist Nuray Mert". Hurriyet Daily News. 2011-06-03. Retrieved 2011-11-21. 
  12. ^ Filkins, Dexter (March 9, 2012). "Turkey's Jailed Journalists". The New Yorker. Retrieved 2012-03-18. 
  13. ^ "Can Dündar dismissed from daily Milliyet for critical Gezi stance". Hürriyet Daily News. August 1, 2013. Retrieved August 2, 2013. 
  14. ^ "Milliyet İnternet haber, finans, spor, astroloji, sağlık, hava durumu, sinema, televizyon, video, tatil, galeri, emlak, araba, seri ilan, oyun sitesi". milliyet.com.tr. 

External links[edit]