Al-Musawar

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al-Musawar
Arabic: المصور
Categories News magazine
Frequency Weekly
Publisher Dar Al Hilal Publishing House
First issue 1925; 89 years ago (1925)
Country Egypt
Language Arabic

Al-Musawar (Arabic: المصور‎) is an Egyptian weekly current events magazine.[1] The weekly is a state-owned publication.

History and profile[edit]

Al Musawar was launched in 1925.[2] The founder of the weekly was George Bey Zidan.[3] Emil and Shukri Zidan are also the founders of the weekly which is published on Saturdays.[2] The publisher is Dar Al Hilal Publishing House.[2][4] On 17 December 1932 the magazine began to publish a sports supplement, Al Aptal (meaning Champions in English).[5]

The weekly has been owned by the Egyptian government since 1960[6][7] and its editors-in-chief and head of the publishing house are appointed by the state.[4][8]

One of its longest-serving editors was journalist Fekry Abaza.[9] He held the post between 1926 and 1961 when he was fired due to his article published on 17 August 1961.[10] Female writer Amīnah al-Saʿīd and Hamdy Rizq are among the former editors-in-chief of Al Musawar.[6][11] Makram Mohammed Ahmed served as editor-in-chief of the weekly from the mid-1980s to 2005.[4][12] Abdul Qadir Shuheib was appointed editor-in-chief in July 2005.[4] On 28 June 2014 Fatema Sayed became the editor-in-chief of the magazine.[13]

The weekly published interviews with major figures including one with King Faisal of Saudi Arabia in August 1972[14] and several others with the former President Husni Mubarak.[2]

See also[edit]

List of magazines in Egypt

References[edit]

  1. ^ William A. Rugh (2004). "Newspapers and Print Media: Arab Countries". Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa. Retrieved 17 October 2014. 
  2. ^ a b c d Mohamed El Bendary (1 March 2010). The Egyptian Press and Coverage of Local and International Events. Lexington Books. p. 61. ISBN 978-0-7391-4520-3. Retrieved 5 October 2014. 
  3. ^ Talaat I. Farag. "Satirical Papyrus and Modern Cartoonists (Part II)". The Ambassadors (15). Retrieved 24 November 2013. 
  4. ^ a b c d "Egypt axes media moguls". News24 (Cairo). 4 July 2005. Retrieved 24 November 2013. 
  5. ^ Wilson Chacko Jacob (2011). Working Out Egypt: Effendi Masculinity and Subject Formation in Colonial Modernity, 1870–1940. Duke University Press. p. 142. ISBN 0-8223-4674-5. Retrieved 6 October 2014. 
  6. ^ a b Omar Halawa (28 September 2012). "Indebted and overstaffed, how can state-owned papers survive?". Egypt Independent. Retrieved 6 October 2014. 
  7. ^ Nathalie Bernard-Maugiron (1999). "Freedom of the press in Egypt: Checks and Balances". Law Journal Library. Retrieved 23 October 2014. 
  8. ^ J. Miller Gulf Crisis Produces Surge of Egyptian Confidence The New York Times 11 November 1990. Retrieved 24 November 2013
  9. ^ مجلة المصور [Al Musawar Magazine] (in Arabic). Alexandrina: Memory of Modern Egypt Digital Archive. Retrieved 10 February 2011. 
  10. ^ Ghada Hashem Talhami (9 September 2007). Palestine in the Egyptian Press: From Al Ahram to Al Ahali. Lexington Books. p. 152. ISBN 978-0-7391-5863-0. Retrieved 6 October 2014. 
  11. ^ "Happened on this day: 20 May 2013". Discover Egypt. Retrieved 24 November 2013. 
  12. ^ Zvi Bar'el (8 December 2013). "Egypt's new constitution: Greater freedom - subject to military approval". Haaretz. Retrieved 6 October 2014. 
  13. ^ "Media Situation in Egypt: Thirteenth report for the period June and August 2014" (Report). Al Sawt Al Hurr. Retrieved 6 October 2014. 
  14. ^ The Theory and Practice of Islamic Terrorism. Palgrave Macmillan. p. 212. ISBN 978-0-230-61650-9. 

External links[edit]