Glas javnosti

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Glas javnosti
Glas javnosti.svg
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Radisav Rodić
Founded 20 April 1998
Political alignment Center-right
Populism
Ceased publication 16 January 2010
Headquarters 27. marta 69/14,
11000 Belgrade,
Serbia
Official website www.glas-javnosti.rs

Glas javnosti (Глас јавности, meaning "Voice of the public") was a daily newspaper published in Belgrade. After publishing a newspaper from April 1998 until January 2010, the people behind the project have since then run a news portal under the same name.

Its first issue appeared on April 20, 1998, published by a group of journalists from Blic daily who, led by Manojlo Vukotić, left to form their own newspaper.

Initially, their new paper carried the Novi Blic name, but the Belgrade Commercial Court put a stop to that by issuing an immediate injunction citing copyright infringement. After 5 issues, on April 25, 1998, the paper appeared under its current name,[1] which the staff took from a long-forgotten 19th century publication.

Modern Glas javnosti assumes a continuity from a newspaper of the same name published in Kragujevac during 19th century. The first issue of that Glas javnosti came out on July 15, 1874.

Glas is financially managed by Radisav Rodić who also owns Kurir. Initially, the paper's editor-in-chief duties were performed by Manojlo Vukotić, who was succeeded by Srećko Petrić, Milan Bečejić, Slavoljub Kačarević, Maja Vojinović, Petar Lazić, Ivan Čorbić, Slavica Jovović, and Ljiljana Staletović.

The authorities under the Milošević regime frequently went after Glas. On the 2nd and 3 October 1999, the paper ceased publication due to an official injunction, allegedly because of three unregistered workers found at the ABC grafika printing company. In reality, the ban was widely seen as regime retribution for the paper's decision to print and distribute a bulletin by the Alliance for Change opposition coalition.[citation needed]

In January 2012, the newspaper ceased publishing its print issue. The plan was to continue with the web-portal and eventually go back to print publishing. As of 2012

References[edit]

External links[edit]