Research 2000

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Research 2000 was a U.S. opinion polling and marketing research company based in Olney, Maryland. It began doing research on upcoming elections in 1999[1] after its President, Del Ali, moved on from Mason-Dixon Political Media Research.[2] Research 2000 clients have included KCCI-TV in Des Moines, Iowa;, WCAX-TV in Burlington, Vermont; WISC-TV in Madison, Wisconsin; WKYT-TV in Lexington, Kentucky; Lee Enterprises, the Concord Monitor, The Florida Times-Union, WSBT-TV/WISH-TV/WANE-TV in Indiana, the St. Louis Post-Dispatch, the Bergen Record, the Reno Gazette-Journal, and the political blog Daily Kos.[3]

Daily Kos lawsuit[edit]

During the 2008 U.S. elections, Research 2000 was contracted by the website Daily Kos to conduct nonpartisan polling of various races, including presidential, senate and gubernatorial races. This partnership was slated to continue into the 2010 U.S. elections, but Daily Kos terminated the relationship in early June 2010, citing poor performance.[4]

In June 2010, three independent amateur statisticians (Mark Grebner, Michael Weissman, and Jonathan Weissman) began investigating Research 2000's numbers and suspected that they had been fabricated. They were concerned enough to contact Daily Kos founder Markos Moulitsas with their suspicions. On June 29, Daily Kos released the findings of that investigation, which concluded Research 2000's data showed extreme statistical anomalies inconsistent with random polling.[5] In a statement of his own accompanying the results, Moulitsas renounced all of the work Research 2000 had done for Daily Kos and also announced that Daily Kos intended to sue the polling firm for fraud.[6][7][8] The suit was filed on June 30, 2010 in the U.S. District Court, Northern District of California.[9]

On July 8, 2010, Research 2000 redirected its business website to the Wikipedia entry for opinion polls. Del Ali said he did so because "hackers have polluted the site".[10]

On November 30, 2010, an agreement to a settlement began as lawyers for the Plaintiff filed a status report indicating that both parties were in "agreement as to the contours of a proper settlement but are still in the process of determining whether the execution of the proposed terms is feasible."[11] In May 2011, the Huffington Post reported that the lawsuit had been settled with Research 2000 pollster Del Ali making payments to Daily Kos.[12] In July 2012, however, a default judgement of over US$300,000 was entered against the defendant.[13]

References[edit]

  1. ^ Coile, Zachary (1999-06-28). "Printable version: ELECTION 2000". Sfgate.com. Retrieved 2010-07-04. 
  2. ^ Times (2005-12-01). "Spokesman.com | Archives". Nl.newsbank.com. Retrieved 2010-07-04. 
  3. ^ "More on Research 2000". Daily Kos. Retrieved 29 June 2010. 
  4. ^ Markos Moulitsas, "Polling," DailyKos.com, June 9, 2010.
  5. ^ Markos Moulitsas (2010-06-29). "Research 2000: Problems in plain sight". Daily Kos. Retrieved 2010-07-04. 
  6. ^ Markos Moulitsas (2010-06-29). "More on Research 2000". Daily Kos. 
  7. ^ Steven, Shephard. "Daily Kos To Sue Former Pollster". National Journal. Retrieved 29 June 2010. 
  8. ^ Sargent, Greg. "The Plum Line - It's war! Lawyer for DailyKos details lawsuit against Research 2000". Voices.washingtonpost.com. Retrieved 2010-07-04. 
  9. ^ Greg Sargent, "First look at Daily Kos's lawsuit: Charges Research 2000 with "fraudulently manufacturing phony results," Washington Post, July 1, 2010. Access date: 1 July 2010.
  10. ^ David Cantanese, "Pollster kills site as critics pile on," Politico.com, July 8, 2010.
  11. ^ Kos Media LLC et al v. Research 2000 et al - Filing: 11 Kos Media LLC et al v. Research 2000 et al - Filing: 11 Access date: 23 April 2011.
  12. ^ Daily Kos vs. Research 2000 Lawsuit Settled
  13. ^ Kos Media LLC et al v. Research 2000 et al [1] Access date: 2 December 2012.