Burlington Telecom

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Burlington Telecom is a municipal telecommunications company providing residents of Burlington, Vermont with television, telephone and internet services. The company runs its communications offerings on a city-wide fiber-optic network.


A home network connecting every residence and business of Burlington was conceived in the 1980s. There were a number of failed attempts in the 1990s. A funding source could not be found. An experienced telecommunications expert, Tim Nulty, was hired as a consultant by the city.[1] Nulty became General Manager of the newly created Burlington Telecom, a division of the city government.[2] The network was laid in stages. The first stage was finished and profitable by 2003.[3] The first and second stages became profitable by 2006. This led local government officials to believe the project would result in a major funding source for public coffers in the future.

In September 2009 Burlington informed the Vermont Public Service Board it had used $17 million in city money to support Burlington Telecom operations since early 2008. The failure to repay that loan was a violation of Burlington Telecom's state license. The revelation prompted a forensic audit of Burlington Telecom by the Public Service Department and, in early 2010, a criminal referral to the Vermont Attorney General.[4] Two private citizens also filed suit in Chittenden Superior Court in Burlington to compel Burlington Telecom to repay the $17 million.[5]

A special committee created by the City Council and including four citizens experienced in finance or telecommunications concluded in January 2010 that Burlington Telecom was unable to support its debt load. In mid-February 2010, Burlington Telecom defaulted on an interest payment of $386,000 to its commercial lender, CitiLeasing.[6]


Al Jazeera[edit]

Burlington Telecom offered local channels and free channel offerings on cable.[7] In January 2007, Al Jazeera English was added to the cable lineup[8] as Burlington Telecom did not have to pay for the network's feed.

In 2008, the company encountered controversy when it attempted to remove Al Jazeera English (since replaced in the United States with Al Jazeera America) from its basic offerings.[9][10] After Burlington Telecom decided the channel would be removed from all cable package offerings, the city council and then-Mayor Bob Kiss delayed the decision for discussion.[11] A public meeting on the issue of Al Jazeera English's removal was aired on the international network.[12] After two public meetings, an oversight committee for Burlington Telecom decided the channel would continue to be offered in certain cable packages.[13]


In 2010, the company was unable to pay the $1.5 million interest on its bonds. It also owed the city of Burlington $17 million. As a result, Moody's downrated the debt for the city two notches to A2, "upper medium" from Aa3, "high quality." Moody's also downrated the credit rating for Burlington International Airport. The Vermont Public Service Commission has asked for a criminal investigation. The general manager resigned.[14]


  1. ^ Simmon, Bill (January 2007). "Casting a Wide NET". Business People - Vermont. Retrieved July 25, 2008. 
  2. ^ Mitchell, Christopher (August 2007). "Burlington Telecom Case Study" (PDF). New Rules Project of the Institute for Local Self-Reliance. p. 4. Retrieved July 25, 2008. 
  3. ^ Briggs, John (April 25, 2008). "Burlington Telecom moving ahead". Burlington Free Press. Retrieved July 25, 2008. 
  4. ^ Briggs, John (October 11, 2009). "Burlington Telecom: Who knew what, when?". Burlington Free Press. Retrieved November 30, 2010. 
  5. ^ Kelly, Kevin (February 12, 2010). "City Council probes Burlington Telecom controversy". vermontbiz.com. 
  6. ^ "Burlington Telecom awaits PSB decision on interest payment". wcax.com. February 15, 2010. Retrieved November 30, 2010. 
  7. ^ "Burlington Telecom Case Study" (PDF). New Rules Project of the Institute for Local Self-Reliance. August 2007. p. 6. Retrieved July 25, 2008. 
  8. ^ "Burlington Telecom, Al Jazeera English Agree on Deal". Retrieved July 25, 2008. [dead link]
  9. ^ "Controversy over city's plan to pull plug on Arab network". Archived from the original on May 31, 2008. Retrieved July 25, 2008. 
  10. ^ http://www.burlingtontelecom.net/About-Us/Legal
  11. ^ Briggs, John (May 28, 2008). "Al Jazeera issue aired at hearing". Burlington Free Press. 
  12. ^ "Al Jazeera International to Cover Burlington Telecom Meeting". Retrieved July 25, 2008. 
  13. ^ "Burlington cable to keep Al Jazeera". Archived from the original on September 19, 2008. Retrieved July 25, 2008. 
  14. ^ Briggs, John (August 10, 2010). "Burns leaving Burlington Telecom". Burlington, Vermont: Burlington Free Press. pp. 1A, 5A. [permanent dead link]

External links[edit]