Dan Margalit

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Dan Margalit, Radio Tel Aviv, 2014

Dan Margalit (Hebrew: דן מרגלית‎, born 1938) is an Israeli journalist, author and television host.

Biography[edit]

Dan Margalit was born and raised in Tel Aviv. His father, Israel, was a doctor, and his mother, Ora, was a psychologist. He studied international relations and modern Jewish history at the Hebrew University of Jerusalem. He began writing for the Israeli newspaper Haaretz in the 1960s.

Margalit was married to Eliora Lucci Margalit, with whom he had three daughters: Keren, Shira, and Noya. Shira is the deputy director general of the Reshet television network, while Keren is a television director and screenwriter. After divorcing Eliora, Margalit married Dana, a lecturer at Ariel University.[1]

Journalism career[edit]

In 1977, while serving as Washington correspondent of Haaretz, he revealed that Leah Rabin, wife of prime minister Yitzhak Rabin, had a United States bank account, illegal in Israel at the time. The story, known as the Dollar Account affair, led to Rabin's resignation and the nomination of Shimon Peres as the Alignment's candidate for prime minister.

In 1992 he was appointed editor of Maariv by publisher Ofer Nimrodi, but he resigned six months later.[2] In June 2007, Margalit began to write for Israel HaYom, a new free daily newspaper in Israel.

On June 6, 2017, Margalit informed the public via his Twitter account that he had been fired from Israel Hayom.[3].

Television career[edit]

Margalit has been one of the regular hosts of the Israeli Educational Television's current affairs show "Erev Hadash" since its early days in 1982. During the 1990s he hosted current affairs panel shows on Channel 1 and later on commercial television. Since 2004 he has hosted a current affairs panel show on Channel 10.

Sexual Harassment allegations[edit]

Newspaper Haaretz reported that 5 female co-workers accused Dan Margalit of sexual harassment made on them, individually, during the late 80's and early 90's.[4][5]

One of the women who accused Margalit, Hannah Kim, a former journalist for "Ha'ir" "Hadashot" (news) and "Haaretz" revealed her story on her social media account. Margalit in return to those allegations said: "There is nothing to these claims about incidents that allegedly happened more than 30 years ago. I don't intend to devote my remaining years to an argument that has no chance at this moment, given the prevailing mood".[4]

On October 18, 2018, Orly Azoulay told that Margalit sexually harassed her after a Popolitica talk show which he hosted.[6][7][8][9] As a result, Margalit announced on the same day that he would cease journalistic work.[10][11]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Dan Margalit on Topaz case: It's time to get rid of right to remain silent[permanent dead link]
  2. ^ Telepopulism: Media and politics in Israel, Yoram Peri
  3. ^ http://www.jpost.com/Israel-News/Culture/Israel-Hayom-fires-veteran-journalist-Dan-Margalit-495060
  4. ^ a b Revital Hovel (2018-10-17). "Five Women Accuse Prominent Israeli Journalist Dan Margalit of Sexual Harassment". Haaretz. Retrieved 2018-10-18.
  5. ^ Amy Spiro (2018-10-17). "Multiple women accuse veteran israeli reporter of sexual assault". The Jerusalem Post. Retrieved 2018-10-18.
  6. ^ Orly Azoulay (2018-10-18). "Orly Azoulay: Dan Margalit sexually assaulted also me". Ynet (in Hebrew). Retrieved 2018-10-18.
  7. ^ Revital Hovel (2018-10-18). "Eighth Woman Accuses Israeli Journalist Dan Margalit of Sexual Harassment". Haaretz. Retrieved 2018-10-18.
  8. ^ Ten news (2018-10-18). "Additional testimony against Margalit: "He pressed me against the wall and opened his pants."". Channel Ten (Israel) (in Hebrew). Retrieved 2018-10-18.
  9. ^ Sagi Ben-Nun (2018-10-18). "Gideon Levy: "Dan Margalit can not continue to preach morality to others."". Walla! (in Hebrew). Retrieved 2018-10-18.
  10. ^ Haaretz (2018-10-18). "Israeli journalist Dan Margalit says he will cease journalistic work following Haaretz sexual harassment expose". Haaretz. Retrieved 2018-10-18.
  11. ^ TOI Staff (2018-10-18). "Senior Israeli journalist resigns amid wave of sexual misconduct claims". The Times of Israel. Retrieved 2018-10-18.

External links[edit]