El Sharq

From Wikipedia, the free encyclopedia
El Sharq
قناة الشرق
El-Sharq TV logo
HeadquartersIstanbul, Turkey
OwnerAyman Nour

El Sharq (Arabic: الشرق) is an Egyptian opposition TV channel owned by Ayman Nour and based in Istanbul, Turkey.[1][2][3]


El Sharq channel launched on April 25, 2014 with the slogan “Truth and Hope”. Its board of directors was chaired by Bassem Khafaji, the President of the National Political Academy. Ownership then transferred to Ayman Nour, the leader of the El-Ghad Party, in August 2015.

El Sharq contributed to publishing leaks regarding the leadership of the 2013 coup in Egypt. Journalist Moataz Matar reported on his show "With Motaz" that interference with the broadcast of El Sharq channel was a result of revealing an audio recording of a call between Major General Abbas Kamel and Attorney General Hisham Barakat about the son of journalist Mohamed Hassanein Heikal.[4] The channel is critical of President Abdel Fattah Al-Sisi's rule of Egypt.[5]

The primary frequency was jammed by an unknown source in mid-November 2015 and Nour confirmed that the Board of Directors decided to rely on the reserve frequency. In 2017 while exiled in Turkey, Nour was sentenced in absentia to five years in prison for "spreading false news."[6]

The channel was closed on January 16, 2018 until further notice.[7] However, following the financial demands of technical and media staff, mediators reconciled between the Board of Directors and a group of staff members and the channel resumed broadcasting on January 25, 2018.[8]


  • With Motaz (مع معتز).[9]
  • The Egyptian Street (الشارع المصرى).
  • El Sharq Today (الشرق اليوم).
  • Share (شير) .
  • برنامج إيه الحكايه


  • Moataz Matar
  • Hisham Abdullah
  • Omar Alshal
  • Doaa Hassan
  • Hesham Abdel Hamid
  • Emad Albeheery
  • Ahmed Atwan

See also[edit]


  1. ^ "After Khashoggi, exiled journalists say 'you can't feel safe, anywhere you go'". Public Radio International. Retrieved 2019-11-26.
  2. ^ Hamzawy, Michele Dunne, Amr; Hamzawy, Michele Dunne, Amr. "Egypt's Political Exiles: Going Anywhere but Home". Carnegie Endowment for International Peace. Retrieved 2019-11-26.{{cite web}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ "Istanbul thrives as Arab media hub despite Khashoggi anxiety". France 24. 2018-10-16. Retrieved 2019-11-26.
  4. ^ "التسريب الخطير الذي تسبب بإغلاق "الشرق" (فيديو)". Arabi21 (in Arabic). 14 December 2014. Archived from the original on 10 November 2023. Retrieved 10 November 2023.
  5. ^ Gaweesh, Osama (20 December 2021). "A former Egyptian presidential candidate fears for his life after cyberattacks". Middle East Monitor. Archived from the original on 25 September 2023. Retrieved 10 November 2023.
  6. ^ Memarian, Omid (7 August 2023). "'Egypt's Problem Now Is Cruelty.' Ayman Nour on Life in Exile and the Magnitude of Sisi's Repression". Democracy for the Arab World Now. Archived from the original on 21 August 2023. Retrieved 10 November 2023.
  7. ^ "إغلاق قناة "الشرق" المصرية المعارضة". Al Khaleej Online. 16 January 2018. Archived from the original on 30 January 2023.
  8. ^ "إدارة قناة الشرق المصرية تتراجع عن إغلاقها". Al Khaleej Online (in Arabic). 22 January 2018. Archived from the original on 30 January 2023.
  9. ^ elsharqtv - With Motaz

External links[edit]