Nova24TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Nova24TV
LaunchedMarch 1, 2016; 2 years ago (2016-03-01)
Owned byNovaTV24.si, d. d., Nova hiša d.o.o.[1][2]
Slogan"Prvi v službi resnice" / "The First in the Service of the Truth"
CountrySlovenia
LanguageSlovene
Broadcast areaSlovenia
HeadquartersLinhartova cesta 13
Ljubljana
Websitehttp://nova24tv.si/
Nova24TV
Type of site
Politics
News and opinion
Tabloid
Available inSlovene, English
OwnerNovaTV24.si, d. d., Nova hiša d.o.o.
EditorMiro Petek
Websitehttp://nova24tv.si
LaunchedOctober 15, 2015; 3 years ago (2015-10-15)

Nova24TV is a Slovenian right-wing[3] news media conglomerate operating an eponymous news television channel and online news portal, and a radio station.[4][5][6] Nova24TV was founded by members and supporters of the Slovenian Democratic Party.[3][7][8] The news media organisation's stated mission is to provide an alternative perspective that reflects the values of the European right.[9][10]

History[edit]

Plans to create a media company were first made public by Slovenian Democratic Party leader and former prime minister Janez Janša at a meeting of senior party members in mid-2015.[11][5] The media company was established on 7 Jul 2015, after ensuring sufficient capital.[9] Initial investments were made by individuals committed to the project (mostly SDS members and individuals associated with the party). Additional funding was to be obtained by sales of shares.[8]

The launch of the media company was fraught with issues. Broadcasting of the Nova24TV television channel was initially scheduled to commence on 1 December 2015,[12][13] but the launch was subsequently postponed several times.[14][12][15] The media company is also allegedly plagued by internal conflicts and lacks skilled technicians and other staff, which has led to broadcasting issues.[16][17][18] The company was also met with difficulties when attempting to launch its radio station.[4]

Since its inception, the media company has struggled to procure sufficient funding for its operations. The startup capital obtained by the sale of shares to individual investors was assumed to be sufficient for two years of continuous operations, however, by late summer of 2016 (less than a year since the commencement of operations), the company was in need of additional funds. Company chairman Aleš Hojs stated that instead of seeking funding from existing shareholders, the company will seek to attract a strategic partner, preferably European companies with expertise in managing media. Hojs also stated that they will remain committed to the rule that no single shareholder can own more than 20% of stock in the company.[19] Miro Petek, Nova24TV's editor-in-chief, allegedly met with Italian media executives associated with former Italian prime minister, Silvio Berlusconi, to seek financial support. When asked to comment, Petek declined to answer.[16]An article published by Svet24 claimed that by early 2017, though initially offered decent wages, many employees and contributors worked for minimum wages or even volunteered to work without pay.[17]

The financial woes of Nova24TV were partially alleviated after three Hungarian media companies (all with close ties to the Hungarian prime minister Viktor Orbán and his party) bailed out Nova24TV to the amount of €800,000,[3][20] and purchased, in total, 45.44% of the company's shares. The owners of nearly half of NovaTV24.si shares are, however, still undisclosed.[21] Restructuring the company in a way that would allow public financing was also considered.[22] In April 2018, Hungarian investors again bailed out Nova24TV's holding companies with some €800,000 in additional capital, possibly with the aim of indirectly and surreptitiously contributing funds for SDS's electoral efforts.[23]

Content[edit]

Nova24TV offers coverage and content with an explicit right-wing perspective. Coverage of economic issues is often critical of the welfare state, state ownership of enterprises, the public sector and public healthcare, and advocates free-market capitalism.[citation needed] Anti-immigration[3] and anti-Islamic content is common. Coverage of international politics is often favourable to right-wing politicians, such as Donald Trump and Viktor Orbán,[citation needed] the latter having granted Nova24TV an exclusive interview.[21][24][3] Many news articles regarding international issues are based on articles originally published by Breitbart, The Daily Mail, The Daily Caller, Bild, and other right-wing news media organisations.[citation needed] Fox News served as an inspiration and blueprint for the creation of Nova24TV.[25][26]

Criticism[edit]

Anti-Semitism accusations[edit]

During an interview on Nova24TV, economist and former state secretary in Janša's cabinet, Brnard Brščič,[27] stated that the "alleged" Holocaust is a ploy by Jews intended to cause collective guilt so that a "multicultural dystopia" could be established. The comments drew widespread condemnation from the public sphere, including the director of the Slovenian Jewish Cultural Centre, Robert Waltl, who said he would press charges (Holocaust denial is a classified as a hate crime in the Slovenian criminal code). Nova24TV's editor-in-chief, Miro Petek, stated that the media company is intended to present readers with a multitude of different points of view. The Nova24TV news portal later republished a blog post arguing that the Holocaust is a historic fabrication and that the Second World War was caused by Jewish bankers so that Jews could be martyred to facilitate the establishment of a Jewish state.[28][29][30] The blog, Kavarna Hayek, which was regularly republished by Nova24TV, is speculated to have been operated and penned by Jože Biščak who later went on to become the editor-in-chief of both Nova24TV and Demokracija (the SDS party newspaper).[31][32] The news portal has also published multiple articles regarding the alleged surreptitious and sinister influence of George Soros (a regular target of anti-Semitic conspiracy theories) on world and local Slovenian politics.[33]

False reporting[edit]

In November 2017, Nova24TV published an online report alleging that a Romani child raped a fellow student in the bathroom of a Ribnica elementary school. The report further alleged that the principal of the school attempted to prevent the information from going public by demanding silence from school officials and even the police, and that there had been multiple crimes committed on school grounds in the past, mostly by Roma children whom the school leadership treated with leniency. The story was based on information provided by a reader. The report was harshly rebuked as false by representatives of the school, Ljubljana police department, and Ribnica municipality. Police did indeed intervene on school grounds due to a report of a criminal offence involving two minors, however, all parties with knowledge of the event denied that any form of sexual assault had taken place. Further details could not be disclosed due to privacy protection rules regarding minors. A school representative stated that the incident represented an isolated event and was not indicative of a systemic problem. Nova24TV later retracted the story and published a correction.[34][35][36]

In July 2018, Nova24TV, citing "reliable sources", reported that a "group of migrants sexually assaulted two underage Slovene women", going on to claim that the incident supposedly ended with some of the migrants raping the pair. The incident allegedly took place at the autonomous alternative culture centre Metelkova. The report goes on to state that though the incident was not reported to the police, their claims were "verified by Metelkova", and that "this sadly is not an isolated case, however, the mainstream media often goes to great lengths not to report on incidents committed by migrants".[37] Other media organisations were unable to independently verify the claims made in the Nova24TV report. After the publication of the Nova24TV article, police investigated whether any crimes had been committed, but learnt that no Metelkova administrator had confirmed the claims (contrary to what the original reporting alleged). Police also sought information regarding possible crimes in the field at the location itself, but to no avail.[38][39]

Migrant debit cards[edit]

On October 30, 2018, Nova24TV published an article claiming that the European Union was supplying "illegal Muslim migrants" stranded in Bosnia and Herzegovina with Mastercard bank cards bearing the logos of the EU and UNHCR with blank name fields. The article also implied the money may be being used for purchases of "machetes and knives", and listed "social network users", "local residents", and "a local police officer who spoke to the kamenjar.com web portal" as sources.[40]

In the days following publication, the article was picked up by multiple foreign news websites. The German political blog Pi News speculated whether the cards were being financed by George Soros, with the Pi News article in turn summarised in a Nova24TV article published on November 5, combined with boasting about Nova24TV's global reach.[41]

By mid-November, the articles alleging Soros is financing migrant debit cards had in turn also spread internationally, republished by fringe news websites. The articles listed Nova24TV as the original source of the claim. The claim was addressed by PolitiFact and Snopes.com with both fact-checking sites rating it as false.[42][43] The story was also flagged as part of Facebook's campaign to combat false news and misinformation. George Soros' spokesperson denied the allegation in an email to PolitiFact.[42]

Defamation[edit]

In August 2017, Nova24TV published paparazzi-style photos of Violeta Tomić, an MP of Slovenian political party, The Left (then United Left), surreptitiously taken during a ferry ride while Tomić was on vacation. One of the photo depicted her sitting with spread legs. The photos were published under the headline "Not at all Ladylike: United Left Member of Parliament Violeta Tomić was 'Airing It' in Short-Shorts on a Ferry Heading for Vis". The article goes on to state that Tomić "is not known in parliament neither for elegant clothing nor ladylike behaviour", and that "it is not proper for an MP of her age to parade around in such high-cut shorts". The article further states that the photos were taken by a "reader", who was "shocked" when the MP sat up in such a way as to reveal "the inside of her thighs and more for all to see ... [The reader] Sarcastically added: 'Maybe she had to ventilate it.'" The article also contained snide remarks about her only being accompanied by her dog, and her putative flirtations with men on the ferry.[44][45]

In a lawsuit brought against Nova24TV over the article by Tomić, the Ljubljana local court ruled that the publication of the photos themselves does not constitute an encroachment upon Tomić's right to privacy, despite having been shot without her authorisation or prior knowledge, and while on vacation abroad, as she is a public figure, being an actress as well as a politician. However, the court ruled that the text contained in the article constitutes defamation, as do some of the comments published under the article, which the court ruled must be removed by the news portal. The court furthermore found that the author of the article intended to "devalue" the plaintiff who is of a different political orientation as the author, and mainly wished to "create an image" of the plaintiff as unfit to serve as MP. The malicious intent of the article was furthermore evidenced by the negative anonymous comments it evoked. The court ruled Nova24TV is to pay €6,000 in damages to Tomić, and ordered Nova24TV to issue a public apology.[46][45][47]

Commenting on the ruling, a Nova24TV representative stated they consider the ruling wholly unjustified and a grave infringement against freedom of speech, and that they will appeal the ruling, including up to the European Court of Human Rights, if need be.[45]

The article that was the basis for the lawsuit was not the only instance of Nova24TV making disparaging comments regarding Tomić's age and appearance, however. In January 2018, Nova24TV published another article, entitled "What's Happening with Violeta Tomić? Even Makeup Can No Longer Hide Her Eye Circles", which made numerous allusions to Tomić's appearance, extensively noting that she looks very old for her age, focusing explicitly on "black circles under her eyes, ashen-white skin, and loose skin on her neck, which she is always quick to hide with a scarf", implying she has a drinking problem, and concluding "like without, like within".[48] After Tomić posted on her personal Facebook profile complaining that someone took photos of her crotch with a telephoto lens-equipped camera while she was basking in a bathing suit by a river during the summer, Nova24TV published an article soliciting the photographs and even offering monetary compensation, stating that it will not be discouraged by "political pressures", alluding to the lawsuit it lost only months prior.[49]

SDS electoral campaign bypass financing[edit]

Less than a week before the 2018 Slovenian parliamentary election, news reports revealed that SDS-affiliated media companies - including Nova24TV - received some €800.000 in bailouts from two Hungarian nationals (or, rather, their companies) just months before the election (bringing the total amount SDS-affiliated media companies received from Hungarian entities to over €2.2M). Both individuals had close ties to Hungarian president Viktor Orbán. These SDS-affiliated media companies than purchased campaign adds for SDS.[23][50][51]

Political ties[edit]

Though asserting itself as an independent news media company,[52][10] Nova24TV has deep ties to the largest opposition party in the Slovenian parliament, the Slovenian Democratic Party, with many of its co-founders also members of the party.[8][53][3] The plans to create a new media company were first made public when the party's leader, Janez Janša, voiced the party's support for the project.[9][11] As the name of the project was revealed only later, it was often referred to as Janša TV by the media until the official name was announced. During the media company's formation, two thirds of SDS members of parliament were also co-founders (stakeholders) in the company.[8][54] Nova24TV shares offices with those of other SDS media projects.[3][23]

References[edit]

  1. ^ "Nova hiša d.o.o.", www.mojedelo.com, retrieved 2017-01-29
  2. ^ "NovaTV24.si, informativna televizija, d.d.", bizi.si, retrieved 2017-01-29
  3. ^ a b c d e f g Kingsley, Patrick (2018-06-04). "Safe in Hungary, Viktor Orban Pushes His Message Across Europe". The New York Times. Retrieved 2018-10-07.
  4. ^ a b Petkovič, Blaž (2015-07-22). "Medijski projekt: Janševi neuspešno trkajo na vrata radijskih postaj". dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  5. ^ a b "SDS s svojo televizijo, radijem in portalom". Žurnal24 (in Slovenian). 2015-05-30. Retrieved 2017-07-11.
  6. ^ Potič, Zoran (2015-06-19). "Vstopnica za medij po volji SDS do 50.000 evrov". Delo (in Slovenian). Retrieved 2018-10-07.
  7. ^ "Med ustanovitelji Janševe medijske hiše dve tretjini poslancev SDS". Dnevnik. Retrieved 2018-10-07.
  8. ^ a b c d Potič, Zoran (2015-08-25). "Novi mediji so povsem last SDS". Delo (in Slovenian). Retrieved 2018-10-07.
  9. ^ a b c "SDS danes ustanovila medijsko hišo". Delo (in Slovenian). 2015-07-07. Archived from the original on 2015-07-30. Retrieved 2017-01-29.
  10. ^ a b "Ustanovljena Nova 24, ki bo sledila vrednotam evropske desnice". Žurnal24 (in Slovenian). 2015-07-07. Retrieved 2018-10-07.
  11. ^ a b "Janša: Podpora SDS-a novi medijski hiši". Prvi interaktivni multimedijski portal, MMC RTV Slovenija (in Slovenian). 2015-05-30. Retrieved 2017-01-28.
  12. ^ a b "Nova24TV začne oddajati 1. marca opolnoči". Žurnal24 (in Slovenian). 2016-02-21. Retrieved 2017-07-11.
  13. ^ "Informativna televizija Nova24TV: Predbožična izpolnitev Janševe želje". dnevnik.si (in Slovenian). 2015-11-27. Retrieved 2017-07-11.
  14. ^ Petkovič, Blaž (2015-12-24). "Napovedi se niso uresničile: Nova24TV bo na sporedu šele januarja". dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  15. ^ "Nova24TV: oddajajo že, videli jih boste lahko ob desetih". Žurnal24 (in Slovenian). 2016-03-01. Retrieved 2017-07-11.
  16. ^ a b Petkovič, Blaž (2016-03-09). "Projekt Nova24TV: Se je Miro Petek res srečal z Berlusconijevimi?". dnevnik.si. Retrieved 2017-07-11.
  17. ^ a b "Kaos, spletke in obračuni na "Janševi televiziji"". Svet24.si (in Slovenian). 2017-02-10. Retrieved 2017-07-11.
  18. ^ Petkovič, Blaž; Roglič, Meta (2016-01-14). "Že prva zamenjava v vrhu Janševe televizije: Štrbenk namesto Kregarja". dnevnik.si. Retrieved 2017-07-11.
  19. ^ Hreščak, Anja (2016-08-27). "Nova24TV potrebuje dodaten denar". dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  20. ^ "V Janševo televizijo vstopajo Madžari". www.dnevnik.si (in Slovenian). 2016-09-17. Retrieved 2017-07-11.
  21. ^ a b "Orbanovi mediji v lastništvo Nova24TV". Siol.net (in Slovenian). 2017-04-04. Retrieved 2017-07-11.
  22. ^ Petkovič, Blaž (2015-11-02). "Snovalci televizije Nova24TV računajo tudi na državno pomoč". dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  23. ^ a b c "Svež denar v medijskem sistemu SDS: Kdo je Agnes Adamik?". Časnik Večer d.o.o. (in Slovenian). 2010-05-29. Retrieved 2018-10-07.
  24. ^ "Orban ekskluzivno za Novo24TV: Želim si, da bi bili tudi Slovenci in Slovenke ponosni, da so Slovenci". Nova24TV (in Slovenian). 2015-10-24. Retrieved 2017-07-11.
  25. ^ "STA: New news TV channel launches". english.sta.si. Retrieved 2018-11-05.
  26. ^ "STA: Televizija NOVATV24 bo novičarska in po napovedih odgovornih v službi resnice". www.sta.si (in Slovenian). Retrieved 2018-11-05.
  27. ^ "Bernard Brščič novi sekretar v kabinetu premiera". www.delo.si (in Slovenian). 2012-10-11. Retrieved 2017-07-11.
  28. ^ "Holokavst med mitom in neizpodbitno resnico – pogrom nad Bernardom Brščičem". Nova24TV (in Slovenian). 2017-05-04. Retrieved 2017-07-11.
  29. ^ Škerl Kramberger, Uroš (2017-05-06). "Zanikovalci holokavsta na Janševi televiziji Nova24 TV: holokavst označili za plod judovske zarote". www.dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  30. ^ Mekina, Borut (2017-05-12). "Zanikanje holokavsta". Mladina (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  31. ^ "Generacija identitete: skrajno gibanje, ki je z volitvami v Sloveniji dobilo nov zagon" (in Slovenian). Retrieved 2018-11-15.
  32. ^ "Splošni pogoji | Nova24TV". Nova24TV (in Slovenian). 2017-05-17. Retrieved 2018-11-15.
  33. ^ Trampuš, Jure (2017-05-25). "O pošasti, ki hodi po Evropi". Mladina (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.
  34. ^ Rajšek, Bojan (2017-11-14). "Učenec v Ribnici izsiljeval in ne posilil otroka". www.delo.si (in Slovenian). Retrieved 2017-12-12.
  35. ^ Jager, Vasja (2017-11-17). "Posilstvo resnice". Mladina (in Slovenian). Retrieved 2017-12-12.
  36. ^ "Popravek: Starši otrok prestrašeni: Na stranišču Osnovne šole Ribnica romski učenec posilil mlajšega dečka. Ravnateljica zabičala, da javnost o dogodku ne sme nič izvedeti". Nova24TV (in Slovenian). 2017-11-13. Retrieved 2017-12-12.
  37. ^ "[EKSKLUZIVNO] Ljubljano preplavil kriminal migrantov – Na Kotnikovi ulici se je odvijal hud pretep, medtem ko so na Metelkovi potrdili, da naj bi več migrantov posililo dve mladoletni Slovenki!". Nova24TV (in Slovenian). 2018-07-25. Retrieved 2018-07-26.
  38. ^ "Policija nima prijave posilstva, o katerem poroča Nova24TV". Časnik Večer d.o.o. (in Slovenian). 2018-07-26. Retrieved 2018-07-26.
  39. ^ "Zavajajoče poročanje o domnevnem posilstvu na Metelkovi". 24ur.com (in Slovenian). 2018-07-25. Retrieved 2018-07-26.
  40. ^ "[Foto] Zdaj je jasno, od kod ilegalcem denar: Evropska unija jim v BiH pošilja kar bančne kartice! | Nova24TV". Nova24TV (in Slovenian). 2018-10-30. Retrieved 2018-11-15.
  41. ^ "Veliki preboj medija Nova24TV: Sedaj nas citirajo že nemški mediji, ker smo opozorili, kako MasterCard in Soros zalagata ilegalce s plačilnimi karticami, na katerih ni niti imena niti priimka! | Nova24TV". Nova24TV (in Slovenian). 2018-11-05. Retrieved 2018-11-15.
  42. ^ a b "No, George Soros is not giving migrants debit cards". @politifact. Retrieved 2018-11-15.
  43. ^ "FACT CHECK: Is George Soros Funding U.N.-Distributed Debit Cards to Refugees?". Snopes.com. Retrieved 2018-11-15.
  44. ^ "Prav nič damsko: Poslanka ZL Violeta Tomić si jo je 'luftala' v hotkah na trajektu za otok Vis". Nova24TV (in Slovenian). 2017-08-08. Retrieved 2018-06-08.
  45. ^ a b c Ropac, Iva (2018-06-08). "Z 'luftanjem v hotkah' šli čez dopustno mejo". Delo (in Slovenian). Retrieved 2018-06-08.
  46. ^ "STA: Conservative news portal fined in defamation suit". english.sta.si. 2018-06-08. Retrieved 2018-06-08.
  47. ^ "Sodišče: Nova24TV mora plačati 6.000 evrov odškodnine Violeti Tomić". Prvi interaktivni multimedijski portal, MMC RTV Slovenija (in Slovenian). 2018-06-08. Retrieved 2018-06-08.
  48. ^ "Kaj se dogaja z Violeto Tomić? Podočnjakov ji ne prekrije niti puder več". Nova24TV (in Slovenian). 2018-01-27. Retrieved 2018-06-08.
  49. ^ "[Ekskluzivno] Mednožje poslanke Tomićeve ujeli tudi na Kolpi!". Nova24TV (in Slovenian). 2018-08-27. Retrieved 2018-09-05.
  50. ^ "STA: Foreign campaign financing forbidden, SDS denies bypass". english.sta.si. 2018-05-29. Retrieved 2018-10-08.
  51. ^ "STA: Alleged Hungarian financing of SDS draws ire from ALDE". english.sta.si. 2018-05-31. Retrieved 2018-10-08.
  52. ^ Rant, Aleksander (2017-01-18). "Tako je Gorenaka pričakal 'šopek' režimskih medijev in samostojna Nova24TV". Nova24TV (in Slovenian). Retrieved 2017-01-28.
  53. ^ "Kdo in koliko je dal za Janševo medijsko hišo". Slovenske novice (in Slovenian). 2015-09-03. Retrieved 2017-07-11.
  54. ^ Kralj, Marjeta (2015-09-02). "Med ustanovitelji Janševe medijske hiše dve tretjini poslancev SDS". www.dnevnik.si (in Slovenian). Retrieved 2017-07-11.