User:FNoorzai

From Wikipedia, the free encyclopedia


پنج بنای اسلام
دین مقدس اسلام که یک دین جهانی، واقع بین، متوازن ورهنمایی همیشه گی بشریت در هر عصر و هر بخش زندگی بشریت میباشد.
عمارت عظیم الشان و رفیع القدر اسلام بر پنج ستون که ذیلآ ذکر میگردند قایم و استوار است:
1- ایمان (کلمه طیبه توحید و رسالت)
2- نماز
3- روزه
4- زکات
5- حج
پیغمبر بزرگوار اسلام ص در زمینه ارکان مقدس اسلام می فرماید:
بنی الاسلام علی خمس، شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدآ عبده و رسوله و اقام الصلواة و ایتاء زکوة و حج البیت و صوم الرمضان. متفق علیه
ترجمه: اسلام بر پنج چیز بنأ شده است، گواهی دادن به اینکه هیچ کس جز خداوند ج لایق عبادت نیست و حضرت محمد ص بنده و رسول خدا ج است و ادا کردن نماز و دادن زکات و حج کردن بیت الله الحرام و روزه ماه رمضان.
بعضی از علما جهاد را هم نیز داخل بنا های اسلام نموده است. پس از روشن شدن بحث ارکان اسلام لازم است که هر مسلمان اصول و معانی تمام ارکان متذکره را یاد گرفته و در حین فرضیت آن آنها را بطریق درستش انجام دهد.
1- ایمان : ایمان یا تقریر کلمه طیبه و توحید و تصدیق آن به قلب اولین رکن و بناء اسلام میباشد. اگر احدی خداوند متعال را خدای یکتا و حضرت محمد ص را نبی صادق و خاتم النبیین را قبول نکند بقیه عبادات چهارگانه برای وی بی فایده است ولو اینکه او در تمام عمر نماز گزارد، حج کند، روزه بگیرد – نه این عبادات نزد خداوند عزوجل مقبول است و نه برای او مفید. ازین جهت لازم است اول کلمه طیبه را خوانده و وحدانیت خدا و رسالت حضرت رسول را بزبان اقرار و به دل تصدیق نماید و آنانکه پشت در پشت مسلمان می باشند بر ایشان لازم است که برای تجدید اقرار و تصدیق خود این کلمه را درد زبان سازند.
خداوند متعال و رسول اکرم ص بمنظور تحصیل کیفیت مذکور اقرار و تصدیق- خواندن کلمات ذیل را برای مسلمانان لازم و ضروری قرار داده است که آنرا ما مسلمانان کلمه طیبه و کلمه شهادت میگوییم :
لا اله الا الله محمد رسول الله. بجز از خدا ج هیچ معبودی نیست و محمد ص رسول خداست.
اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله. گواهی میدهم که جز الله ج هیچ معبودی نیست و گواهی میدهم که محمد ص بند و رسول اوست.
پس از این اقرار و تصدیق او مکلف تمام احکام و عبادات اسلام میشود. و حفاظت و قایم و برقرار داشتن بقیه چهار بنا اسلام بر او فرض میگردد و اگر از فرضیت یکی ازین چهار عبادات یا همه را نکار کند از اسلام خارج میگردد و با ترک آن بسیار گنهکار میشود.
2- نماز: رکن دوم اسلام بعد از قبول نمودن الله ج به حیث یگانه معبود و حضرت محمد ص را بحیث بنده و رسول خدا ج ، نماز میباشد که پس از تصییح عقاید و همآهنگی آن با اصل دین انسان مسلمان وارد مرحله عملی اسلام میشود که آغاز این مرحله با نماز است.
از آیات بیشمار قرآن مجید فرضیت نماز ثابت است. در فضیلت آن چندی از احادیث گوهربار رسول اکرم ص را نقل مینمایم: پیغمبر اسلام ص میفرماید که خداوند ج فرمود، من بر امت شما نماز پنج گانه را فرض کرده ام و برخود لازم گرفته ام که هرکه بر ادای این پنج نماز در اوقات آن مواظبت نماید اورا داخل بهشت میگردانم و هرکه اهتمام این نماز ها را نکند اورا بر من هیچگونه الزامی نیست (او کما قال نبی ص).
در حدیث دیگری مفرماید: نماز ستون دین است هرکس که نماز بخواند همانا دین را استوار کرده است و هرکس که نماز نخوانده هر آینه او دین را نابود کرده است.
در حدیث دیگری ارشاد مینماید: برای شناخت هر چیزی نشانه است و نشانه ایمان نماز است.
اهمیت نماز برای هر مسلمان واضح است و تا آخرین رمق حیات ادا آن فرض میباشد و هیچ عفوی برای مسلمان عاقل و سالم در ترک آن نیست. اگر مسلمانی نماز را قصدآ ترک نماید از نظر اسلام جرمی بزرگی را مرتکب شده است. ادای نماز بر هر مسلمان عاقل و بالغ اعم از ریس و ضیف، مرد، زن، مسافر و حتی مریض لازم است.
اینک مروری کوتاهی بر اهمیت و فضیلت نماز بصورت فشرده و لست وار مینماییم:
• آیات زیاد و احادیث متعدد در باره نماز آمده اند.
• نماز از فحشا و منکرات انسان را نجات میدهد.
• نماز بهترین نشانه امتیاز مسلمان بر کافر است.
• نماز های پنجگانه، جماعت و جمعه مراتب خاصی خود را دارند.
• بی نمازان همرای قارون و هامون حشر میگرند.
• نظر به فتوایا صحابه کرام و مجتهدین، بی نمازی انسان را از اسلام خارج میسازد.
نماز در هر شبان روز در پنج وقت معینه ذیل فرض میباشند: صبح (فجر)، پیشین (ظهر)، دیگر (عصر)، شام (مغرب) و خفتن (عشاء).
3- روزه: روزه ماه مبارک رمضان سومین رکن اساسی اسلام میباشد. روزه عبارت از خود داری از خوردن و آشامیدن و همبستر شدن و سایر اعمالی که برای روزه دار منع شده از طلوع صبح صادق تا غروب آفتاب میباشد. در قرآن مجید و احادیث نبوی پیرامون فضیلت روزه بارها ذکری در میان آمده است. بنأ فرضیت روزه مسلم الثبوت و منکر آن به اتفاق علمای اسلام کافر میشود.
روزه بر هر فرد مسلمان عاقل و بالغ فرض است بدون عذر شرعی ترک آن حرام است. شاه ولی الله محدث دهلوی رح میفرماید:
روزه بهترین مبارز علیه خواهشات نفسانی انسان سرکش است که نفس اماره بر آن حکومت میکند. روزه در انسان صفات پرهیزگاری و تقوا را زنده میکند یک روزه دار باید از کار های ناشایسته و حرفهای بیهوده و غیبت کردن و خیلی از کارهای نامناسب دوری کند. ارشاد رسول گرامی اسلام است که میفرماید: در ماه مبارک رمضان 4 چیز باید سر زبان مسلمان باشد، کلمه طیبه، کثرت استغفار، طلب مغفرت و پناه جستن به خدا از عذاب دوزخ.
روزه در ماه خاصی که عبارت از رمضان المبارک میباشد فرض میباشد. در این ماه با فیض وبرکت، قران مجید کتاب روشنای علم و حقیقت بر پیغمبر اسلام ص نازل گردید. در این ماه مبارک مهمترین عبادت و خاص ترین نماز بر امت اسلام دیده میشود که یک روزه و دوم تراویح میباشد.
4- زکوة: یکی از شعبات بزرگ دیگر اسلام زکوة میباشد. قرآن مجید تقریبآ در بیش از سی مرتبه بحث نماز و زکوة را با هم ذکر کرده است. که این امر بزرگترین اهمیت آنرا از نظر اسلام بیان میدارد. فرق این دو عبادت در این است که نماز عبادت بدنی است و زکوة عبادت مالی.
زکات در لغت به معنی تزکیه و پاکیزگی است. و اصطلاحا قسمتی از مال مسلمان است که مطابق به دستورات اسلام در راه خدا ج به مستحقین داده میشود.
زکات یک نوع همدردی، ایجاد اخوت و همبستگی، و یک نوع عدالت اجتماعی است. که سبب انس بین مسلمانان و یکی از رشته های حبل المتین خداوند ج میباشد که انسانها را باهم نزدیک میسازد.
زکات بر کسانیکه صاحب نصاب خاصی و دارای معینی باشد فرض میباشد و برای مستحقیین که در طبقات مختلف درجه بندی میگردد در شرایط و زمان خاصی داده میشود.
در ادای زکات فواید فوق العاده نهفته است که چند مورد آن قرار ذیل ذکر میگردد:
• محبت مال که بد ترین مریضی روحی میباشد از دل زکات دهنده بیرون میشود.
• زندگی فقرا و مساکین بهبود میبخشد، که این کار سبب استجاب دعا آنها و خیر وبرکت جامعه میگردد.
• تمام طبقات جامعه مفیدیت دیده و نظم و امن اجتماعی بر قرار میگردد.
5- پنجمین شعار بنیادی و اجتماعی مکتب مفتخر و جهانی اسلام حج است. حج مهترین رکن است که مجموعه عبادات در آن نهفته است و بزرگترین یادگار حضرت ابراهم خلیل الله میباشد.
در باره فرضیت آن قرآن کریم و احادیث نبی کریم ص مباحث عمیقی را به تصویر کشیده اند. در حدیثی آمده برهر شخص که حج فرض میشود ولی او بدون عذر شرعی به زیارت خانه خدا نرود و بمیرد این شخص به ظاهر مسلمان بوده و هیچ تفاوتی ندارد که به دین یهودیت و نصرانیت بمیرد.
روشن است که بنا بر اهمیت و فرضیت حج برای کسانیکه سرمایه دارند ولی حج بیت الله شریف را نمی کنند پیغمبر اسلام ص اظهار نفرت و بیزاری کرده است.
حج بر هر مسلمان عاقل، بالغ، آزاد، سالم، دارای استطاعت مالی، در ایام حج و امن بودن راه فرض است.
حج بزرگترین نشانه اتفاق، اتحاد و برابری مسلمانان از تمام نژادها، لسانها، ممالک و اقوام میباشد.
by: Faraidoon Noorzai