Jump to content

User:Saramirf/sandbox

From Wikipedia, the free encyclopedia

نانا والاجم

[edit]
Connection (Yerevan, 2018)- Director & Choreographer: Nana Valajam

نانا والاجم Nana Valajam با نام کامل نازنین نانا والاجم Nazanin Nana Valajam، نویسنده، کارگردان و طراح حرکت هنرهای نمایشی است.

او در تهران و 28 مهرماه 1369 متولد شده و ساکن تورنتو کانادا است.

در نوجوانی و پیش از ورودش به دانشگاه توسط اساتید The International Center of Reiki Training(ICRT) با دنیای آیین های بودایی و درمان های رازآمیز آشنا شد و به راه تجربه های تازه در دنیای وداها و یوگا قدم گذاشت. او هم اکنون یکی از معلمان تایید شده مراکز ICRT و Mysore Hatha Yoga Kendra است.

نانا تحصیلات دانشگاهی خود را با رشته گرافیک کامپیوتری آغاز کرد و سپس به رشته سینما راه یافت. همزمان با تحصیل در دانشگاه های هنر سوره تهران (رشته سینما) و تربیت مدرس (رشته نمایش)، جذب دانش اسطوره شناسی و یادگیری زبان های باستانی ایرانی در دوره های آزاد دانشگاه تهران، موسسه بندهش و موسسه یادگار باستان شد.علاقه او به یادگیری آیین های شرقی، او را به دنیای رقص های آئینی نزدیک کرد و تلاش کرد سه سال از زندگی اش را در سفر به روستاها و شهرهایی بگذراند که هنوز رنگ و بوی فرهنگ باستانی پارسی را داشتند. اجرای نمایش هایش خارج از ایران، به خصوص در کشور ارمنستان، بازتاب همان آموزش ها و سفرهاست.[1] او او در نمایش هایش روایت های اوستا و متون پهلوی چون بندهش را به حرکت در می آورد و آموزش میدهد. ادامه تحصیلات او در ارمنستان و کانادا، همچنان او را میان سه دانش رقص، اسطوره و درمان نگه داشته است.

فعالیت هنری

[edit]
Memorial Performance, Nana Valajam, Dundas Sq, Toronto

از نمایش های او می توان به این موارد اشاره کرد: زندگی پوستهای شکلاتی (ایران)، غروب در دیاری غریب(ایران)، [2] Child of Darkness،

The wind -Dance with the Sea -  Creation- Pateth - Growth - The wisdom – Do you remember me، Memorial, Connection, Wedlock,...

کتاب های چاپ شده او در ایران : آرش کمانگیر، اسطوره های روشنایی ایران زمین، اندک رازیست بین ما، تا همیشه...

اولین کتاب های او در کانادا درفوریه سال 2024 به چاپ رسیده است. Light Created the World و 22 Old Short Stories توسط ناشران گروه هنری آئورا و هزاره ققنوس منتشر شده است.

- Inclusive Arts Festival [3]

- [4] Her Voice in Covid times

- HF Festival

- [5]

گروه هنری آئورا

[edit]

در سال 2009 یک گروه پژوهشی - اجرایی توسط چند دانشجو، از جمله نانا والاجم تشکیل شد که آئورا نام داشت و در همان سال نیز این گروه موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره (Usitt) United States Institute for Theatre Technology شد. اما پس از یکسال به دلیل اختلاف بین اعضا، گروه از هم پاشید و از آن دانشجویان فقط دو نفر در کنار هم ماندند تا پروژه های فرهنگی و نمایشی را در ایران اجرا کنند.(از جمله برگزاری چند ورکشاپ و سرمایه گذاری بر استارت آپ های هنرجویان در خانه هنر کاج بود.) [6] نام گروه به نام "گروه هنری آئورا" تغییر پیدا کرد و از دوستان هنرمند سایر رشته ها از جمله استاد امیری راد (مجسمه ساز)، ثریا طباطبائی میرفخرائی(نویسنده)، فربد مرشدزاده(نقاش)؛ پدرام لسانی، مهدی نصیری (عکاس) درخواست شد تا به گروه بپیوندند و فعالیت گروه هنری آئورا را گسترش دهند. گروه هنری آئورا ، پس از آن موفق شد، ده ها فعالیت نمایشی و هنری انجام دهد و از آن جمله؛ برگزاری رقابت های عکاسی در ایران، ارمنستان و کانادا بود.https://www.tiwall.com/photography/all/page4.html?p=3 یکی از این رقابت ها، برای یادبود لوون هفتوان هنرمند ارمنی-ایرانی و با همکاری هایفست برگزار شد که نشان آن، به نام و چهره لوون آراسته بود. [7] [8]

اکنون گروه هنری آئورا در تورنتو کانادا فعالیت داشته و در پروژه های ساخت فیلم، اجرای نمایش و برگزاری ورکشاپ مشارکت دارد. (پس از دوران همه گیری کرونا، این گروه تا مدت ها فعالیتی نداشت.)