User:Vargha.soroush

From Wikipedia, the free encyclopedia

blue chip personal computer[edit]

کامپیوترهای شخصی ارزان سازگار با "ای بی ام" که در کشور کره توسط شرکت هیوندای ساخته میشود

computer awarness[edit]

دانش کامپیوتر

computer augmented learning[edit]

بسط آموزش به کمک کامپیوتر

tactile keyboard[edit]

صفحه کلید لـمسی

microminiature chip[edit]

تراشه ریزمقیاس

keyboard terminal[edit]

صفحه کليدى شبيه به دستگاه ماشين تحرير که اجازه مى دهد تا اطلاعات به درون يک سيستم کامپيوترى وارد شود

maltron keyboard[edit]

يک نوع طرح صفحه کليد که امکان سرعت هاى بلقوه بيشترى را ارئه داده و يادگيرى ان نسبت به طرح سنتى کورتی آسانتر است

qwerty keyboard[edit]

ترتيب صفحه کليد که روى بسيارى از صفحه کليدهاى موجود در ماشين تحرير و کامپيوتر و کلمه پردازها استاندارد مى باشد صفحه کليد کورتى

concurrent programming[edit]

برنامه نويسى همزمان

defensive programming[edit]

برنامه نويسى تدافعى

nonlinear programming[edit]

برنامه ريزى غير خطى

optimm programming[edit]

برنامه نويسى بهينه

buffered computer[edit]

کامپيوترى که عمليات ورودى و خروجى و عمليات پردازشى را بطور همزمان ارائه مى دهد

buffer storage[edit]

حافظه ميانگير

asynchronous computer[edit]

نوعى از کامپيوتر که در ان هر عمل در نتيجه سيگنالى که از تکميل عمل قبلى حاصل مى شود و يا در اثر اعلام امادگى وسيله لازم براى عمل بعدى اغاز مى شود کامپيوتر ناهمگام ،کامپيوتر ناهنگام


BCC[edit]

BCC از کلمات blind carbon copy ، اقتباس شده است . با استفاده از BCC ، امکان مخفی نگه داشتن آدرس دريافت کنندگان يک Email ، فراهم می گردد . بر خلاف آدرس هائی که در فيلد To و يا CC درج و امکان مشاهده آنان توسط ساير دريافت کنندگان وجود دارد ، امکان مشاهده آدرس های درج شده در فيلد BCC توسط ساير دريافت کنندگان وجود نخواهد داشت( ارسال نسخه ای از نامه به شخص ثالث بدون اين که به دريافت کننده اوليه نامه اطلاعی داده شده باشد )


PDA[edit]

امروزه در اغلب کشورهای پيشرفته از notbook و يا organizer در موارد متعددی استفاده بعمل می آيد. با استفاده از دستگاه های فوق هر شخص دارای دفترچه آدرس ، برنامه ريزی روزانه ، ليست کارهائی که می بايست انجام شود ، دفترچه ياداشت ، ماشين حساب ، ليست پروژه ها و ساير گزارشات متنوع و مورد نياز خود است و در صورت لزوم قادر به استفاده سريع از آنان می باشد . دستگاه های فوق دارای تمامی امکانات لازم به منظور برنامه ريزی و سازماندهی فعاليت های رايج زندگی می باشند. طی ساليان اخير دستگاه جديدی با قابليت های بمراتب بيشتر عرضه شده است که با استقبال چشمگير خريداران مواجه شده است . دستگاههای فوق PDA)Personal Digital Assistants) ناميده می شوند. PDA ، کامپيوترهای قدرتمندی می باشند که براحتی در يک دست قرار می گيرند. عملکردPDA دربرخی موارد مشابه Organizer است ، با اين تفاوت که با استفاده از PDA می توان نامه های الکترونيکی خود را دريافت و يا به موسيقی گوش داد. ميزان فروش PDA از زمان عرضه تاکنون يک رکورد تاريخی را ثبت کرده است . تاکنون بيش از نه ميليون نمونه از آنان به فروش رفته است . اکثر دستگاه های فروخته شده متعلق به شرکت Palm می باشند.

Caching[edit]

Caching يک تکنولوژی استفاده شده برای زير سيستم های حافظه ، در کامپيوتر است . مهمترين هدف يک Cache افزايش سرعت و عملکرد کامپيوتر بدون تحميل هزينه های اضافی برای تهيه سيستم است . با استفاده از Cache عمليات کاربران با سرعت بيشتری انجام خواهد شد.

کتابداری را در نظر بگيريد که در يک کتابخانه مسئول تحويل کتاب به متقاضيان است . فرض کنيد در سيستم فوق ( درخواست و تحويل کتاب ) از مفهوم Cache استفاده نمی گردد. اولين متقاصی کتابی را درخواست می نمايد( فرض شده است که متقاضی خود نمی تواند مستقيما" کتاب مورد نظر را از قفسه مربوطه ،بردارد) ، کتابدار، کتاب مورد نظر را از قفسه مربوطه پيدا و در ادامه آن را تحويل متقاضی می نمايد. متقاضی پس از 90ساعاتی مراجعه و کتاب را تحويل می دهد. کتابدار، کتاب تحويلی را مجددا" در قفسه مربوطه قرار می دهد. پس از لحظاتی يک متقاضی ديگر مراجعه و همان کتاب قبلی را درخواست می نمايد ، کتابدار مجددا" می بايست به بخش مربوطه در کتابخانه مراجعه و پس از بازيابی کتاب ، آن را در اختيار متقاضی دوم قرار دهد.همانگونه که ملاحظه می گردد ، کتابدار مکلف است برای تحويل هر کتاب ( ولو کتاب هائی که فرکانس استفاده از آنان توسط متقاضيان زياد باشد ) به بخش مربوطه مراجعه و پس از يافتن کتاب آن را در اختيار متقاضيان قرار دهد. آيا روشی وجود دارد که با استناد به آن بتوان عملکرد و کارآئی کتابدار را بهبود بخشيد ؟

در پاسخ به سوال فوق می توان با ايجاد يک سيستم Cache برای کتابدار ، کارآئی آن را افزايش داد. فرض کنيد بخشی را با ظرفيت حداکثر ده کتاب در مجاورت ( نزديکی ) کتابدار آماده نمائيم . کتاب هائی که توسط متقاضيان برگردانده می شود، در بخش فوق ذخيره خواهند شد. مثال فوق را با در نظر گرفتن سيستم Cache ايجاد شده برای کتابدار مجددا" دنبال می نمائيم . در ابتدای فعاليت روزانه ، بخش Cache خالی بوده و هنوز در آن کتابی قرار نگرفته است . اولين متفقاصی مراجعه و کتابی را درخواست می نمايد . کتابدار می بايست به بخش مربوطه مراجعه و کتاب را از قفسه مربوطه براشته و در اختيار متقاضی قرار دهد. متقاضی پس از تحويل کتاب ، چند ساعت بعد مراجعه و کتاب را تجويل کتابدار خواهد داد. کتابدار، کتاب تحويلی را در بخش پيش بينی شده برای Cache قرار می دهد. لحظاتی بعد متقاضی ديگر مراجعه و درخواست همان کتاب را می نمايد .کتابدار در ابتدا بخش مربوط به Cache را جستجو و در صورت يافتن کتاب ، آن را به متقاضی تحويل خواهد داد. در اين حالت ضرورتی به مراجعه کتابدار به بخش و قفسه های مربوطه نخواهد بود. در روش فوق زمان تحويل کتاب به متقاضی بهبود چشمگيری پيدا خواهد کرد. در صورتيکه کتاب درخواستی توسط متقاضی در بخش Cache کتابخانه نباشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ابتدا مدت زمانی صرف خواهد شد که کتابدار به اين اطمينان برسد که کتاب درخواستی در بخش Cache موجود نمی باشد ( جستجو) يکی از چالش های اصلی در رابطه با طراحی Cache به حداقل رساندن زمان جستجو در Cache است .سخت افزارهای جديد ، زمان فوق را به صفر نزديک کرده اند. پس از حصول اطمينان از عدم وجود کتاب در بخش Cache ، کتابدار می بايست با مراجعه به بخش مربوطه آن را انتخاب و در ادامه در اختيار متقاضی قرار دهد.

با توجه به مثال فوق ، چندين نکته مهم در رابطه با Cache استنباط می گردد:

تکنولوژی Cache ، استفاده از حافظه های سريع ولی کوچک ، به منظور افزايش سرعت يک حافظه کند ولی با حجم بالا است

زمانيکه از Cache استفاده می گردد ، در ابتدا می بايست محتويات آن به منظور يافتن اطلاعات مورد نظر بررسی گردد. فرآيند فوق را Cache hit می گويند. در صورتيکه اطلاعات مورد نظر در Cache موجود نباشند (Cache miss) ، کامپيوتر می بايست در انتظار تامين داده های خود از حافظه اصلی سيستم باشد ( حافظه ای کند ولی با حجم بالا )

اندازه Cache محدود بوده وسعی می گردد که ظرفيت فوق حتی المقدور زياد باشد ، ولی بهرحال اندازه آن نسبت به رسانه های ذخيره سازی ديگر بسيار کم است .

اين امکان وجود خواهد داشت که از چندين لايه Cache استفاده گردد.


T1 Lines[edit]

اکثر شما با يک خط مخابراتی معمولی آشنا هستيد . در اين نوع خطوط از يک زوج سيم مسی که مسئوليت انتقال صوت را به صورت سيگنال های آنالوگ برعهده دارد ، استفاده می گردد . زمانی که اين نوع خطوط را به يک مودم معمولی متصل می نمائيم ، امکان انتقال داده تا 30 کيلو بيت در ثانيه فراهم می گردد . با توجه به تحولات گسترده در عرصه مخابراتی ، اکثر شرکت های مخابراتی درصدد انتقال تمامی ترافيک صوتی خود به صورت ديجيتال در مقابل آنالوگ می باشند . در اين رابطه می بايست خط آنالوگ شما به يک سيگنال ديجيتال تبديل گردد . بدين منظور در هر ثانيه 8000 الگو و با دقت هشت بيت ، نمونه برداری می گردد ( 64،000 بيت در ثانيه ) . در حال حاضر به منظور انتقال داده های ديجيتال عموما" از فيبرنوری استفاده می گردد . در اين رابطه شرکت های مخابراتی از گزينه های متفاوتی در خصوص ظرفيت هر خط فيبر نوری ، استفاده می نمايند . در صورتی که محل کار شما از يک خط T1 استفاده می نمايد ، نشاندهنده اين موضوع است که شرکت مخابرات و ساير شرکت های عرضه کننده سرويس فوق ، يک خط فيبرنوری را تا محل اداره شما آماده نموده اند . ( يک خط T1 ممکن است به صورت مسی نيز ارائه گردد ) . يک خط T1 قادر به حمل 24 کانال صوتی ديجيتال و يا انتقال داده با ميزان 544 / 1 مگابيت در هر ثانيه است . در صورتی که خط T1 به منظور مبادلات تلفنی استفاده می گردد ، خط فوق به سيستم تلفن اداره شما متصل می گردد . در صورتی که از خط T1 به منظور انتقال داده استفاده می گردد ، خط فوق به روتر شبکه متصل می گردد . يک خط T1 قادر به حمل حدود 192،000 بايت در هر ثانيه است (60 مرتبه بيش از يک مودم معمولی) . ضريب اعتماد به اينگونه خطوط در مقايسه با يک مودم آنالوگ بمراتب بيشتر است . يک خط T1 می تواند به صورت مشترک توسط کاربران متعددی استفاده شود (با توجه به نوع استفاده کاربران ) . مثلا" در صورت استفاده معمولی از اينترنت ، صدها کاربر قادر به استفاده مشترک از يک خط T1 می باشند . در صورتی که تمامی کاربران فايل های MP3 را Download نموده و يا فايل های ويدئوئی را بطور همزمان مشاهده نمايند ، ظرفيت و پهنای باند موجود جوابگو نخواهد بود، گرچه احتمال تحقق چنين شرايطی در يک مقطع زمانی خاص و بطور همزمان ، کم می باشد.


Open Source[edit]

اکثر نرم افزارهائی را که شما تهيه و يا از طريق اينترنت Download می نمائيد ، صرفا" به صورت نسخه های ترجمه شده و آماده اجراء در اختيار شما قرار می گيرند . ترجمه ، فرآيندی است که در آن کد برنامه های نوشته شده توسط برنامه نويسان که از آنان به عنوان کد اوليه ( Source Code ) ياد می شود ، پس از استفاده از برنامه های خاصی موسوم به کمپايلرها به بگونه ای ترجمه می شوند که توسط کامپيوتر قادر درک باشند . اعمال تغييرات دلخواه در اکثر برنامه های ترجمه شده ، امری بسيار مشکل و گاها" غير ممکن است . اکثر توليد کنندگان نرم افزار از ويژگی فوق به منظور صيانت و حفاظت از کدهای نوشته شده ، استفاده می نمايند . نرم افزارهای Open Source نقطه مقابل رويکرد فوق می باشند . در اينگونه نرم افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده ، کد اوليه نيز در اختيار متقاضيان قرار می گيرد.بدين ترتيب امکان اعمال تغييرات و يا سفارشی نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان ، فراهم می گردد . افراديکه از ايده Open Source حمايت می نمايند بر اين اعتقاد هستند که با اجازه دادن به اشخاصی که علاقه مند به تغيير کد اوليه می باشند ، امکان استفاده مفيدتر از برنامه فراهم و احتمال بروز خطاء در آنان، کاهش خواهد يافت . ويژگی نرم افزارهای Open Source  :

توزيع رايگان . اين نوع برنامه ها ، ممکن است به عنوان بخشی همراه يک بسته نرم افزاری ارائه شوند که به متقاضيان فروخته می گردند. کد منبع می بايست بهمراه نرم افزار ،ارائه گردد . هر شخص می بايست اجازه تغيير کد اوليه برنامه را داشته باشد . نسخه های اصلاح شده را می توان مجددا" توزيع نمود . به مجوز ساير نرم افزارها نياز نخواهد بود . بد نيست اشاره ای به يک مثال واقعی در دنيای نرم افزارهای Open Source داشته باشيم . در سال 1991 ، Linus Torvalds ، دانشجوی دانشگاه هلسينکی فنلاند يک سيستم عامل جديد مبتنی بر Minix ( اقتباس شده از يونيکس ) را ايجاد که نام آن را لينوکس ( Linux ) گذاشت . وی نسخه شماره 0.02 لينوکس را بر اساس GNU General Public Licens که شامل تعاريف قانونی جامعی در خصوص نرم افزارهای Open Source است ، ارائه نمود . تعداد زيادی از افراد در سرتاسر جهان اقدام به Download لينوکس و استفاده از آن نمودند . گروهی زيادی از افراد فوق خود برنامه نويسان حرفه ای بودند که توانائی انجام تغييرات مورد نياز در لينوکس را داشتند . Torvalds ، نسخه های اصلاح شده توسط ساير برنامه تويسان را دريافت و با لحاظ نمودن تغييرات ، در سال 1994 نسخه شماره يک لينوکس را عرضه نمود . يک نکته نگران کننده در خصوص نرم افزارهای Open Source ، فقدان ضمانت و پشتيبانی فنی از آنان است . با توجه به اين موضوع که همواره امکان و يا بهتر بگوئيم مجوز اعمال تغييرات و يا اصلاحات در اين نوع نرم افزارها وجود دارد ، تقريبا" حمايت از آنان غير ممکن و يا مشکل خواهد بود . بدين دليل برخی از شرکت های حامی نرم افزارهای Open Source با توجه به ارائه سرويس خدمات و پشتيبانی اينگونه نرم افزارها ، اقدام به فروش آنان می نمايند. مثلا" نرم افزار Red Hat در سال 1994 توسط Official Red Hat Linux عرضه گرديد. نرم افزار فوق رايگان نبوده و متقاضيان می بايست هزينه استفاده ( مالکيت ) از آن را پرداخت نمايند. مهمترين ويژگی Red Hat ، امکان پشتيبانی فنی از آن است. برای اغلب سازمان ها و موسسات تضمين حمايت های فنی و پشتيبانی يکی از عوامل مهم تصميم گيری در خصوص خريد لينوکس در مقابل Download نمودن آن به صورت رايگان می باشد. علاوه بر Red Hat ، شرکت های متعدد ديگری نيز اقدام به عرضه لينوکس با توجه به سياست ها و ديدگاه های خاص خود نموده اند .در اين رابطه نرم افزارهای متعددی با محوريت لينوکس نيز طراحی و پياده سازی شده است . Mozilla ( هسته مرورگر Netscape ) ، سرويس دهنده وب Apache ، زبان اسکريپت نويسی وب PERL و فرمت فايل های گرافکيی PNG ، نمونه هائی در اين زمينه بوده که بر اساس ايده Open Source طراحی و پياده سازی شده اند .


SPY WARE[edit]

Spyware ، نرم افزاری است که اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی بدون آگاهی و يا اجازه کاربران می نمايد. اطلاعات جمع آوری شده می تواند شامل ليست سايت های مشاهده شده توسط کاربر و يا اطلاعات بمراتب حساس تری نظير نام و رمز عبور باشد . به اين نوع برنامه ها adware نيز گفته می شود . نرم افزارهای فوق پس از نصب بر روی کامپيوتر ،قادر به ارسال آگهی های تجاری pop-up ، هدايت مرورگر به وب سايت هائی خاص ، ارسال ليست سايت های مشاهده شده توسط کاربر و يا مانيتورينگ عملکرد کاربران در زمان اتصال به اينترنت می باشند. برخی از برنامه های Spyware ، قادر به رديابی و تشخيص اطلاعات تايپ شده از طريق صفحه کليد نيز می باشند . با توجه به انجام پردازش های اضافی توسط اينگونه نرم افزارها ، سيستم های کاربران کند و کارآئی آنان بطرز محسوسی کاهش خواهد يافت . در صورت دريافت موزيک از طريق برنامه های اشتراک فايل ، بازی های رايگان از سايت های ناامن و يا ساير نرم افزارها از منابع ناشناخته ، شرايط لازم به منظور نصب اينگونه نرم افزارها و در نهايت آلودگی سيستم فراهم می گردد.