Yutel

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Yutel
Presented byGoran Milić
Gordana Suša
Zekerijah Smajić
Country of originSFR Yugoslavia
Editor(s)Goran Milić
Production company(s)Yutel
DistributorYugoslav Federal Executive Council (SIV)
Release
Original networkTV Sarajevo (1990-1992)
Original release23 October 1990 (1990-10-23) –
11 May 1992

Yutel was a Yugoslav television newscast that ran between October 1990 and May 1992.

Financially supported by the Federal Executive Council (SIV) under the presidency of Ante Marković, Yutel was produced from the RTV Sarajevo broadcast centre.

Background[edit]

In January 1990, the League of Communists of Yugoslavia (SKJ), the only political party in SFR Yugoslavia, dissolved along the lines of its six branches.[1] Each newly independent political entity, formerly representing its own constituent republic at the Yugoslav federal level, soon reconstituted itself into a socialist or social-democratic party ahead of the upcoming multi-party elections, which were being prepared on the level of each constituent republic rather than the federal one.

Some six months later in July 1990, Ante Marković, an ethnic Croat from Bosnia presiding over the Federal Executive Council (SIV), formed his own party, Union of Reform Forces (SRSJ), with economic reform and EEC ascension central to its program. Seeing that the Yugoslav Radio Television (JRT) system was largely becoming marginalized due to its main broadcast centres from each respective constituent republic coming under local political control from within each republic, Marković sought to create a Yugoslavia-wide electronic media outlet that would present the views and policies of the SIV and SRSJ.

Controlled by a public company in which the Yugoslav state held controlling stake, the project was originally meant to be a Yugoslavia-wide television channel. However, local broadcast centers in each constituent republic, increasingly under firm control of local republic-level politicians who were generally disinterested in and even politically opposed to the federal perspective, mostly refused cooperation for such a media undertaking. That circumstance gave rise to the idea to broadcast the channel over satellite with a signal that would cover entire SFR Yugoslav territory as well as large parts of Western Europe and the Mediterranean, however, realization that only 100,000 households in SFR Yugoslavia at the time were equipped to receive a satellite signal put an end to that plan too.

Finally, an approach was made to the Yugoslav People's Army's (JNA) main staff by the Federal Secretariat of Information agreeing signal relays, equipment, access to army communications infrastructure, and helicopters for transporting people and equipment since the JNA already invested funds into its own project of mobile television. The channel also got a name, Yutel, signifying 'Yugoslavia' and 'television'. It also got its management with Nebojša "Bato" Tomašević, longtime editor-in-chief of Jugoslovenska revija getting named as Yutel's CEO. Goran Milić, well-known TV Belgrade personality, became the head of Yutel's news division while the station headquarters were selected to be in Motovun, a town in Istria. Milić, who left TV Belgrade to join Yutla, was one of the most well-known TV journalists in Ex-Yugoslavia such as Zekerijah Zeka Smajić, Gordana Suša, Dževad Sabljaković, Velibor Čović, Aleksandar Saša Mlač and others.

However, Yugoslav Secretary of Defense and JNA chief of staff, general Veljko Kadijević reneged on the earlier promise, saying that JNA needs its frequencies for flight path control and doesn't have sufficient funds in its budget to service a television network thereby effectively killing Yutel's plans of broadcasting independently of the local constituent republic TV centers. The plan of setting up an entire channel was pretty much dead too.

The next plan was producing an hour-long nightly newscast also named Yutel and broadcasting it over TV Belgrade's upstart third channel (3K) that lacked content, however, TV Belgrade's CEO Dušan Mitević rejected the idea.

At the same time, armed members of the wholly unknown paramilitary formation "Beli orlovi" made a violent incursion into the Yutel's newsroom that was in the building at that time a very respectable daily newspaper "Borba" (in downtown Belgrade) and destroyed all TV equipment worth some hundreds of thousands of US dollars.

After this event, at the suggestion of Zekerija Smajic (who returned from TV Belgrade to TV Sarajevo after the "famous" 8th session of the Central Committee of the Communist Party of Serbia - CK SKS (23 and 24 September 1987),Yutel's newsroom was moved to the capital of Bosnia. The Yutela's management and editorial board have agreed that the use of the broadcasting system in Sarajevo will be paid in monthly installments from their own revenues, which will be realized by broadcasting TV ads.The most responsible person for the budget as well as for the cooperation with RTV Sarajevo was Zekerijah Smajić.

With such a financing concept, Yutel continued to broadcast a one-hour program of evening news until May 11, 1992. It was already quite certain that Yugoslavia and Yugoslav ideas were killed. Ethno-nationalists have defeated. Hundreds of thousands of men, women and children have been injured. And the idea fraternity and unity was suppressed nationalism and chauvinism.

References[edit]

  1. ^ Simons, Marlise. "Upheaval in the East: Yugoslavia; Yugoslav Communists Vote to End Party's Monopoly". www.nytimes.com/. The New York Times. Retrieved 11 December 2017.