Catalyst (magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Catalyst
Catalystlogo2010.jpg
Type student magazine
Format Magazine
Owner(s) RMIT Student Union
Founded 1944
Language English
Headquarters Melbourne, Australia Australia
Circulation 58,000[1]
Official website Catalyst

Catalyst is a student magazine published at the Royal Melbourne Institute of Technology in Melbourne, Australia. The magazine is produced by the RMIT Student Union.

Catalyst appears six times a year and had a readership of approximately 58,000 in 2009[1] - up from 15,000 in 2004.[2] The implementation of voluntary student unionism in 2006 had a significant impact on the viability of student newspapers across Australia, compulsory student union membership fees having been the major source of income for most. Today, Catalyst's funding is drawn jointly from the university and advertising revenue.

Catalyst benefits from its proximity to the RMIT School of Media and Communication, which runs a highly regarded journalism program. In turn Catalyst alumni are active in the Australian media.

The first edition of Catalyst, published by what was known then as the RMIT Students’ Representative Council (later RMIT Student Union) appeared on 18 May 1944. Editions have also appeared under the names Revolution Catalyst and The Unaustralian.

Prior to funding losses, due to the onset of Voluntary Student Unionism, a womyn's edition called Havoc, a queer edition called Mutiny and an environment edition called Eccocentric were also published, between 1995 and 1998.[3]

Recent former editors of Catalyst include journalists Dewi Cooke, Dan Harrison (both now with The Age) and Elizabeth Gallagher.[1][4] The logo and general style of Catalyst often changes dramatically each year, when a new editorial team takes over.

Art of Shoplifting controversy[edit]

In 1995, Catalyst reprinted a controversial article from Rabelais Student Media, its La Trobe University counterpart, entitled The Art of Shoplifting – one of seven student newspapers to do so. Although the Rabelais editors responsible for the original article were prosecuted for ignoring the ban on its publication issued by the state's Chief Censor; the editors of the other seven newspapers were not targeted by the authorities. Charges against the Rabelais editors were later dropped.[5]

Recent editors[edit]

  • 2012: Yolanda Redrup, David Swan and Cortney Bruch
  • 2013: Andrei Ghoukassian, Dragana Mrkaja and Nathan Stanogias
  • 2014: Broede Carmody, Allison Worrall and Alan Weedon

Footnotes[edit]

  1. ^ a b c Catalyst homepage Retrieved 2010-04-17 Archived October 29, 2009 at the Wayback Machine
  2. ^ Ng, John (January 2007). "Catalyst advertising rates, release dates" (PDF). RMIT Student Union. Archived from the original on 2007-06-18. Retrieved 2007-08-16. 
  3. ^ "Catalyst : the Royal Melbourne Institute of Technology student's newspaper.". Main Catalogue. State Library of Victoria. Retrieved 2007-08-16. 
  4. ^ "About The Age". Archived from the original on 2012-06-27. Retrieved 2007-08-16. 
  5. ^ "The Rabelais Case". Burning Issues. 1999-08-21. Archived from the original on 2006-06-30. Retrieved 2007-08-16.