Kommersant

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Kommersant
Kommersant newspaper logo.png
Kommersant.png
Front page on 27 December 2010
Type Daily newspaper
Owner(s) Alisher Usmanov
Founded 1989; 25 years ago (1989)
Language Russian
Headquarters Moscow
Circulation 87,000 (January 2008)
Website www.kommersant.ru

Kommersant (Russian: Коммерса́нтъ, IPA: [kəmʲɪrˈsant], The Businessman, often shortened to Ъ) is a nationally distributed daily newspaper published in Russia mostly devoted to politics and business. It is a leading liberal business broadsheet.[1] The NCS certified January 2008 circulation of the daily was 87,000.[2]

History[edit]

The newspaper was initially published in 1909, and it was closed down following the Bolshevik seizure of power and the introduction of censorship in 1917.[citation needed]

In 1989, with the onset of press freedom in Russia, Kommersant was re-established under the ownership of businessman and publicist Vladimir Yakovlev.[3]

To make the point that the publication had outlasted the Soviet regime, "Kommersant" is spelled in Russian with a terminal hard sign (ъ) – a letter that is silent at the end of a word in modern Russian, and was thus abolished by the post-revolution Russian spelling reform. This is played up in the Kommersant logo, which features a script hard sign at the end of somewhat more formal font.

In 1997, autos-to-Aeroflot mogul Boris Berezovsky – a member of the former President Boris Yeltsin's 'family'[4] – bought the Kommersant publishing house, which included Kommersant-daily, two serious weekly magazines (the political Kommersant-vlast (literally 'Power') and the financial Kommersant-dengi ('Money') – as well as entertainment magazines Domovoi and Avtopilot and Molotok, a teen magazine, which later incurred the authorities' wrath.[5]

Berezovsky sacked Kommersant's director-general, Andrei Vassiliev, and editor-in-chief, Alexander Stukalin, on 14 July 2005[6] in a move widely seen as preparation for the 2008 Russian presidential elections.

In January 2005, Kommersant published blank pages as a protest at a court ruling ordering it to publish a denial of a story about a crisis at Alfa-Bank. The sole article in the paper was this one, published upside down, on the front page. The headline of the article was "Full Plaintiff" (полный истец) which has little meaning, but rhymes with a Russian swear word, meaning "complete disaster" (полный пиздец).[7] The English version of the article was headed "Alfa-d Up".[8]

Berezovsky sold the Kommersant publishing house to an old friend and business partner, Georgian fruit canner and opposition television station owner Badri Patarkatsishvili, who was already chairman of the Kommersant company's board.[9] In August 2006, Patarkatsishvili sold his 100% stake in the Kommersant publishing house to Alisher Usmanov,[10] head of Gazprom's Gazprominvestholding subsidiary.

After clashing with Usmanov, Kommersant editor-in-chief Vladislav Borodulin left the paper.[11] "[Borodulin’s] decision to resign was not forced, but evidently they expressed different views on how the publishing house should be developed," said the group's commercial director. Andrei Vasilyev, appointed for a second stint at the helm of the daily – after a long run from 1999 to 2005– said Kommersant-daily had no intention of following any imposed policy, and added that the edition would carry articles that might not please the owner.[12]

On 9 December 2008 the publication of articles in English ceased, and currently the Kommersant website has no English version. Since February 2009 Kommersant newspaper is printed and distributed in the United Kingdom.[13]

Court cases[edit]

In January 2000, Kommersant was found guilty of libel against Russian entrepreneur Alex Konanykhin and ordered to pay compensation of US$3,000,000.[14]

In May 2009, a Russian MP and prominent businessman Oleg Mikheyev sued the Kommersant for $217 million, claiming that one of the newspaper's articles "spoiled of his bank so badly it had to be sold at disadvantageous price". But judicial proceeding was cancelled by the court because of wrong jurisdiction.[15]

References[edit]

  1. ^ "The press in Russia". BBC News. 16 May 2008. Retrieved 29 November 2014. 
  2. ^ "Main papers". BBC. 16 May 2008. Retrieved 6 October 2013. 
  3. ^ "Kommersant; Presseurop (English)". Presseurop. 2012. Retrieved 13 April 2012. 
  4. ^ Fortune made in Yeltsin eraGuardian, 13 April 2007. Retrieved 24 July 2007.
  5. ^ Prosecutors to save Russian teenagers from SMS pornographyPravda, 30 June 2006. Retrieved 24 July 2007.
  6. ^ Boston University publication, July 2005. Retrieved 14 October 2007
  7. ^ Полный истец. Kommersant (in Russian) (Moscow). 31 January 2005. Retrieved 24 August 2009. 
  8. ^ "Alfa-d Up". Kommersant (Moscow). 31 January 2005. Retrieved 28 August 2009. 
  9. ^ Russian publishing house Kommersant gets a new owner – Editors Weblog, World Association of Newspapers, 28 February 2006 quoting Ekspert magazine. Retrieved 24 July 2007.
  10. ^ Alisher Usmanov, Forbes Retrieved 24 July 2007.
  11. ^ Kommersant editor quits - World Association of Newspapers, quoting the Associated Press, 2 October 2006. Retrieved 24 July 2007.
  12. ^ New/old Kommersant editor vows to maintain line- RIA Novosti, 2 October 2006. Retrieved 24 July 2007
  13. ^ ""Коммерсантъ" United Kingdom". Kommersant. Retrieved 13 January 2011. 
  14. ^ "U.S. Court Finds Kommersant Guilty of Libel". The Moscow Times. 25 January 2000. Retrieved 13 January 2011. 
  15. ^ "Russian MP sues business daily". Mosnews. 28 May 2009. Retrieved 13 January 2011. 

External links[edit]