Maariv (newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For other uses, see Maariv (disambiguation).
Maariv
Maariv logo.svg
Maariv cover.jpg
First edition of Maariv, 1948
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Eli Azur
Editor Doron Cohen and Golan Bar-Yosef
Founded 1948
Political alignment Centrist[1]
Language Hebrew
Headquarters Tel Aviv, Israel
Circulation about 90,000
Official website Maariv Online
Maariv House at the Maariv intersection in Tel Aviv

Maariv (Hebrew: מַעֲרִיב‎, lit. Evening) is a mainstream[2] Hebrew-language daily newspaper published in Israel. It is second in sales after Yedioth Ahronoth and fifth in readership after Yedioth Ahronoth, Israel HaYom, Jerusalem Post and Haaretz.[3] From Sunday to Thursday the newspaper is printed under the Ma'ariv Hashavu'a (Hebrew: מעריב השבוע‎) brand while the weekend edition that is out in Friday is printed under the Ma'ariv SofHashavu'a (Hebrew: מעריב סופהשבוע‎) brand.

Since May 2014, Maariv '​s co-editors in chief are Doron Cohen and Golan Bar-Yosef. Apart from the daily newspaper and its supplements, the Maariv has a chain of local newspapers with a national scale distribution and magazines division.

History[edit]

Maariv was founded in 1948 by former Yediot Aharonot journalists led by Dr. Ezriel Carlebach who became Maariv's first editor-in-chief. It was the most widely read newspaper in Israel in its first twenty years.[2]

For many years, the Nimrodi family held a controlling stake in Maariv and Yaakov Nimrodi served as its chairman. In March 2010, Zaki Rakib bought a 50% share from Israel Land Development Company and Ofer Nimrodi, bringing new energy and much needed cash infusion to the newspaper, which has been losing millions of NIS a year since 2004. Rakib became the new chairman.[4] However, it was announced in March 2011 that Nochi Dankner was to take control of Maariv through his Discount Investment. On March 25 Discount transferred 20 million NIS to the struggling firm.[5] On September 11, Maariv '​s chairman Dani Yakobi issued a statement saying that he will sell the newspaper's printing equipment to be able to pay September salaries. On September 7, Globes announced that Dankner had reached an agreement with Shlomo Ben-Zvi, publisher of Makor Rishon to buy out the newspaper [6] However the deal faltered, and Dankner turned to the court on September 23 for a stay of proceedings process. The court, in turn, appointed a trustee, Shlomo Nass, who ran the newspaper and searched for a buyer. During the following weeks the workers waged a campaign against IDB and Dankner, demanding he honor his obligations to them and pays their salaries, pensions and severance package in full.

Maariv workers marching towards the IDB offices in Tel Aviv, September 2012

In early November the trustee sold the newspaper to Ben Zvi without the debts or the workers. Ben Zvi kept a fraction of the journalists and commenced a partial convergence process between Maariv and Makor Rishon under his company, Makor Rishon Hatzofe Hameuchad.

As of January 2013, the company Maariv Modiin Ltd. no longer operates Maariv, and until its scheduled closure it will be operated by the court appointed trustee.

On May 2014 the newspaper was purchased by Eli Azur who has holdings in a number of media outlets in Israel including Jerusalem Post, Sport1, Israel Post and 103FM radio station.

Political orientation[edit]

Maariv is associated with Israel's political center and has been critical of Benjamin Netanyahu's right-wing government.[7]

Moshe Arens, in a Haaretz opinion piece penned in 2012, wrote that the owner of Maariv had resolved a few years earlier to steer the newspaper leftward, "forsaking the right-wing readership that was loyal to it for years".[8]

Circulation[edit]

In a TGI survey for the first half of 2012, Maariv '​s market share was 11.9 percent.[9] Until 2013 Maariv owned a printing house, which was sold to the newspaper Yisrael Hayom to cover for the newspaper's big debts. Since then Maariv outsourced the printing operations to other printing houses.

Supplements[edit]

  • Weekdays:
    • Hamagazine – Daily Magazine, including culture and entertainment, crosswords, television and radio listings; used to include opinions
    • Asakim – Financial section
    • Sport section
  • Tuesday
    • Signon – Home Magazine
  • Wednesday
    • Signon – Fashion Magazine
  • Friday
    • Musafshabat – In-depth political analysis and commentary
    • Sofshavua – Weekend magazine
    • Journal – Culture and entertainment, TV and radio listings
    • Asakim – financial magazine
    • At – YOU, women's magazine
    • A local affiliated weekly newspaper, depending on the region

Notable journalists[edit]

Present[edit]

Past[edit]

Online version[edit]

NRG Maariv is the online edition of the newspaper. While most of the content on the website comes from the print edition, some of the material is written exclusively for the web edition.

References[edit]

  1. ^ Fitsanakis, Joseph (5 March 2014). "Israeli reports accuse US of denying entry visas to Israeli spies". Intelnews.org. Retrieved 6 March 2014. 
  2. ^ a b Kershner, Isabel (4 October 2012). "Political and Market Forces Hobble Israel's Pack of Ink-Stained Watchdogs". The New York Times. Retrieved 12 October 2012. 
  3. ^ [1] Israel updated their list of newspapers based on readership
  4. ^ "Ofer Nimrodi sells half of Ma'ariv". Globes. Retrieved March 1, 2009. 
  5. ^ "Dankner to take control of Ma'ariv". Haaretz. Retrieved March 28, 2010. 
  6. ^ נוחי דנקנר מוכר את "מעריב" לשלמה בן-צבי ב-85 מיליון שקל [Dankner sells "Ma'ariv" to Shlomo Ben-Zvi for 85 million shekels]. Globes (in Hebrew). Retrieved 13 September 2012. 
  7. ^ Jeffay, Nathan (23 September 2012). "Israeli Media Woes Could Boost Bibi". The Forward. Retrieved 12 October 2012. 
  8. ^ Arens, Moshe (12 October 2012). עיתון זה עסק [A newspaper is a business]. Haaretz (in Hebrew). Retrieved 12 October 2012. "זה נכון לגבי 'ידיעות אחרונות' ו'הארץ', ובאחרונה גם לגבי 'מעריב', שבעליו החליט לפני שנים אחדות שהעיתון יפנה שמאלה, ובכך נטש את לקוחותיו הימנים, שהיו נאמנים לו שנים. (It's true for Yedioth Ahronoth and Haaretz, and more recently for Maariv, whose owners decided several years ago that the paper will turn leftward, forsaking the right-wing readership that was loyal to it for years.)" 
  9. ^ "TGI survey: Maariv's exposure grows for the first time in years". Globes. 25 July 2012. Retrieved 25 July 2012. 
  10. ^ http://www.haaretz.com/hasen/spages/905795.html[dead link]

External links[edit]