Fact (US magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Fact
Editor Ralph Ginzburg
Frequency Quarterly
Year founded 1964
First issue January 1964
Final issue August 1967
Country USA
Language English
ISSN 0429-9825
OCLC number 1568723

Fact Magazine was an American quarterly publication that commented on controversial topics. It was in circulation between January 1964 and August 1967.[1]

History[edit]

Edited by Ralph Ginzburg and Warren Boroson, the magazine was notable for having been sued by Barry Goldwater over a 1964 issue entitled "The Unconscious of a Conservative: A special Issue on the Mind of Barry Goldwater". In Goldwater v. Ginzburg, a federal jury awarded Goldwater $1 in compensatory damages and $75,000 in punitive damages, to punish Ginzburg and the magazine for being reckless. The American Psychiatric Association then issued the Goldwater rule reaffirming medical privacy and forbidding commenting on a patient whom the individual psychiatrist has not personally examined.[2]

The United States Court of Appeals affirmed the award and the Supreme Courts denied a petition for certiorari (review); Justices Black and Justice Douglas joined a dissenting opinion, rather unusual at the time (1970) on orders denying “cert.”[3]

References[edit]

  1. ^ Maria Popova (January 5, 2011). "Ralph Ginzburg's fact:, Vintage Wikileaks?". Brain Pickings. Retrieved February 21, 2017. 
  2. ^ Richard A. Friedman (May 23, 2011). "How a Telescopic Lens Muddles Psychiatric Insights". New York Times. Retrieved May 24, 2011. 
  3. ^ 414 F.2d 324, 337 (2d Cir.1969), cert. denied, 396 US 1049, 90 S.Ct. 701, 24 L.Ed.2d 695.

Further reading[edit]

  • Ginzburg, Ralph & Boroson, Warren (1967). The Best of Fact: Thirty-Two Articles that have made History from America's Most Courageous Magazine. Trident Press. OCLC 1368372. 
  • Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324, 337 (2d Cir.1969), cert. denied, 396 US 1049, 90 S.Ct. 701, 24 L.Ed.2d 695.