Johannes Wahlström

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Johannes Wahlström is a Swedish journalist and filmmaker.

Background and career[edit]

Johannes Wahlström was born in Israel in 1981. His father is the writer Israel Shamir. Wahlström grew up in Jaffa, Moscow and Stockholm. After completing his master's thesis in media and communication at the Department of Media Studies (JMK) at Stockholm University Wahlström returned to where he grew up in Israel. There, together with Palestinian, Israeli and international journalists he founded the news service IMEMC.[1]

Since 2005 he has lived in Sweden, where he has worked for Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Verdens Gang, and the documentary department of Swedish Television.

Work[edit]

Johannes Wahlström has worked as a journalist in Ukraine, Russia and Palestine on behalf of Aftonbladet, Journalisten and Fria Tidningar and has worked with freedom of speech related issues for the Alternative information centre in the Palestinian territories and the Swedish Institute in Russia.

Cablegate[edit]

Johannes Wahlström played an active role in the leak of US state department cables known as Cablegate that was released by Wikileaks.[2][3] Being the only Swedish journalist with full access to the WikiLeaks material he produced articles and TV-programs for among others SVD, Aftonbladet and Dokument inifrån at Swedish Television.[4] In the SR program Studio Ett he was interviewed as a representative of Wikileaks, during which he criticized Swedish media for having a power dependent view of the world.[5]

Freedom of speech related issues[edit]

In October 2013, Wahlström's documentary film Mediastan premiered at the Raindance Film Festival in London. The festival described the documentary as "essential viewing for any media student as well as individuals concerned about democracy." [6] In November 2010, Wahlström and the journalist Dan Josefsson initiated an exposé over the monopolistic tendencies of the Swedish media conglomerate Bonnier. The investigation lasted for a week, in the form of articles in the largest Swedish newspaper Aftonbladet. In December 2009, Johannes Wahlström became the spokesperson for the independent magazine union Samarbetet. The Initiative was launched as a protest against the largest Swedish newspaper distributor, Tidsam, which was claimed to discriminate against newspapers that were not part of its media holdings.[7] In 2008, as the editor of the magazine Tromb, Wahlström exposed corruption in the Swedish ministry of foreign affairs, and later made an exposé of the head of the magazine. In 2005, he wrote an article describing the ways in which Swedish media censor their news reports of the Israel-Palestine conflict. The article was heavily criticized in the Swedish media after two of the six journalists that Wahlström had interviewed claimed to have been misquoted.[8]

References[edit]

  1. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2013-04-26. Retrieved 2014-04-20. 
  2. ^ Brown, Andrew (17 December 2010). "WikiLeaks and Israel Shamir". The Guardian. 
  3. ^ "Johannes Wahlström" (in Norwegian). Journalisten. Retrieved 7 January 2018. 
  4. ^ SvD torsdag 2 December 2010 s. 8
  5. ^ Maria-Pia Boëthius, "Femte folkmakten granskar de styrande", ETC #48, 2010
  6. ^ http://raindancefestival.org/films/mediastan/
  7. ^ Dagens Nyheter 26 January 2010, page 42
  8. ^ Dagens Nyheter Debatt 20 January 2006