Lucy Danziger

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Lucy Danziger is the former[1] American editor-in-chief of Self magazine[2] and the author of The Drop 10 Diet book.[3] Danziger served as an editor-in-chief of Condé Nast Publications' Self from 2001 until 2014. She now the founder and CEO of Hintd, an online registry platform.[4]


After graduating from the elite Phillips Academy in Andover, Massachusetts in 1978[2] and the elite Harvard in 1982,[2] she worked as an associate editor at New York magazine. Later, she worked the New York-based weekly 7 Days as the founding managing editor. She also served as the founding editor of Women's Sports & Fitness from 1997 to 2000 and as an editor at The New York Times before becoming editor-in-chief at Self. Danziger has written for numerous publications including The New York Times, Vogue, Outside, Condé Nast Traveler, Skiing, Allure, Time and USA Today. Danziger has appeared on several television shows, including Today, The View and Good Morning America.

Image retouching[edit]

In an August 2009 blog post referring to the retouching of singer Kelly Clarkson's cover photograph in the September 2009 issue of Self, Danziger asserted that this is a common practice for the publication. She defended her position, saying "This is art, creativity and collaboration. It's not, as in a news photograph, journalism." Danziger also volunteered that her own photograph had been retouched at her request. In 2004, she completed a marathon in under five hours and wanted to include a picture by her editor's letter. She asked the art department to slim down her hips to reflect a more positive image of herself and does not see this as a conflict with her attitude that she is "confident in (her) body, and proud of what it can accomplish."[5]

Tutu controversy and firing[edit]

The April 2014 edition of Self contained a section called the "BS Meter." In that section, the magazine mocked running race participants who wore tutus and included a picture of San Diego woman Monika Allen. The magazine had contacted Allen to ask for permission to use the photo but it did not indicate that it was to mock the tutu. Allen, a cancer survivor, made and marketed the tutus to support a charity that champions running as a healthy sport for girls. When Allen saw the context in which her photo was used, she contacted her local NBC affiliate who then ran the story during their local news broadcast and on their website. The story sparked backlash against Self Magazine and editor Danziger. Danziger issued an apology but it did little to quell the rage. Condé Nast fired Danziger on April 3, 2014 and replaced her with Cosmopolitan executive editor Joyce Chang effective May 1, 2014.[6]


  1. ^ Keith J. Kelly (April 3, 2014). "Condé Nast ousts editor Lucy Danziger in Self shakeup". New York Post. Retrieved April 6, 2014. 
  2. ^ a b c JEREMY W. PETERS (October 17, 2010). "Redesigned, Self Adjusts Its Formula". The New York Times. Retrieved April 11, 2012. 
  3. ^ Lucy Danziger (March 29, 2012). "USA TODAY Best-Selling Books – The Drop 10 Diet by Lucy Danziger". USA Today. Retrieved April 11, 2012. 
  4. ^ Feitelberg, Rosemary (January 28, 2016). "Former Self Editor Lucy Danziger Is All About Digital With New Site Hintd". WWD. Retrieved 15 November 2016. 
  5. ^
  6. ^ Christina London (April 4, 2014). "SELF Magazine Gets New Editor After Tutu-Bashing Backlash". NBC 7 San Diego. Retrieved April 6, 2014. 

External links[edit]