List of Russian-language television channels

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

This is a list of television channels broadcasting regularly programmes in Russian language.

State-owned[edit]

Name Owner Established
Channel One Russia Rosimuschestvo (state-owned) and Roman Abramovich 1951
Channel One International Channel One Russia 1999
Rossiya 1 All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 1991
Russia K (ex Kultura) All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 1997
RTR Planeta
(International version of Russia 1 and Russia K)
All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 2002
Rossiya 2 (ex Sport) All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 2003
Rossiya 24 (ex Vesti) All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 2006
Carousel Channel One Russia and All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 2010
Carousel International (based on Telenyanya) Channel One Russia and All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 2010
TV Tsentr Government of Moscow 1997
TVCI (International version of TV Tsentr) Government of Moscow 2003
NTV Gazprom-Media 1993
NTV Plus Gazprom-Media 1996
TNT Gazprom-Media 1998
NTV Canada NTV Canada Inc. 2006
Telekanal Zvezda Ministry of Defence 2005
TV Roskosmos Roskosmos 2005
MIR 10 states from CIS 1992

State-funded[edit]

Name Owner Established
RT (in English, International) ANO TV Novosti 2005
Rusiya Al-Yaum (in Arabic) ANO TV Novosti 2007
RT Actualidad (in Spanish) ANO TV Novosti 2009
RT America (in English, USA) ANO TV Novosti 2010
RTD (in English) ANO TV Novosti 2011

Private[edit]

Name Owner Established
Petersburg – Channel 5 NMG (National Media Group) 1938
REN TV NMG (National Media Group) 1997
CTC TV CTC Media 1996
CTC International CTC Media 2009
DTV Russia CTC Media 1999
Domashny CTC Media 2005
Dozhd private investors 2010
Muz-TV UTV Russia Holding 1995
Seven TV UTV Russia Holding 2001
MTV Russia Prof-Media 1998
2×2 (TV channel) Prof-Media 1989
TV3 Russia Prof-Media 1994
RBC TV RBC-TV Moskva 2003
Discovery Channel Russia Discovery Networks EMEA 2006
Animal Planet Russia Discovery Networks EMEA 2006
TLC Russia Discovery Networks EMEA 2011
BRIDGE TV (music channel) Bridge Media Group 2005
Russian Travel Guide Bridge Media Group 2009
RUSONG TV (music channel) Bridge Media Group 2010
Disney Channel Russia Walt Disney Company 2010
Eurosport Russia TF1 Group 1996
TV1000 Modern Times Group 2003
TV1000 Russkoe Kino Modern Times Group 2005
TV1000 Action East Modern Times Group 2008
Viasat History Modern Times Group 2004
Viasat Explorer Modern Times Group 2003
Viasat Sport East Modern Times Group 2006
Viasat Nature Modern Times Group 2010
Universal Channel Russia NBC Universal International 2008
SyFy Universal Russia NBC Universal International 2008
Diva Universal Russia NBC Universal International 2010
Ru.TV RMG (RussianMediaGroup) 2006
O2TV private investors 2004
A-One private investors 2005
RTVi private investors 2002
Cyber-Game.TV private investors 2012

Russia[edit]

Main article: Television in Russia

Other countries[edit]

Country Name Owner Notes
Abkhazia Abaza TV Beslan Butba Not aligned with either the government or the opposition of Abkhazia. The station broadcasts twice a day in Russian and has a news roundup once a week.
Belarus Belarus TV The Stas Nationality Television and Radio Company
EU Euronews Euronews SA
EU Eurosport TF1 Group
Israel Israel Plus
Estonia, Latvia TV3+ Viasat
RTN Russian Media Group America's only domestic Russian-language network
RTN Plus Russian Media Group Russian language movie channel
Cyprus RTCY Russian Television Cyprus
Turkmenistan Turkmenistan (TV channel) Turkmenistan Government

See also[edit]

HD Television.svg This television-related list is incomplete; you can help by expanding it.