TheMarker

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from The Marker)
Jump to: navigation, search
TheMarker logo

TheMarker (Hebrew: דה-מרקר‎) is the name of three different Hebrew language publications from Haaretz Media Group:

  • Daily economic newspaper distributed as a supplement of the newspaper Haaretz. As of January 2008, also sold as an standalone daily newspaper. On Thursday, it is also published in a weekly magazine version called MarkerWeek.
  • Economic news website TheMarker.com
  • Monthly economic journal (under the name TheMarker Magazine)

History[edit]

TheMarker website opened to the public on May 1, 2000 offering ongoing coverage of the capital markets in Israel and globally, high-tech, advertising and media industries, real estate, labor market, consumer markets, the Israeli legal world, communication, vehicles and transportation. The new site was the second mainstream economics site in Israel, after Globes.

TheMarker was founded by Guy Rolnik, with Eytan Avriel, the current editor of the website, and Ido Pollak who was appointed in 2009 as the Director General. Rolnik, Avriel and Pollack established TheMarker in 1999, when the Haaretz Media Group was the first investor, followed by the U.S. financial news website TheStreet.com as a second investor and partner. To build the website about thirty journalists were recruited to create a new independent news reporting system for the site, and to operate independently from the business section of Haaretz, while providing continuous news updates and the ability of the World Wide Web to supply economic data. Later an English edition of the site was developed and incorporated into TheStreet.com.

The cooperation between TheMarker and Haaretz newspaper began in 2001 and was expanded gradually. In 2003, the two systems merged into a single journalism system, although TheMarker retains an independent editing system: the site has an independent editor (Avriel), the newspaper has an independent editor (Sami Peretz) as well as the magazine (Mikey Dagan). TheMarker operates in a building close to the Haaretz newspaper building in Tel Aviv.

During January 2005 a change was implemented in the nature of cooperation between the economic department of Haaretz and TheMarker. the online brand "TheMarker" was adopted by the hard-copy (printed) newspaper Haaretz—the business section of Haaretz was named the "Haaretz TheMarker" and a new redesign in relation to the rest of the paper. Additionally, the cooperation in the area of content between the site and the printed edition was institutionalized and formalized. In the new format, Haaretz improved its competitiveness with the more established, older economic newspaper Globes. The changed status of TheMarker and the position of Rolnik in Haaretz was one of the reasons for Hanoch Marmari departing his position as editor of Haaretz after 13 years.[citation needed]

In its first two years TheMarker contained about fifty pages, and in February 2007 the paper was increased to about eighty pages. Another change occurred in the masthead: the caption that appeared under the title of the paper, "The economic and business newspaper of the country", was replaced by the words: "The economic and business newspaper of Israel."

Several reports from TheMarker formed the daily economic page of the freely-distributed paper Israel Today in its first year.

In 2007 the social network and blog site TheMarker Café began operating on the TheMarker website.

In early 2008, prior to publication of the Calcalist, a new economic daily from the Yediot Ahronot media group, TheMarker increased the number of its columns, and also began to be sold as an independent newspaper, separate from Haaretz.

In a TGI survey comparing the last half of 2009 with the same period in 2008, TheMarker saw its market share fall slightly from 7.8 to 7.6 percent.[1]

Sections[edit]

Each issue is divided into sections by topic: news, opinion (by members of the editorial board, including Rolnik, Meirav Arlosoroff, Sami Peretz and Nehemia Shtrasler, besides contributors), high-tech and telecommunications, real estate and infrastructure, advertising, marketing and media, law, consumer issues, the global economy and capital markets. The Sunday edition of TheMarker has a reduced format. The weekend edition, distributed on Thursday (previously on Friday), appears as a magazine-format supplement called Markerweek.

Claims of copyright infringement[edit]

The Maariv newspaper sued TheMarker in the amount of 17 million shekels (roughly about US $5 million), for alleged large scale copyright infringement. According to the representatives of Maariv, for about a year and a half during the years 2001–2002, the TheMarker paper systematically and daily copied articles from the business section of Maariv, without permission and without giving credit to reporters from Maariv. The alleged number of articles was about 900. TheMarker argued that it was a legitimate journalism review, which did not require giving credit, according to the accepted practice at that time. At the request of Maariv, in March 2010 the Court imposed a temporary order on TheMarker to set aside $15 million shekels in reserve (for potential settlement of the Maariv lawsuit) due to the breakup proceedings of TheMarker's operating company Business Net (BN). In response, attorneys for BN claimed that the breakup of BN was not related to the main lawsuit by Maariv and was only intended to place a black mark on Haaretz Media Group prior to a future court decision on the main lawsuit, and formally requested that the court cancel the temporary order. The court was scheduled to formally deliberate the BN request on March 25, 2010.[2][3]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Li-Or Averbuch (27 January 10). "TGI survey shows "Globes" only paper to grow". Globes. Retrieved 27 January 2010.  Check date values in: |date= (help)
  2. ^ For One and a Half Years TheMarker Stole Articles from Maariv, Alleges Maariv Publisher/ Owner, Maariv, January 4, 2010 (Hebrew).
  3. ^ Court imposes a temporary order on TheMarker to set aside $15 million Shekels in reserve for potential settlement of Maariv lawsuit, Globes, March 9, 2010

External links[edit]