Aljazeera Publishing

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al Jazeera Publishing
Type Publishing Company
Country  United Arab Emirates
Availability Worldwide
Launch date
Dissolved 2011

Aljazeera Publishing was formed in 1992 in London to produce content for expatriate Persian Gulf (i.e. those from the region known as Aljazeera) residents living in the United Kingdom. Aljazeera Publishing was disbanded in April 2011 after the sale of its main assets to regional media organizations including Al Jazeera Media Network, Noor Media and MBC.[specify]

Al Jazeera Magazine[edit]

In 2005 and 2006 Aljazeera Publishing was involved in a number of legal disputes with Al Jazeera Media Network the owners of Al Jazeera English covering domain usage of [1] and trade mark registrations. The domain name usage case arbitrated by World Intellectual Property Organization proved highly embarrassing for the TV Channel who were found guilty of "abusing the administrative proceedings" and had its case rejected with the panel questioning the integrity of the evidence submitted by the TV Channel.[citation needed]

Aljazeera Publishing first published a magazine in 1992 called Al Jazeera Al Arabia. Since then it has adopted a shortened version of the name as simply Al-Jazeera Magazine as listed in Media UK.[2]

The shortening of the title occurred after an external investment by a Saudi Arabian investment company. Al Jazeera Publishing was highly critical of the Saudi Arabian government’s human rights records and published a number of critical reports in 1993, 1994 and 1995.

These human rights reports raised Al Jazeera Al Arabia’s profile on the Middle East stage. Extracts of such reports were used in a Human Rights Watch report [3] as published in 1993, as well as the Islamic Research and Information Center.[4]

Since 1996 no more anti Saudi Arabian stories appeared in any of Al Jazeera Publishing titles, rather the attention appeared to have turned against the Qatari ruling family with a string of hostile articles such as "Egypt arrests Qatari prince over illegal car race",[5] "Qatari prince convicted of abusing girls",[6] "First church in Muslim Qatar risks backlash" [7] and "Qatar finances sports centre in Israel".[8]

In March 2011 Al Jazeera TV Channel acquired and redirected to the website of Al Jazeera English. is, since March 2011, the main address for the Al Jazeera English website. The domain name was acquired by Al Jazeera Media Network in March 2011 from Aljazeera Publishing, a Dubai-based media company which owned the separate Al Jazeera Magazine, after a long-running domain name dispute between the two entities.

History of Al Jazeera Magazine[edit]

Until March 2011, was an English language website for Aljazeera Magazine, which was unrelated to the Arabic satellite TV channel Al Jazeera and Al Jazeera English; the latter operated websites in both Arabic ( and English ( It was also unrelated to Al Jazirah Newspaper of Saudi Arabia. According to Alexa, there were fewer visitors to in comparison to[9] The former website was operated by Aljazeera Publishing, described as an "independent media organisation."

Domain name dispute[edit]

In 2005, the Al Jazeera Media Network owner of Al Jazeera English attempted to obtain the domain name[10] but failed.[11]

In the Administrative Panel Decision, the WIPO Arbitration and Mediation Center found the TV Channel to have brought the proceedings in bad faith and found it had abused the administrative proceedings.

As of 2006, wrote on their About page:

"Important note: Aljazeera Publishing and are not associated with any of the below organisations:
1. Al Jazeera Newspaper, Riyadh, Saudi Arabia whose website is
2. Al Jazeera Satellite Channel whose website is
3. Al Jazeera Information Centre who website is
Aljazeera Publishing disassociates itself from the views, opinions and broadcasts of these titles."[12]

Views presented by are frequently misattributed to the Al Jazeera TV channel,[13] including one case in which The Times criticised the channel in its leader column based on material published on, for which the newspaper later apologised.[14] The magazine's editorial slant appears markedly different than that of the Al Jazeera TV channel, with the former far more critical of U.S. and Israeli policy than the latter.

In April 2011, the domain directed to Al Jazeera English, and the domain ownership as listed on WHOIS records was updated from AlJazeera Publishing to Al Jazeera Media Network. At the time of the purchase, a simple page stated "Moving to Doha", leading to certain long-time readers initially suspecting a hack of the website. No public details regarding the purchase of the domain has been made public by either parties.

Website contents[edit]

The content on the former was organized by section. The following sections existed:

Middle East News[edit]

'Middle East News' contained the latest breaking Middle Eastern news. A number of their stories were accused of reported bias against Israel, Europe and the United States, and even against Latin American countries, such as Mexico and Brazil. News articles often contained indirect quotes from familiar news outlets such as Associated Press and the BBC.

Review articles[edit]

'Review Articles' contain longer pieces about recent events. The editorial stance was one of rigorous opposition to the Iraq war, and the articles were usually reported to contain strong condemnations of American involvement in the Middle East and are accused of often reflecting anti-Zionism in describing the state of Israel. One article (entitled "Latest of US lies: Iraqis killing Iraqis" claimed that the sectarian violence occurring in Iraq was supported by CIA and Mossad agents: "It was the U.S.’s “debaathification” of Iraq that eventually let [sic] to the current death squads, supported by the U.S. and the Mossad agents." [citation needed]

'Let's Talk'[edit]

'Let's Talk' was a section hosted by Dr. Kareem Bin Jabbar and Sheikha Sajida. Readers sent in questions or topics for discussion, which were published at the discretion of the site. Sajida's theories (such as the notion that the kidnapping of Westerners in Iraq was carried out by agents of the US)[15] frequently stirred up heated debate.

'Reader Comments'[edit]

Readers could leave comments in all areas except for the Conspiracy Theories section. These comments could be rated from 'Excellent' to 'Very Bad' at the discretion of readers.[edit]

Besides Aljazeera Magazine, Al Jazeera Publishing produces, which is an English-language Islamic site on the Internet. Since 1998, Al Jazeera Publishing has been involved in a dispute with According to whois, the domain name was registered after is much more popular based on statistics from Alexa.[16] Al Jazeera Publishing owns trademark rights[17] for IslamOnline in Europe.

Disbanding of Al Jazeera Publishing in March 2011[edit]

In March 2011 Al Jazeera Media Network acquired Al Jazeera Publishing's other main digital titles including, alJazeera Jobs and alJazeera Capital were also sold off as separate individual entities.