Diario 16

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Diario 16
Logo Diario 16.svg
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Publisher Información y Prensa
Founded 18 October 1976
Political alignment liberal, center-left
Language Spanish
Ceased publication 7 November 2001
Headquarters Madrid

Diario 16 (Spanish for "Daily 16" or "Newspaper 16") was a Spanish-language daily newspaper published in Madrid, Spain, between 1976 and 2001. The 16 of the title refers to the sixteen founders of Grupo 16, publishers of the weekly news magazine Cambio 16.

History and profile[edit]

Published by Información y Prensa with headquarters in Madrid, Diario 16 first appeared as an evening newspaper in tabloid format on 18 October 1976,.[1][2][3]

With the French daily newspaper Le Monde as its model,Diario 16 joined El País as one of the clutch of new post-Franco newspapers to appear during the early stages of the Spanish transition to democracy.[4]

Pedro J. Ramírez served as editor-in-chief of the paper who was appointed to the post when he was 28 years old.[5] Ramirez's tenure ended in 1989 following his permission for the publication of the news about the close links between GAL and Felipe González’s government.[5]

Diario 16 had a liberal[3] and center-left stance.[1][4] The US Department of State described the paper as a centrist publication in 2000.[6]

Diario 16 was pioneer in investigative journalism in Spain together with the magazine Cambio 16.[5] The newspaper often criticized President George W. Bush,[7] ETA[8] and was often the target of lawsuits.[9]

Diario 16 was closed on 7 November 2001.

Circulation[edit]

The 1977 circulation of Diario 16 was 73,073 copies, but it fell to 47,672 copies in 1978.[1] According to the 1981 General Media Study (Estudio General de Medios), it had about 100,000 readers. In 1993 the paper had a circulation of 109,338 copies.[10][11] Next year it decreased to 86,000 copies.[3]

References[edit]

  1. ^ a b c Katrin Voltmer (2006). Mass Media and Political Communication in New Democracies. Psychology Press. p. 19. ISBN 978-0-415-33779-3. 
  2. ^ William Chislett. "The Foreign Press During Spain's Transition to Democracy, 1974-78 A Personal Account" (PDF). Transicion. Retrieved 31 January 2015. 
  3. ^ a b c Jose L. Alvarez; Carmelo Mazza; Jordi Mur (October 1999). "The management publishing industry in Europe" (PDF). University of Navarra. Archived from the original (Occasional Paper No:99/4) on 30 June 2010. Retrieved 27 April 2015. 
  4. ^ a b Richard Gunther; Jose Ramon Montero; Jose Ignacio Wert (2000). "The media and politics in Spain". In Richard Gunther; Anthony Mughan. Democracy and the Media: A Comparative Perspective. Cambridge University Press. Retrieved 27 November 2014. 
  5. ^ a b c Karen Sanders; María José Canel (2006). "A scribbling tribe: Reporting political scandal in Britain and Spain" (PDF). Journalism. 7. doi:10.1177/1464884906068362. Retrieved 27 November 2014. 
  6. ^ "Country Commercial Guides for FY 2000: Spain". US Department of State. Retrieved 31 January 2015. 
  7. ^ ^ "Europe's press attacks Bush". BBC. 15 June 2001. Retrieved 4 August 2006. 
  8. ^ ^ "European press review". BBC. 14 November 2000. Retrieved 4 August 2006. 
  9. ^ ^ "Defamation and accusations of corruption". InDret Law magazine. June 2001. Archived from the original on 27 August 2002. Retrieved 4 August 2006. 
  10. ^ "The Daily Press". Contenidos. Retrieved 19 February 2015. 
  11. ^ Edward F. Stanton (1999). Handbook of Spanish Popular Culture. Westport, CT: Greenwood Press. p. 199. Retrieved 22 February 2015.  – via Questia (subscription required)

External links[edit]