From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Hayāt-e Nou
Type Daily
Publisher Hadi Khamanei
Editor-in-chief Hamid Qazwini
Political alignment Reformist
Language Persian
Ceased publication 7 December 2009
Headquarters Tehran

Hayat-e-No (Persian: حیات نو‎, hayat-e nou, New Life in English) was a Persian reformist newspaper published in Iran. It was banned in December 2009.

History and profile[edit]

Hayat-e-No was established in Tehran following the closure of another reformist paper, Azad.[1] The publisher of Hayat-e-No was Hadi Khamanei, brother of the Supreme Leader of Iran Ali Khamenei.[1] Hameed Qazwini was the editor-in-chief of the paper.[2] When Bahar, a reformist daily, was banned in August 2000 Hayat-e-No became one of the most significant media outlets for the reformist groups in the country.[3] During this period Hayat-e-No had a circulation of 300,000 copies.[3]

In June 2005, before the presidential election, the paper along with other reformist papers, including Aftab Yazd and Eqbal, published the letter of presidential candidate Mahdi Karroubi to Ali Khamenei.[4][5] Upon this publication the papers were banned for one day by Tehran Public and Revolutionary Court.[4][6]

Hayat-e-No supported Mir Hossein Mousavi in the 2009 presidential elections held in June.[7][8] In the immediate aftermath of the elections the paper was censored by the Iranian government.[2] In December 2009 the license of the paper was revoked by the Press Supervisory Board “for working outside the regulations”[7][9] and on 7 December it was closed down.[8]

Hayat-e-No and four other publications, namely Etemad Melli, Sarmaye, Arman and Farhang-e Ashti, were all close to the Green Movement[10] and shut down by the Media Supervisory Board in the same period.[11]

See also[edit]

List of newspapers in Iran


  1. ^ a b Gholam Khiabany (6 August 2009). Iranian Media: The Paradox of Modernity. Routledge. p. 112. ISBN 978-0-203-87641-1. 
  2. ^ a b "In Iran, newspapers censored, another reporter arrested". CPJ. New York. 2 July 2009. Retrieved 15 October 2013. 
  3. ^ a b Ben Berber (9 August 2000). "Iranian Hard-Liners Shut Reform Paper". The Washington Times. Washington, DC. Retrieved 15 October 2013.  – via Questia (subscription required)
  4. ^ a b "Iranian reformist newspapers Eqbal and Aftab Yazd banned". Payvand. 20 June 2005. Retrieved 15 October 2013. 
  5. ^ "Reformist Iranian Newspapers Closed". Radio Free Europe. AFP/Reuters. 20 June 2005. Retrieved 15 October 2013. 
  6. ^ "Attacks on the Press 2005: Iran". Committee to Protect Journalists. February 2006. Retrieved 15 October 2013. 
  7. ^ a b "Iran shuts another reformist newspaper". CPJ. New York. 8 December 2009. Retrieved 15 October 2013. 
  8. ^ a b "Chronology: Iran". The Middle East Journal. 64 (2). Spring 2010. Retrieved 15 October 2013.  – via Questia (subscription required)
  9. ^ "Reformist Daily "Hayate No" Banned". Press TV via Payvand. 8 December 2009. Retrieved 15 October 2013. 
  10. ^ Hossein Mohammadi (12 December 2009). "Critical Press Under Constant Pressure". Rooz Online. Retrieved 15 October 2013. 
  11. ^ "Manager of Ayande website to be indicted". Info-Prod Research. 9 December 2009. Retrieved 15 October 2013.  – via Highbeam (subscription required)