Kantipur (daily)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Kantipur
Kantipur daily.jpg
Kantipurdaily.jpg
Front page of Kantipur on 02 February 2017
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Kantipur Media Group
Founder(s) Shyam Goenka (23 years ago)
Publisher Kailash Sirohiya
Founded February 20, 1993; 25 years ago (1993-02-20)[1]
Language Nepali language
Headquarters Central Business Park, Thapathali, Kathmandu
Country Nepal
Circulation 360,000[2]
Website kantipur.ekantipur.com

Kantipur (Nepali: कान्तिपुर) is a Nepali language daily newspaper, published from Kathmandu, Biratnagar, Nepalgunj, and Bharatpur of Nepal simultaneously. It was founded by Shyam Goenka.[3] Kantipur's publishers report that the circulation of this newspaper is just above 350,000 copies per day. It is regarded as one of the most widely read newspaper in Nepal, as well as a good source of information of homeland for Nepali diaspora. Narayan Wagle has been the editor-in-chief of the newspaper since 2018 July (Second time joined after 10 year).

History[edit]

Kantipur which was first published on 7th Falgun 2049 B.S. (18 February 1993) along with its sister publication The Kathmandu Post, is often credited for taking the lead in institutionalizing free press and professional journalism in the country. Kantipur has not only been praised for its stance towards multi-party democracy and press freedom in Nepal but also has faced government scrutiny and repression.

Controversies[edit]

After publishing then rebel leader Babu Ram Bhatta rai's article on the Royal Massacre in 2001, the government arrested then editor Yuvraj Ghimire and other management team members (directors- Kailash Sirohiya and Binod Gyawali) .[4] In June 2010, Kantipur accused the Indian Embassy of interfering with its coverage by punitively withdrawing advertisements from the company and delaying shipments of newsprint from India.[5]

In March 2018, the Kantipur daily was subpoenad by the Chief Justice of Nepal Gopal Prasad Parajuli.[6] The Kantipur's Editor-in-chief, Chairman, a Company Director and a reporter appeared before the Supreme Court of Nepal, as the Kantipur daily was accused of contempt of court for a series of articles indicating that the Chief Justice of Nepal Gopal Prasad Parajuli had given different dates of birth on several official documents.[7][8][9][10]

Supplements[edit]

Kantipur also publishes three supplements, on Fridays, Saturdays and Sundays called Shukrabar, Kosheli and Kopila, Shukrabar is targeted mainly towards youth with articles on gadgets, fashion and trends. Kosheli is a variety, while Kopila is targeted towards kids with puzzles, arts, and stories.

See also[edit]

References[edit]