Mosley v News Group Newspapers

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Mosley v News Group Newspapers
Court High Court
Full case name Max Mosley v News Group Newspapers Limited
Decided 24 July 2008[1]
Citation(s) [2008] EWHC 1777 (QB),[1] (2008) Times, 30 July
Transcript(s) Max Mosley v News Group Newspapers Limited
Case history
Prior action(s) None
Court membership
Judge(s) sitting David Eady

Mosley v News Group Newspapers [2008] EWHC 1777 (QB)[1] was an English High Court case in which the former President of the Fédération Internationale de l'Automobile, Max Mosley, challenged the News of the World. The newspaper had exposed his involvement in what it called a Nazi-themed sadomasochistic sex act involving several female prostitutes when they published a video of the incident recorded by one of the women and published details of the incident in their newspaper.[2] The case resulted in Mosley being awarded £60,000 (approx. US$92,000) in damages.[3]

Background[edit]

The claimant, Max Mosley, had been President of the Fédération Internationale de l'Automobile since 1993 as well as being a trustee of its charitable arm the FIA Foundation.[1] He brought legal action against News Group Newspapers Ltd, the publishers of the News of the World newspaper, complaining about an article by journalist Neville Thurlbeck published on 30 March 2008. The headline of the article was "F1 Boss has Sick Nazi Orgy with Five Hookers".[4] This was accompanied by the sub-heading "Son of Hitler-loving fascist in sex shame".[1] Mosley is the son of Oswald Mosley, who was the leader of the British Union of Fascists during the 1930s. Mosley relied upon an action based upon breach of confidence or the unauthorised disclosure of personal information rather than defamation. Mosley claimed that the portrayal of sadomasochistic activities was inherently private in nature and that there had been a preexisting relationship of confidentiality between the participants.[1]

Judgment[edit]

Mosley's case relied in part on the ruling in the case McKennitt v Ash where there was "breach of confidence by way of conduct inconsistent with a pre-existing relationship, rather than simply of the purloining of private information".[5] However, Justice David Eady also stated "The law now affords protection to information in respect of which there is a reasonable expectation of privacy, even in circumstances where there is no preexisting relationship giving rise of itself to an enforceable duty of confidence".[1] He stated that the passing of the Human Rights Act 1998 required this conclusion and that therefore the relevant values in this case were expressed in Articles 8 and 10 of the European Convention on Human Rights, as Campbell v MGN Ltd established these values are as much applicable to disputes between two private individuals as where one is a public body. Justice Eady believed that the first hurdle that needed to be overcome was the need to show a reasonable expectation of privacy, and if this could be overcome it was a matter of weighing up the competing Convention rights.[1]

The Nazi allegation[edit]

Justice Eady rejected the premise made by the News of the World that the sex act had a "Nazi" element.

The principal factual dispute between the parties was whether there was any "Nazi" or "death camp" element to the incident. The claimant denied this as did four of the prostitutes. On the fourth day of the trial it was revealed that News Group Newspapers Limited would place no further reliance on "Woman E", the prostitute who had recorded the incident and eventually received £20,000 (approx. $31,000) for doing so. The lawyers representing Mosley contended that the video represented a "'standard' S-and-M prison scenario".

The News of the World published a ten-point rebuttal, insisting that there was a Nazi element to the scenario. The rebuttal argued, among other things, that the scenario included German military jackets, striped prison uniforms, and medical examinations and that Mosley spoke in German or with a fake German accent.[6] The News of the World also took an exclamation by one of the women "Brunettes rule!" as a reference to Nazi racial policies.

Justice Eady suggested that equating everything German with Nazism was offensive. He concluded that there was nothing specific to the Nazi period about the medical examination nor the fact that the claimant had his head shaved. Eady also concluded that the use of an English nom de guerre weakened the suggestion that there was a Nazi element to the incident. Eady suggested that the prison uniforms did nothing to identify the Nazi era.

Missing e-mails[edit]

The News of the World placed weight on the fact that one of the prostitutes (Woman "A") deleted e-mails prior to the trial.

Allegation of criminality[edit]

Further information: R v Brown

Justice Eady rejected the argument that Mosley could be said to have committed a crime under the Offences against the Person Act 1861 on himself.

Case[edit]

Mosley challenged the publication of details of his private life under Article 8 of the European Convention on Human Rights in respect to a headline which read "F1 boss has sick Nazi orgy with five hookers". The defendant argued that the newspaper's right to freedom of expression should prevail due to the public interest in knowing the individual was involved in Nazi roleplay and, irrespective of the Nazi element, the public had a right to know as the individual was the President of the FIA.

The court ruled that even in cases of adultery, sadomasochistic behaviour was generally not a matter of public interest but that there could be a public interest if the behaviour involved the mocking of Jews or the Holocaust.[7] Mosley was awarded £60,000 (approx. $92,000) from the case and the court ruled that there was no evidence of a Nazi element to the sex act.

Criticism[edit]

The case has been criticised due to concerns that it may have a chilling effect on investigative journalism. Media lawyer Mark Stephens expressed such sentiments after the judgment and noted the hefty price that newspapers would pay for getting a "public interest" decision wrong.[8] Newspapers criticised the judgment, The Sun describing it as "a dark day for British freedom" and a step towards "a dangerous European-style privacy law".[9] However, lawyer Dan Trench argues that the level of damages awarded in privacy cases will not deter publication,[10] and the judgment has been met with approval by some commentators.[11]

Significance[edit]

Giving his reaction to the judgment, Mosley stated "I am delighted with that judgment, which is devastating for the News of the World. It demonstrates that their Nazi lie was completely invented and had no justification."[3]

Following the incident, Mosely faced a confidence vote as President of the Fédération Internationale de l'Automobile. He won the vote by 103 votes to 55.[12] Mosley has stated his intention to pursue further libel actions in France, Germany, and Italy where newspapers reprinted images of him engaging in sex acts.[13]

Injunction[edit]

Mosley sought an injunction to prevent the re-publication of the video of him and five prostitutes from being put back onto the Internet. However, this was denied as Justice David Eady concluded that the video was too widely available for the injunction to serve any purpose.[14]

Libel[edit]

In April 2009, a libel action was brought against News Group Newspapers Limited.[15]

Impact on Mosley's role as FIA President[edit]

The allegations made by the News of the World led to an "unofficial" agreement between the FIA and FOTA (Formula One Teams Association, by far the most powerful and globally significant organization that interacts with the FIA) for Mosley to stand down from his role as President at the end of his current term. Many within the Formula 1, WTCC, WRC, etc. communities had long been unhappy with Mosley's style of governance and used the Nazi aspects of the story to attempt to oust him from office.[16] Although Mosley claimed that his sexual activities did not affect his role as President, his critics were able to produce evidence, in the form of official requests from a number of national governments to Mosley that he must not attend planned events,[17] indicating that he had clearly lost what little respect remained to him within the global motor-sport community. To the majority of the motor-racing community, fans, and journalists, the sexual revelations acted as a final nail in Mosley's coffin, following as they did the substantial allegations of corruption, championship fixing, and unintelligible decisions (mostly in regard to F1)[18][19][20][21][22][23][24] made both by Mosley personally and by the FIA under his watch.

Mosley was eventually replaced by former Ferrari team principal Jean Todt in 2009.

Application to the European Court of Human Rights[edit]

On 29 September 2008, solicitors on behalf of Mosley filed an application to the European Court of Human Rights.[13][25]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g h "High Court Judgment Template" (PDF). BBC News. Retrieved 2009-07-08. 
  2. ^ Inez Ryan (2008-09-08). "Case Note: the Mosley Case". Presscouncil.org.au. Retrieved 2009-07-08. 
  3. ^ a b Holmwood, Leigh (2008-07-24). "Max Mosley wins £60,000 in privacy case | Media | guardian.co.uk". London: Guardian. Retrieved 2009-07-08. 
  4. ^ "F1 boss admits passion for sadomasochistic sex but denies "sick Nazi orgy"". Thaindian.com. Retrieved 2009-07-08. 
  5. ^ McKennitt v Ash [2008] QB 73 at [8], per Buxton LJ.
  6. ^ BBC News http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/24_07_08mosleyvnewsgroup.pdf |url= missing title (help). Retrieved 2010-05-12. 
  7. ^ [1][dead link]
  8. ^ "UK | Mosley wins court case over orgy". BBC News. 2008-07-24. Retrieved 2009-07-08. 
  9. ^ "UK | Papers rue Max Mosley judgement". BBC News. 2008-07-25. Retrieved 2009-07-08. 
  10. ^ Tench, Dan (2008-07-24). "Max Mosley: The media feels the whip". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-12. 
  11. ^ Mack, Jonathan (2009), "Mosley v News Group Newspapers Ltd", Law & Justice (162): 93 
  12. ^ Burns, John (2008-06-03). "Mosley wins vote of confidence to stay as FIA president". New York Times. Retrieved 2010-05-12. 
  13. ^ a b "UK | Mosley 'to launch libel action'". BBC News. 2008-07-27. Retrieved 2009-07-08. 
  14. ^ "Max Mosley loses battle to get sex video off web". The Register. Retrieved 2011-02-14. 
  15. ^ Luft, Oliver (2009-04-03). "Max Mosley launches libel action against News of the World". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-12. 
  16. ^ O'Connor, Ashling; Gorman, Ed (2008-03-31). "Max Mosley faces calls to quit as Formula One chief after Nazi orgy". The Times (London). 
  17. ^ Gorman, Edward (2008-04-26). "Max Mosley is snubbed by Israel amid row over orgy revelation". The Times (London). 
  18. ^ Keith Collantine (2005-06-19). "United States Grand Prix 2005 Review |". F1fanatic.co.uk. Retrieved 2011-02-14. 
  19. ^ "• View topic - Mad Max Mosley - Time to go?". Forumula1.net. 1989-06-11. Retrieved 2011-02-14. 
  20. ^ "How Ferrari and Bridgestone Stole the 2003 F1 World Championship". Slideshare.net. Retrieved 2011-02-14. 
  21. ^ "F1 - Grandprix.com > Features > Technical > The 1998 Formula 1 cars". Grandprix.com. 1998-03-08. Retrieved 2011-02-14. 
  22. ^ "Stewart alleges bias in spy row". BBC News. 2007-09-11. 
  23. ^ "Bleacher Report". Bleacher Report. Retrieved 2011-02-14. 
  24. ^ "Stewart: Fia Biased Towards Ferrari! - TotalF1.com Forums". Totalf1.com. Retrieved 2011-02-14. 
  25. ^ "Law Updates: Max Mosley v UK..". www.lawupdates.co.uk. Retrieved 2010-04-21. 

External links[edit]