Jump to content

User:Widescreen/sandbox

From Wikipedia, the free encyclopedia


Based on the theories of psychoanalysis, a lot of different types of psychotherapies have been developed over time. In psychotherapeuthical research, these types of therapies are divided in different groups, based on the duration of the treatment (wemnn Du die Länge der Behandlung meinen solltest), and the rough methodical approach. The primary groups are the Short Term Psychodynamic Psychotherapy (STPP) with a duration of 30 sessions at the most, and the Long Term Psychodynamic Psychotherapy (LTPP). Sometimes more specific groups like psychodynamic supportive therapy (pst) or psychoanalytic group psychotherapy) are evaluated.[1]

The STPP is well evaluated by now.[2] A lot of studies show that the efficacy and effectiveness of the STPP is comparable to other kinds of psychotherapies like the best evaluated therapy, the cognitive behavioral therapy (CBT). Indeed, psychoanalytical researchers have neglected empirical psychotherapy research for a long time.[3] That is why a lot of more and more differenciated studies exist for CBT, particularly concerning the evaluation of efficacy in specific disorders.[4][2] Some meta-analyses have shown psychoanalysis and psychodynamic therapy to be effective, with positive results being comparable or better than other kinds of psychotherapy or antidepressant drugs.[5][6][7][8][9][10]

STPP is efficient in anxiety disorders, depression, eating disorders, personality disorders and substance use disorders, amongst others.[11] The use of psychodynamic psychotherapies for treading schizoprenia is vague.[12]

Meta-analysis exists for the effectiveness of psychodynamic psychotherapies, not depending on their description as long or short term. In comparison with the cognitive behavioral therapy in personality disorders, the same effects show.[13]

Its nearly impossible to evaluate LTPP in randomizing studies compared with short term psychotherapies. A psychoanalytic or psychodynamic therapy how its put into practice around the world takes often 100 session at the minimum sometimes with several sessions a week. A classical psychoanalysis for example is not limited during 3 to 5 session a week. Its impossible to to keep plausible terms of settlement or even the control terms like manualisation of the therapeutic methods in multiannual psychotherapies.[11][14][15] Futher tries to randomize patients in multiannual psychotherapies failed because the patients won't consent.[16][17] Thats why randomized controlled trials are rare in LTPP. Particularly longer treatment conditions seems to be unable to evaluate with randomize controlled studies. Thats why psychotherapy researcher go back to studies with prospective and/or naturalistic designe. With these studies only the effectivness is measurable, not the experimental efficacy.[11][18]

Only a few metaanalysis for longer psychodynamic psychotherapies are published and show different outcomes reaching from very large effects to small effects as compared to shorter forms of psychotherapy.[19][20][21][22]

The results of follow-up assessments in several meta analysis showed, that effects of short and long time psychodynamic psychotherapy are stable and often increases after the end of the treatment "in contrast, the benefits of other (nonpsychodynamic) empirically supported therapies tend to decay over time for the most common disorders."[3]

Longer psychodynamic psychotherapies, like "classical" psychoanalyses or analytic psychotherapy (usually with 300 sessions 2-3 times weekly) are only evaluated with naturalistic or catamnestic studies. These studies showes stable and high effects.[23] Other studies show a significant reduction of sickness absence and consultation of the health system in a 7 year follow up.[24]




Auf der Grundlage psychoanalytischer Theorien wurden viele unterschiedliche Psychotherapien entwickelt. In der Psychotherapieforschung werden diese Typen von Therapien in unterschiedliche Gruppen, basierend auf der länge und dem groben methodischen vorgehen unterteilt. Die Hauptgruppen sind STPP mit einer Dauer von zumeist höchstens 30 Sitzungen und LTPP. Manchmal werden auch spezifischere Gruppen, wie pst oder pgt evaluiert.

Die STPP ist gut evaluiert. Eine Menge Studien zeigen das die Wirksamkeit und Effizienz vergleichbar mit anderen Psychotherapien, wie CBT, der am besten evaluierten Therapie, ist. Allerdings haben psychoanalytische Forscher die empirische psychotherapieforschung lange zeit vernachlässigt. Aus diesem Grund existieren viel mehr und differenziertere studien für die CBT. Besonders die Evaluation bei spezifischen Störungen. Einige Metaanalysen zeigten die Wirksamkeit von Psychoanalyse und psychodynamischer Psychotherapie deren Ergebnisse vergleichbar oder höher als andere Arten von Psychotherapie und Antidepressiva ist.

STPP ist effektiv bei Angststörungen, Depression, Essstörungen, Persönlichkeitsstörungen, Substanzmissbrauch und Abhängigkeit und anderen.

Eine Metaanalyse zeigt die Effektivität der psychodynamischen Psychotherapie, egal ob lang- oder kurzzeit. Verglichen mit CBT bei Persönlichkeitsstörungen zeigen sich gleiche Effecte.

Es ist nahezu unmöglich, LTPP in randomisierenden Studien mit Kurzzeitpsychotherapie zu vergleichen. Psychoanalytische und psychodynamische Therapien, wie sie weltweit in der Praxis angewendet werden, benötigen häufig 100 Stunden und mehr mit manchmal mehreren Stunden in der Woche. Eine klassische Psychoanalyse beispielsweise, ist in der Dauer unbegrenzt bei 3-5 Stunden die Woche. Es ist unmöglich hierbei plausible Vergleichsbedingungen aufrecht zu erhalten oder nur die Kontrollbedingungen wie die Manualisierung der therapeutischen Methoden in mehrjährigen Therapien aufrechtzuerhalten. Aus diesem Grund sind RCTs selten in der LTPP. Insbesondere längere Behandlungen scheinen umöglich mit RTCs evaluierbar zu sein. Darum gehen psychoanalytische Psychotherapieforscher auf porspektive und/oder naturalistische Studien zurück. Mit diesen Studien ist lediglich die Effektivität messbar, nicht die experimentelle Wirksamkeit.

Lediglich einige Metaanalysen wurden für längere psychodynamische Psychotherapien veröffentlicht. Diese zeigen unterschiedliche Ergebnisse die von sehr großen Effekten bis zu kleinen Effekten, im verglichen mit kürzeren Psychotherapien, reichen.

Die resultate von follow-up Untersuchungen in einigen Metaanalysen zeigen, dass die Effekte von kurz und LTPP stabil sind und häufig nach der Behandlung ansteigen, "Zitat!"

Längere psychodynamische Psychotherapien, wie die "klassische" Psychoanalyse oder analytische Psychotherapie (mit 300 Sitzungen, 2-3 Mal in der Woche) wurden lediglich mit naturalistischen und katamnestischen Studien untersucht. Dies Studien zeigen stabile und hohe Effekte. Andere Studien zeigen eine signifikante reduktion von Krankschreibungen und Konsultationen des Gesundheitssystems in einem Siebenjahres-follow-up.

ssklds

[edit]
  1. ^ Raymond A. Levy, J. Stuart Ablon, Horst Kächele (2010): Psychodynamic Psychotherapy Research: Evidence-Based Practice and Practice Based Evidence. New York, Springer
  2. ^ a b Gerber AJ, Kocsis JH, Milrod BL, Roose SP, Barber JP, Thase ME, Perkins P, Leon AC: A quality-based review of randomized controlled trials of psychodynamic psychotherapy. Am J Psychiatry. 2011 Jan;168(1):19-28. Epub 2010 Sep 15.
  3. ^ a b Shedler, Jonathan: The efficacy of psychodynamic psychotherapy. American Psychologist, Vol 65(2), Feb-Mar 2010, 98-109. doi: 10.1037/a0018378
  4. ^ Cite error: The named reference INSERM was invoked but never defined (see the help page).
  5. ^ Edward M. Anderson and Michael J. Lambert: Short-term dynamically oriented psychotherapy: A review and meta-analysisEdward M. Clinical Psychology Review, Volume 15, Issue 6, 1995, Pages 503–514
  6. ^ Allan Abbass, Stephen Kisely, Kurt Kroenke: Short-Term Psychodynamic Psychotherapy for Somatic Disorders. Systematic Review and Meta-Analysis of Clinical Trials. Psychotherapy and Psychosomatics, Vol. 78, No. 5, 2009
  7. ^ Allen A. Abass et al: The efficacy of short-term psychodynamic psychotherapy for depression: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, Volume 30, Issue 1, February 2010, Pages 25–36
  8. ^ Abbass AA, Hancock JT, Henderson J, Kisely SR. Short-term psychodynamic psychotherapies for common mental disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006, Issue 4. Art. No.: CD004687. DOI: 10.1002/14651858.CD004687.pub3 (Less than 40 hours in total)
  9. ^ Falk Leichsenring, Sven Rabung, Eric Leibing: The Efficacy of Short-term Psychodynamic Psychotherapy in Specific Psychiatric Disorders. A Meta-analysis. Arch Gen Psychiatry. 2004;61(12):1208-1216. doi:10.1001/archpsyc.61.12.1208
  10. ^ Allan Abbass, Joel TownDClinPsych, and Ellen Driessen: Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy: A Systematic Review and Meta-analysis of Outcome Research. Harvard Review of Psychiatry 2012, Vol. 20, No. 2 , Pages 97-108 (doi:10.3109/10673229.2012.677347)
  11. ^ a b c F. Leichsenring: Wirkungsnachweise psychoanalytischer und tiefenpsychologisch fundierter Therapie. In G. Poscheschnik (Hg.) (2005): Empirische Forschung in der Psychoanalyse. Grundlagen - Anwendungen - Ergebnisse. Gießen, Psychosozialverlag
  12. ^ Mamberg, L.; Fenton, M.; Rathbone, J. (2001). "Individual psychodynamic psychotherapy and psychoanalysis for schizophrenia and severe mental illness". Cochrane Database of Systematic Reviews (3). doi:10.1002/14651858.CD001360.
  13. ^ Falk Leichsenring, Eric Leibing: The Effectiveness of Psychodynamic Therapy and Cognitive Behavior Therapy in the Treatment of Personality Disorders: A Meta-Analysis. Am J Psychiatry 2003;160:1223-1232. 10.1176/appi.ajp.160.7.1223
  14. ^ Seligman, Martin E. P.: The effectiveness of psychotherapy: The Consumer Reports study. American Psychologist, Vol 50(12), Dec 1995, 965-974. doi:10.1037/0003-066X.50.12.965
  15. ^ Seligman, Martin E. P.: Science as an ally of practice. American Psychologist, Vol 51(10), Oct 1996, 1072-1079. doi: 10.1037/0003-066X.51.10.1072
  16. ^ Rolf Sandell , Johan Blomberg , Anna Lazar , Jan Carlsson , Jeanette Broberg and Johan Schubert (2000):Varieties of Long-Term Outcome Among Patients in Psychoanalysis and Long-Term Psychotherapy: A Review of Findings in the Stockholm Outcome of Psychoanalysis and Psychotherapy Project (Stoppp)(2000). International Journal of Psycho-Analysis, 81, 921-942
  17. ^ R Sandell, J Blomberg, A Lazar, J Schubert: Wie die Zeit vergeht. Forum der Psychoanalyse. December 1999, Volume 15, Issue 4, pp 327-347
  18. ^ FALK LEICHSENRING: Are psychodynamic and psychoanalytic therapies effective?: A review of empirical data. The International Journal of Psychoanalysis. Volume 86, Issue 3, pages 841–868, June 2005 DOI: 10.1516/RFEE-LKPN-B7TF-KPDU
  19. ^ de Maat, S.; de Jonger, F.; Schoevers, R.; Dekker, J. "The Effectiveness of Long-Term Psychoanalytic Therapy: A Systematic Review of Empirical Studies". Harvard review of Psychiatry. 17 (1): 1–23. doi:10.1080/10673220902742476. {{cite journal}}: Unknown parameter |ayear= ignored (help)
  20. ^ Smit, Y.; Huibers, J.; Ioannidis, J.; van Dyck, R.; van Tilburg, W.; Arntz, A. "The effectiveness of long-term psychoanalytic psychotherapy — A meta-analysis of randomized controlled trials". Clinical Psychology Review. 32 (2): 81–92. doi:10.1016/j.cpr.2011.11.003. {{cite journal}}: Unknown parameter |ayear= ignored (help)
  21. ^ Falk Leichsenring, Sven Rabung: Effectiveness of Long-term Psychodynamic Psychotherapy. A Meta-analysis. JAMA. 2008;300(13):1551-1565. doi:10.1001/jama.300.13.1551.
  22. ^ Falk Leichsenring, Sven Rabung: Long-term psychodynamic psychotherapy in complex mental disorders: update of a meta-analysis. The British Journal of Psychiatry (2011) 199: 15-22 doi: 10.1192/bjp.bp.110.082776
  23. ^ Falk Leichsenring, Reinhard Kreische, Joachim Biskup, Hermann Staats, Gerd Rudolf, Thorsten Jakobsen: Die Goettinger Psychotherapiestudie. Forum der Psychoanalyse. June 2008, Volume 24, Issue 2, pp 193-204
  24. ^ Beutel, M., Rasting, M., Stuhr, U., Rüger, B., Leuzinger-Bohleber, M., (2004): Assessing the impact of psychoanalysis and long-term psychoanalytic therapies on health care utilization and costs. Psychotherapy Research 14, 146-160. DOI: 10.1093/ptr/kph014