Yevgeny Dodolev

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Yevgeny Yuriyevich Dodolyev
Evgeny Dodolev 1992.jpg
BornYevgeniy Yuriyevich Dodolyev
(1957-06-11) 11 June 1957 (age 61)
Moscow, Soviet Union
OccupationJournalist, publisher
TitlePresident
Websitehttp://newlookmedia.ru

Yevgeny Yuriyevich Dodolyev (also spelled "Yevgeniy" or "Eugueni"; Russian: Евге́ний Ю́рьевич До́долев, born 11 June 1957) is a Soviet and Russian journalist and publisher.

Career[edit]

TV years[edit]

Evgeny first appeared on Soviet television in late 1980s as one of the hosts of a highly progressive and successful Vzglyad (which literally translates as The View or The Look), a kind of satirical television show watched weekly by as many as 100 million people.[1] The other anchors were Artyom Borovik, Vladislav Listyev, Alexander Lyubimov, Alexander Politkovsky and Dmitry Zaharov. According to The New York Times in a 1989 interview Dodolev spoke openly about Soviet propaganda:[1][2]

The words had little apparent effect. Within hours the Soviets shut down a liberal television program and sharply restricted the nation's only independent news agency. "We're seeing a coup. But in a country as big as ours it doesn't take just an hour, like in Haiti," said Yevgeny Dodolev, host of the banned "Vzglyad" TV show. If the generals have their way, the next step could be to declare martial law in Lithuania, disband its legislature, disperse the crowds around Parliament and do the same in other breakaway republics. All while the world looks elsewhere.

In 1991 his colleagues founded a TV company VID (VID actually stands for Vzglyad I Drugiye which literally translates as The View and the Others).

Positions[edit]

Interview by Igor Svinarenko (Medved monthly)
Story in Moskovskaya Pravda daily

Evgeny Dodolev was the first official employee of extremely popular Russian Sovershenno Sekretno newspaper (which literally translates as Top Secret; in Russian "Совершенно секретно"; Editor in Chief – famous Russian writer Yulian Semyonov, a friend of John le Carré).

Following the success of Vzglyad TV show, in 1992, Dodolev founded the Vzgljad weekly newspaper (later renamed as Novy Vzglyad) to promote the show with the same name.

He is the president of the Novy Vzglyad Publishing House and co-owns few newspapers. Vice president is Marina Lesko. Co-owner of the Publishing House is Kirsan Ilyumzhinov.[3]

Organization Position Years
Moskovskij Komsomolets daily Managing Editor 1986–1988
Soviet TV Channel One Anchor of VID 1989–1991
Novy Vzglyad Publishing House President[3] 1992–2009
The New York Times Company U.S. fellowship program[4] 1993–1995
Moskovskaya Komsomolka Publisher 1999–2001
Travel + Leisure (Russian Edition) Publisher 2005–2006
Kompania Weekly[5] Editor in Chief[6] 2005–2009
BusinessWeek (Russian Edition) Publishing director[7] 2006–2007
Der Spiegel / Profil weekly Publishing director[7] 2006–2009
Rodionov Publishing House[8] Chief executive officer 2006–2009
Moulin Rouge magazine Publishing director 2006–2008
FHM (Russian Edition) Publishing director[9] 2007–2008

Methods[edit]

Dodolev has a tough reputation:[10]

Olga Romanova and Andrei Gordeyev will be fired from their posts of editor-in-chief and editor of the magazine BusinessWeek Russia for having “insufficient qualifications”, Kommersant has reported. Yevgeny Dodolev, publishing director of the business publications group of the Rodionov Publishing House, finds that Romanova and Gordeyev, who have worked for the magazine for less than six months, have violated the business format of the magazine. “Olga Romanova is making some other magazine, but not BusinessWeek. It is good, and I like it, but it’s a general interest magazine. Such a magazine can be made, if it is independent. But a licensed publication has its own laws – it needs to meet the franchise criteria”, Kommersant quoted Dodolev as saying. Dodolev has made this decision independently, Kommersant has reported. BusinessWeek editor Rose Brady said this decision was not made by BusinessWeek. BusinessWeek Russia journalists believe that the conflict between the publisher and the editor-in-chief began after Romanova “refused to publish ordered materials in the magazine”.

He is author of few Russian neologisms, some of them (such as Las Ночные бабочки o mujeres de la noche en Rusia) used in other languages without any translation.[11]

Books[edit]

Dodolev published several books,[12][13][14][15] including The Pyramid. The Soviet Mafia (LCCN: 91220622),[16] about the Soviet corruption.[17] He also helped his father Juri Dodolev and his uncle Mikhail Dodolev[18] in writing fiction and historical novels,[19][20] including The Congress of Vienna in the 19th and 20th centuries (ISBN 5201005365).[21]

Films[edit]

  • Prostitutki (Inside Story goes undercover with the Soviet Police), BBC One 1990, Associate Producer.
  • Miss Pressa, Soviet Channel One 1991, Author, Film Editor and Producer.
  • If the People Will Lead (The Soviet Media During the Fall of Communism), NBC 1992, Associate Producer.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Clines, Rancis X. (12 January 1991). "Soviet Press Curbs Hint at a Retreat". The New York Times. Retrieved 9 October 2009.
  2. ^ "Bloodshed In Lithuania". Newsweek. 21 January 1991. Retrieved 9 October 2009.
  3. ^ a b "The team of "NV"" (in Russian). newlookmedia.ru. Retrieved 9 October 2009.
  4. ^ "Newlookmedia.ru". Newlookmedia.ru. Retrieved 12 January 2012.
  5. ^ "KO.ru". KO.ru. Retrieved 12 January 2012.
  6. ^ http://195.75.145.68/whoiswho/ricerca-russia.php?code=RSWWWWYZWW
  7. ^ a b "Rodionov Publishing House – Release". idr.ru. Retrieved 9 October 2009.
  8. ^ http://195.75.145.68/whoiswho/ricerca-russia.php?code=RSWWWBOJWW
  9. ^ Peter Gnezdin, peter@kommersant.ru. "Kommersant.ru". Kommersant.ru. Retrieved 12 January 2012.
  10. ^ Google Search[dead link]
  11. ^ Pato (30 September 2008). "Russiaparachilenos.blogspot.com". Russiaparachilenos.blogspot.com. Retrieved 12 January 2012.
  12. ^ "Bookfinder.com". Bookfinder.com. Retrieved 12 January 2012.
  13. ^ "Amazon.com". Amazon.com. Retrieved 12 January 2012.
  14. ^ Livres-chapitre.com
  15. ^ Google Books. Google Books. Retrieved 12 January 2012.
  16. ^ "Openlibrary.org". Openlibrary.org. Retrieved 12 January 2012.
  17. ^ "Uni-Muenchen.de". Mpra.ub.uni-muenchen.de. Retrieved 12 January 2012.
  18. ^ "Openlibrary.org". Openlibrary.org. Retrieved 12 January 2012.
  19. ^ "NLA.gov.au". Catalogue.nla.gov.au. Retrieved 12 January 2012.
  20. ^ "Holdings: Rossii︠a︡ i Ispanii︠a︡, 1808–1823 gg. :". Yufind.library.yale.edu. Retrieved 12 January 2012.
  21. ^ "Panrus.com". Panrus.com. Retrieved 12 January 2012.
  22. ^ "BL.uk". BL.uk. 30 November 2003. Retrieved 12 January 2012.

External links[edit]