Andrew Brown (media strategist)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Andrew Brown (born 1955) is a Scottish former journalist and broadcaster who is now a media strategist with EDF Energy.

Early life and career[edit]

Brown studied journalism at Edinburgh University, edited the student newspaper,[1] and was President of the Edinburgh University Students' Association.[2] He began working for BBC Scotland as a news reporter in 1977, before moving to London to work for Gordon Brown as a research assistant in 1983.[1] In 1987 he joined the BBC's Newsnight programme as an assistant producer.[3] In 1989 he joined Channel 4 News, becoming a programme editor in 1994.[3] In 1996 he joined ITN, becoming the editor of Powerhouse, one of its political programmes.[3]

In 2003 Brown left the news industry and joined PR company Weber Shandwick as director of media strategy.[2][3][4] In 2004 he joined French energy firm EDF Energy, as head of media relations, where as of 2011 he held the position of director of corporate communications.[3][5]

Personal life[edit]

Brown has two elder brothers, John and Gordon, the former UK Prime Minister.[3]

He is married to Clare Rewcastle Brown.[3]

In 2009 Andrew Brown and his wife were associated with a financial scandal, when former Prime Minister Gordon Brown came under scrutiny for using taxpayer's money to pay his own family to manage his housekeeping. Andrew Brown and his wife were the recipients of this money.[6] However, Clare publicly defended the arrangement, saying the claims were groundless, and calling the negative publicity her husband received "pretty damn unfair."[7]

Nuclear lobbying[edit]

The role of Brown has been discussed[8][9] by the media in the context of the energy policy[10] of the 1997-2010 Labour government[11] and in particular the lobbying of Labour's later administrations by the nuclear industry.

MPs' expenses libel case[edit]

An article[12] published in the Scotland on Sunday newspaper in May 2009 accused Brown of benefitting from expenses claims made by Prime Minister Gordon Brown. The claim led to libel proceedings being brought by Brown against the paper, with the paper subsequently admitting that the claim had been "entirely false".[12]

References[edit]

External links[edit]