Shi Tao

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Shi Tao (journalist))
Jump to: navigation, search
Shi Tao
Born (1968-07-25) July 25, 1968 (age 46)
Yanchi County, Wuzhong, Ningxia
Nationality Chinese
Occupation journalist
Known for 2004 arrest and imprisonment
Awards CPJ International Press Freedom Award (2005)
Golden Pen of Freedom Award (2006)
This article is about the journalist. For the Chinese landscape painter and poet Shi Tao, born as Zhu Ruoji, see Shitao.

Shi Tao (simplified Chinese: 师涛; traditional Chinese: 師濤; pinyin: Shī Tāo; born July 25, 1968) is a mainland Chinese journalist, writer and poet, who in 2005 was sentenced to imprisonment for 10 years for releasing a document of the Communist Party to an overseas Chinese democracy site.

Yahoo! China was later discovered to have facilitated his arrest by providing his personal details to the Chinese government. Yahoo! was subsequently rebuked by a panel of the U.S. Congress, settled a lawsuit by Shi's family out of court, and pledged to reform its practices.

Following Shi's arrest, he won two major international journalism awards: the International Press Freedom Award of the Committee to Protect Journalists, and the World Association of Newspapers' Golden Pen of Freedom Award.

As of September 5, 2013, Shi Tao was released from the prison. He received an 18-month reduction in sentencing. He had spent 8 years and 6 months in the prison. He is now living in Yingchuan, Ningxia with his mother. [1]

Background[edit]

Shi Tao was born in Yanchi County, Wuzhong, Ningxia in China in 1968.[2] According to Liu Xiaobo, Shi became active in the democracy movement in 1989 around the time of the Tiananmen Square protests.[3] In July 1991, he received a degree from Shanghai's East China Normal University. He married the following year.[2]

Prior to his arrest, Shi was an editor at Dangdai Shang Bao ("Contemporary Trade News"), a newspaper in Changsha, in Hunan Province.[4]

Arrest and imprisonment[edit]

On April 20, 2004, Shi received a document from Communist Party authorities which instructed journalists not to report on the upcoming fifteenth anniversary of the "June 4th event", the Tiananmen Square massacre.[2] The document warned of infiltration and sabotage by foreigners and Falun Gong, and stated that media members must "correctly direct public opinion" and to "never release any opinions that are inconsistent with central policies".[5] Shi used an Yahoo! Mail account to send an anonymous post to Chinese-language website based in New York that described the communication.[6]

At the request of the Chinese government, Yahoo! provided records confirming that Shi's account had sent the e-mail.[6] Shi was unofficially detained on 24 November 2004,[5] and on December 14, he was officially arrested under state security laws on a charge of revealing state secrets.[6][7] During Shi's trial, his lawyer contended that his punishment should be light as the disclosure of the information had not caused great harm to China.[8] In June, he was sentenced to ten years' imprisonment.[6]

Shi's appeal to the Hunan Province High People's Court was rejected without a hearing. Shi's mother Gao Qinsheng filed a request for a review of the appeal on his behalf in August 2005.[7] The appeal was unsuccessful, and Shi was meanwhile sent to Chishan Prison and assigned to forced labor. He began to suffer from respiratory problems, and in April 2006, also developed an ulcer and heart problems. In June 2007, he was given a medical transfer to Deshan Prison, where he worked in the machinery plant, and his health reportedly improved.[2] According to Amnesty International, Shi's mother, brother and uncle were also harassed following his arrest, and his wife was repeatedly interrogated and pressured to divorce him, which she eventually did.[9]

Shi's imprisonment was protested by several international NGOs. Amnesty International designated him a prisoner of conscience and called for his immediate release.[5] The Congressional-Executive Commission on China describes him as a political prisoner.[10] Reporters Without Borders launched a petition calling for his release,[11] while the Committee to Protect Journalists described itself as "outraged" by the arrest.[12] Human Rights Watch called him an imprisoned "human rights defender" and campaigned for his release.[13]

Yahoo!'s role[edit]

The incident sparked a controversy about the business practices of Yahoo!, the Hong Kong arm of which provided technical information connecting the message and email account with Shi Tao's computer. Yahoo! was criticized by Reporters Without Borders for acting as a "police informant".[14] Yahoo! was first called to testify about the incident to the House Foreign Affairs Committee of the United States Congress in 2006.[15]

In August 2007, Congress began an investigation into Yahoo!'s handling of the case,[15] with Yahoo! co-founder Jerry Yang testifying in another hearing before Congress.[16] The congressional panel found that Yahoo!'s 2006 testimony, in which a Yahoo! executive had wrongly claimed the company had been unaware of the reason for China's request for information, had been "inexcusably negligent behaviour at best, and deliberately deceptive behaviour at worst".[16] Chairman Tom Lantos told Yang to "beg the forgiveness" of Shi's mother, who was attending the hearing,[16] and stated that "Much of this testimony reveals that while technologically and financially you are giants, morally you are pygmies".[17] Representative Christopher H. Smith stated that there was a "parallel" between Yahoo's actions in the case and businesses that helped Nazi Germany locate Jews during the Holocaust.[18] Yang apologized to Shi's mother and stated that he didn't think any Yahoo! employee "was trying to do anything wrong" and that the company was committed to "protecting and promoting free expression and privacy". He testified that the company was also collaborating with human rights organizations on an industry code of conduct to protect human rights.[17] Yang later met with Shi's family.[19]

Also in 2007, the World Organization for Human Rights filed a lawsuit in San Francisco against Yahoo! for allegedly providing information (emails and IP addresses) to the Chinese government that caused the arrests of journalists Shi Tao and Wang Xiaoning.[20][21] After unsuccessfully seeking to have the suit dismissed,[21] Yahoo! settled out of court for an undisclosed sum.[19]

Prior to a trip by U.S. Secretary of State Condoleezza Rice to China in February 2008, Yang appealed to her to "actively pursue the release of Shi Tao, Wang Xiaoning and other Chinese dissidents who have been imprisoned for exercising internationally recognized rights of expression".[22]

Awards and recognition[edit]

On October 18, 2005, the Committee to Protect Journalists announced that Shi was one of four winners of the 2005 CPJ International Press Freedom Awards.[4] The Committee's website stated that he would be officially presented with the award when he is released from prison.[23]

In March 2006, he was given the Vasyl Stus Award, named for the Ukrainian dissident and awarded for "talent and courage".[2] On November 28, 2006, he was named the winner of the Golden Pen of Freedom Award of the World Association of Newspapers.[24] The award was accepted on his behalf by his mother.[9] In 2009, Human Rights Watch awarded Shi a Hellman/Hammett grant, which recognizes "commitment to free expression" and "courage in the face of political persecution".[25]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ 中国人权 Biweekly, Sept. 6, 2013
  2. ^ a b c d e "Shi Tao". English PEN. Archived from the original on October 7, 2012. Retrieved October 7, 2012. 
  3. ^ Liu Xiaobo (October 7, 2005). "Liu Xiaobo's letter to Yahoo!". Human Rights Watch. Archived from the original on October 7, 2012. Retrieved October 7, 2012. 
  4. ^ a b "IPFA 2005 - Shi Tao". Committee to Protect Journalists. Archived from the original on October 15, 2012. Retrieved January 21, 2007. 
  5. ^ a b c "China: Legacy of the Beijing Olympics: Free Shi Tao: China's choice, your voice". Amnesty International. February 1, 2008. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012. 
  6. ^ a b c d Joseph Kahn (September 8, 2005). "Yahoo helped Chinese to prosecute journalist". The New York Times. Archived from the original on October 7, 2012. Retrieved October 7, 2012. 
  7. ^ a b "Imprisoned journalist Shi Tao's family files for review of appeal". Committee to Protect Journalists. August 25, 2005. Archived from the original on October 13, 2012. Retrieved October 13, 2012. 
  8. ^ "Appendix III: Details of Shi Tao's case". Human Rights Watch. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012. 
  9. ^ a b Guido Fawkes (August 20, 2007). "It could have been me: Guido Fawkes on Shi Tao". The New Statesman.  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved 15 October 2012. 
  10. ^ Congressional-Executive Commission on China, Political Prisoner Database:Shi Tao.
  11. ^ "Shi Tao". Reporters Without Borders. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012. 
  12. ^ "Journalist imprisoned". Committee to Protect Journalists. 8 December 2004. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012. 
  13. ^ "China's Rights Defenders". Human Rights Watch. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012. 
  14. ^ "Yahoo 'helped jail China writer'". BBC News. September 7, 2005. Archived from the original on October 13, 2012. Retrieved October 13, 2012. 
  15. ^ a b Stephanie Kirchgaessne and Richard Waters (August 8, 2007). "Yahoo faces scrutiny in China case". MSNBC. Archived from the original on August 17, 2007. Retrieved August 17, 2007. 
  16. ^ a b c "US rebukes Yahoo over China case". BBC News. November 6, 2007. Archived from the original on October 13, 2012. Retrieved October 13, 2012. 
  17. ^ a b "Yahoo chief apologizes to Chinese dissidents' relatives". The New York Times. November 7, 2007. Archived from the original on October 13, 2012. Retrieved October 13, 2012. 
  18. ^ Dana Milbank (November 7, 2007). "Searching for an Explanation: No Results Found". The Washington Post.  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved 15 October 2012. 
  19. ^ a b Paul Elias (November 13, 2007). "Yahoo settles lawsuit by jailed journalists over decision to give info to Chinese government". Associated Press  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved October 13, 2012. 
  20. ^ "Yahoo plea over China rights case". BBC News. August 28, 2007. Archived from the original on October 13, 2012. Retrieved October 13, 2012. 
  21. ^ a b "Yahoo seeks to dismiss China case". Associated Press  – via HighBeam Research (subscription required). August 28, 2007. Retrieved 13 October 2012. 
  22. ^ Dibya Sarkar (February 21, 2008). "Yahoo Asks US Gov't to Help Dissidents". Associated Press  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved 13 October 2012. 
  23. ^ "IPFA awardees 2005". Committee to Protect Journalists. Archived from the original on October 15, 2012. Retrieved January 21, 2007. 
  24. ^ "Jailed Chinese Journalist Wins WAN Golden Pen of Freedom". World Association of Newspapers. November 28, 2006. Archived from the original on October 7, 2012. Retrieved October 7, 2012. 
  25. ^ "Banned, Censored, Harassed, and Jailed". Human Rights Watch. October 11, 2009. Archived from the original on 15 October 2012. Retrieved 15 October 2012.