Canal 1

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Canal Uno)
Jump to navigation Jump to search

Channel 1
TypeTerrestrial television
BrandingCanal Uno (alternatively, Canal 1 as in the logo)
AvailabilityColombia
Slogan(in Spanish) Aquí todos somos uno
(in English) Here, we are all one
Broadcast area
Colombia
OwnerNational Radio Television of Colombia (privately operated by Plural Comunicaciones S.A.S.)
Key people
Patricio Wills (RTI),
Daniel Coronell (NTC),
Yamid Amat (CM&),
James McNamara (HMTV)
Launch date
June 13, 1954; 65 years ago (1954-06-13)
Former names
HJTV-2/HKRN-4 (1954-1956)
Televisora Nacional de Colombia (1956-1963)
Canal Nacional (1963-1972)
Primera Cadena (1973-1983)
Primera Cadena Color (1979-1984)
Cadena 1 (1984-1987)
Cadena Uno (1987-1997)
Canal Uno (1998-2017)
Official website
http://www.canal1.com.co

Channel 1 (in Spanish: Canal 1) is a Colombian State-owned television channel. It started broadcasting on 13 June 1954 on channel 8 VHF in Bogotá. It is owned by the National Radio Television of Colombia and managed by Plural Comunicaciones, S.A.S, a private company. From the late 1950s to 2017, the channel was administered by private programming companies known as programadoras (telly programmers), which bid for time slots with the Colombian State.

In 1963, it became operated by Inravisión, a State-owned telly programmer; until then, it was operated by the National Radio of Colombia. After that, the channel's frequency was moved from channel 8 to channel 7 VHF in Bogotá. Until 1966, when private local channel Teletigre was officially launched, the then Canal Nacional was the only television channel in Colombia.

In 1972, it became the Primera cadena (First network) since Teletigre was nationalised. In the 1980s it would become Cadena uno (Network one) and acquired its current name on 1 January 1998.

Since July 1998, when telly programmers Caracol Televisión and RCN Televisión launched their own television channels, Channel 1's and Canal A's ratings steadily dropped (see below chart). Adding this to the economic recession of the late 1990s the network was suffering, this situation severely affected the telly programmers, which progressively declared bankruptcy or became merely production companies for Caracol Televisión and RCN Televisión. Channel 1 was less affected than Canal A, which became Canal Institucional, a State-controlled channel, in November 2003. RTI Colombia, the only telly programmer remaining on Canal A, was moved to Channel 1 and stood there until 2008.

In February 2014, the channel was rebranded with a new logo, a new graphical package, the removal of infomercials and a 24-hour program schedule.[1] [2][3]

As of 1 May 2017, a quarter of Channel 1's programming is made by telly programmers CM&, NTC Televisión, and RTI Televisión, and a fifth by Hemisphere Media Group, the owner of Puerto Rican station WAPA and several pay-TV channels. The four companies form a joint venture company branded as Plural Comunicaciones.

Historical rating share[edit]

Year Share Ranking
1998 31.5% 2
1999 17.0% 3
2000 10.7% 3
2001 5.6% 3
2002 3.8% 3
2003 3.23% 3
2004 3.1% 3
2005 2.3% 3
2006 2.0% 3
2007 2.3% 3
2008 2.1% 3
2016 4.9% 5
2017 1.4% 5

Source: [4]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Amplían por 40 meses concesiones a tres operadores de Canal Uno". El Tiempo. 13 September 2013. Retrieved 22 April 2014.
  2. ^ "En el primer trimestre de 2014 se hará la transición para el lanzamiento del nuevo Canal Uno". Autoridad Nacional de Televisión. Retrieved 22 April 2014.
  3. ^ "Canal Uno emitirá las 24 horas y sacará televentas de su programación". El Tiempo. 27 December 2013. Retrieved 6 June 2015.
  4. ^ (in Spanish) Farándula criolla, Canal Caracol, una década al aire Archived 15 January 2010 at the Wayback Machine, 13 July 2008, accessed 14 December 2008

External links[edit]