Hamshahri

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Hamshahri
Hamshahri newspaper logo.gif
The front page of first Number of Hamshahri newspaper.jpg
The front page of vol.1 & no.1
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Municipality of Tehran
Founder(s)Gholamhossein Karbaschi
PublisherHamshahri Corp.
Founded15 December 1992
LanguagePersian
HeadquartersTehran
Circulation540,000 Daily (2015)[1]
ISSN1735-6385
Websitenewspaper.hamshahri.org

Hamshahri (Persian: همشهری‎, "Fellow citizen"; Persian pronunciation: [hæmʃæhˈɾi]) is a major national Iranian Persian-language newspaper.

History and profile[edit]

Hamshahri is published by the municipality of Tehran, and founded by Gholamhossein Karbaschi. It is the first coloured daily newspaper in Iran and has over 60 pages of classified advertisement. The newspaper is distributed within the limits of Tehran municipality. It has a daily circulation of over 400,000 copies, which is on par with major US-American daily newspapers such as the San Francisco Chronicle, Boston Globe, and Chicago Tribune.[2] Based on the results of a domestic poll of how citizens of Tehran view television and print media which were released by Iran’s Ministry of Culture and Islamic Guidance Hamshahri was the most read daily in Tehran with 44.1% in March 2014.[3]

Hamshahri Building in Karaj-Tehran road.

In 1997's Iranian presidential election, Hamshahri newspaper, then run by former mayor of Tehran, Gholamhossein Karbaschi, was accused by conservatives of supporting Mohammad Khatami. This was seen as illegal, as papers receiving government subsidy were forbidden to take sides in the elections. The issue eventually led to Karbaschi being put on trial on grounds of embezzlement and was sentenced to time in prison. During Khatami's second term, Tehran press court ruled that the newspaper can only be distributed inside Tehran.

International Holocaust Cartoon Competition[edit]

On 6 February 2006, Farid Mortazavi, graphics editor of Hamshahri, announced the International Holocaust Cartoon Competition, a cartoon contest to denounce what it called 'Western hypocrisy on freedom of speech', alleging that "it is impossible in the West to joke upon or even discuss certain topics related to Judaism, such as the Holocaust, and the pretexts for the creation of Israel.". The contest was created in response to the Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy and ended on 1 November 2006 with Abdellah Derkaoui, a Moroccan cartoonist, claiming the first prize.[4] The event was denounced by United Nations Secretary-General Kofi Annan, the Israeli foreign ministry, Reporters Without Borders, the Anti-Defamation League and other parties.[5][6]

Temporary banning[edit]

The newspaper was temporarily banned from publication on 23–24 November 2009, after it published a picture from a temple of the Bahá'í Faith which is banned in Iran.[7][8][9]

See also[edit]

journalist name[edit]

Mohammad ebrahimi, born 22 July 1993 for two years worked in the newspaper

References[edit]

  1. ^ تیراژ واقعی روزنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چقدر‌ است؟
  2. ^ "Iran's liberal press tiptoes between "red lines"". Reuters. 11 June 2007.
  3. ^ Arash Karami (16 May 2014). "Tehran poll: 60% believe media has little or no freedom". Al Monitor. Retrieved 22 September 2014.
  4. ^ "Foreign Policy In Focus | Holocaust Cartoon Contest". 2007-01-09. Archived from the original on January 9, 2007. Retrieved 2015-12-20.
  5. ^ ADL: Arab Media Review: Anti-Semitism and Other Trends July – December 2006: Iranian Holocaust Cartoon Contest Archived 2010-08-06 at the Wayback Machine., 24 January 2007
  6. ^ David Cesarani: Deep in denial, The Guardian, 11 December 2006
  7. ^ "Iran Shuts Newspaper For Publishing Baha'i Temple Photo"
  8. ^ Hafezi, Parisa; Jaseb, Hossein; Mostafavi, Ramin (24 November 2009). Ban on Iran paper over Baha'i photo lifted. Reuters.
  9. ^ In Iran, ban on popular Hamshahri daily lifted Archived 2012-09-23 at the Wayback Machine.. Press TV. 24 November 2009

External links[edit]