Kyemon

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Kyemon
ကြေးမုံ
Kyaymon newspaper logo.png
The Logo of Kyemon Newspaper
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Ministry of Information (Burma) (1964-present)
Editor U Thaung (1957-64)
Founded 1957 by U Thaung
Language Burmese
Headquarters Botataung 11161, Yangon
Yangon Division, Myanmar
Circulation 180,000+[1]
Website www.moi.gov.mm/npe/km/

Kyemon (Burmese: ကြေးမုံ; also known as Kyaymon) (The Mirror) is a state-owned Burmese-language daily newspaper based in Yangon, Myanmar. Along with Myanmar Alin, Kyemon is one of two Burmese language national newspapers in the country. Kyemon tends to carry more human interest stories whereas Myanmar Alin is more geared towards publishing government propaganda.

History[edit]

Kyemon was founded in 1957 in Yangon by journalist U Thaung during Myanmar's brief experiment with parliamentary democracy and free media between 1948 and 1962. The daily was the best selling newspaper at that time, with a circulation of 90,000.[2][3] After seizing power in March 1962, the military government of Gen. Ne Win cracked down on media, and nationalized all the daily newspapers, including Kyemon, in 1964.[4] (U Thaung's open criticism of Gen. Ne Win earned him a prison sentence for him in 1964.)[2]

The future poet laureate Soe Nyunt served as editor-in-chief of Kyemon from 1985 to 1990, going on to become Deputy Minister of Information from 1992 to 2003.[5] Kyemon survived the military government's crackdowns on news media that left the country with only three national newspapers. As of 2007, these papers, published by the News and Publishing Enterprise of the Ministry of Information, were the Myanmar Alin and Kyemon in Burmese and the New Light of Myanmar in English.[6]

Content[edit]

The front and back pages of all Burmese newspapers are almost all government related news and propaganda. At any rate, most Burmese read papers not for the news but for advertisements and announcements like weddings and obituaries. In 2006, the base rate for advertising was US$15 per inch per column and US$700 for a half-page advertisement.[1]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Pecotich, Anthony and Clifford J. Shultz (2006). Handbook of Markets and Economies. M.E. Sharpe. p. 472. ISBN 978-0-7656-0972-4. ISBN 0-7656-0972-X. 
  2. ^ a b Min Lwin (2008-05-04). "Journalist Kyemon U Thaung Dies in US Exile". The Irrawaddy. The Irrawaddy Media Group. 
  3. ^ Myanmar Media, Press reference.
  4. ^ Bertil Lintner. "Access to Information: The Case of Burma" (PDF). Asia Pacific Media Services. Retrieved 5 February 2012. 
  5. ^ Khine Thazin Aung (October 12–18, 2009). "Poet Htilar Sitthu dies of liver cancer, aged 78". Myanmar Times. Archived from the original on 2010-04-19. Retrieved 2012-02-24. 
  6. ^ Mr. Kyaw Kyaw Htun; Mr. Win Lwin. "Myanmar Country Report" (PDF). Retrieved 2012-02-23.