Sing Tao Daily (Canada)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the subsidiary Chinese-language newspaper in Canada. For the parent publication based in Hong Kong and New York City, see Sing Tao Daily.
Sing Tao Daily, Toronto edition
SingTaoDailyToronto.jpg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Sing Tao Group of Hong Kong, Toronto Star
Founded 1978
Political alignment moderate
Language Chinese
Headquarters 221 Whitehall Drive, Markham, Ontario
L3R 9T1
Circulation 180,000
Website Sing Tao Canada (Chinese)
Sing Tao Daily
Traditional Chinese 星島日報
Simplified Chinese 星岛日报

The Sing Tao Daily (Chinese: 星島日報; pinyin: Xīngdǎo Rìbào), or Sing Tao (Chinese: 星島; pinyin: Xīngdǎo) for short, is one of a few Chinese language newspapers in Canada. Based in Toronto, Ontario, it is owned by the Sing Tao Group of Hong Kong and the Toronto Star. In Toronto, the Sing Tao Daily publishes its Canada Eastern Edition (加東版 Pinyin: Jiā Dōng Bǎn).

Sing Tao's connection to the Toronto Star was through Andrew V. Go, former Star vice president for business ventures.[1] Go's father, Go Puan Seng, was the publisher of The Fookien Times, then the Philippines' largest Chinese-language newspaper which also published the Philippine edition of the Sing Tao,[2] and was a family friend of then Sing Tao Group's Sally Aw.[3]

A Canada Western Edition (加西版 Pinyin: Jiā Xī Bǎn) in Vancouver, British Columbia and an Alberta Edition in Calgary, Alberta has also been published since 1988.

The paper, the only Chinese language newspaper publishing in 3 different Canadian cities, is published 7 days a week in the broadsheet format. News coverage includes national, provincial, and local news, international news, Hong Kong news, news from other parts of China (both Mainland China and Taiwan), plus business, sports, lifestyle, entertainment, etc.

Supplements (magazines)[edit]

The Sing Tao publishes several weekly magazines. Unlike the situation in Hong Kong where the magazines are sold as separate publications, these are more properly called supplements that come free with the paper. The pages inside the magazines are also printed on newsprint instead of glossy (coated) paper.

The free magazines that come with the Canada Eastern edition are:

  • Friday — Home Choice Magazine (雅居 Pinyin: yǎ jū), a tabloid-sized home living/buying magazine with about 1/4 editorial content (original editorial content plus a small but noticeable number of advertorials)
  • Saturday — the Sing Tao Weekly (星島週刊 Pinyin: xīng dǎo zhōu kān), an entertainment-and-lifestyle magazine with mostly local content
  • Sunday — the Star Magazine (星週刊 Pinyin: xīng zhōu kān), a tabloid-sized entertainment-and-news magazine with mostly Hong Kong content

From time to time, special supplements are also published.

Controversies[edit]

Top Sing Tao editor fired for changing Toronto Star story[edit]

In 2009, the top editor of Toronto’s Sing Tao Daily, Wilson Chan, was fired shortly after it was revealed that he drastically modified an original Toronto Star article on Tibet to remove criticisms of the Chinese government, before publishing the story in Sing Tao. The decision to remove Chan is said to have come from Torstar Corp, who owns a majority share in Sing Tao’s Canadian edition.[4]

The original story, “Chinese Canadians Conflicted on Tibet,”[5] which ran on April 13, 2008, was written by a reporter for the Toronto Star, an English-language newspaper also owned by Torstar Corporation. The relationship gives Sing Tao rights to translate and publish stories from the Star. Chan’s edits to the Chinese language story, which was revealed by media outlets in 2009, included changing the headline to, The West Attacks China With Tibet Issue, Inciting Chinese Patriotism Overseas. The edited version omitted all quotes critical of the Chinese regime’s human rights abuses, and added comments blaming the West for "suppressing China" with media reports of the crackdown in Tibet.

Offices[edit]

Rivals[edit]

Radio[edit]

Sing Tao Daily has a majority stake in Toronto First Radio AM 1540 with minority holder Fairchild Group. The station began operations on January 28, 2008 as A1 Chinese Radio.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Felisa Go, 91". The Philippine Star (PhilStar Daily, Inc.). March 10, 2003. Retrieved July 1, 2016. 
  2. ^ Blaker, James Roland (1965). "The Chinese Newspaper in the Philippines: Toward the Definition a Tool" (PDF). Asian Studies (University of the Philippines Diliman) 3 (2): 243–261. Retrieved June 28, 2016. 
  3. ^ https://nicholashunebrown.wordpress.com/2010/06/01/lost-in-translation/
  4. ^ "Editor Dismissed Over Pro-Beijing Edits, Say Sources". Canada Free Press. 
  5. ^ Keung, Nicholas. 13 Apr 2008. "Chinese Canadians Conflicted on Tibet" Toronto Star

External links[edit]