Frankfurter Allgemeine Zeitung

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Frankfurter Allgemeine Zeitung
(F.A.Z.)
Frankfurter Allgemeine logo.svg
Frankfurter Allgemeine front page.jpg
The 17 September 2010 front page of Frankfurter Allgemeine Zeitung
Type Daily newspaper
Format Nordisch
Owner(s) Fazit-Stiftung
Editor Werner D'Inka
Berthold Kohler
Günther Nonnenmacher
Holger Steltzner
Founded 1 November 1949
Political alignment liberal-conservative[1]
Headquarters Frankfurt
Official website faz.net

The Frankfurter Allgemeine Zeitung (English literally Frankfurt General Newspaper), short F.A.Z., also known as the FAZ, is a national centre-right wing German newspaper, founded in 1949. It is published daily in Frankfurt am Main. The Sunday edition is the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (F.A.S.).

F.A.Z. has a circulation of 382,000 (as of January 2013).[2] The 2007 circulation of the daily was 382,499 copies.[3]

The newspaper has a slight centre-right or conservative bias. It has the legal form of a GmbH; the independent FAZIT-Stiftung (FAZIT Foundation) is its majority shareholder (93.7%).[4] The F.A.Z. runs its own correspondent network. Its editorial policy is not determined by a single editor, but cooperatively by five editors. It is the German newspaper with the widest circulation abroad, with its editors claiming to deliver the newspaper to 148 countries every day.

History[edit]

Editorial department building of Frankfurter Allgemeine Zeitung

The first edition of the F.A.Z. appeared on 1 November 1949; its founding editor was Erich Welter (de). Some editors had worked for the Frankfurter Zeitung which was banned in 1943.

Traditionally, many of the headlines in the F.A.Z. were styled in orthodox blackletter format and no photographs appeared on the title page. Some of the rare exceptions were a picture of the celebrating people in front of the Reichstag in Berlin on the German Unity Day on 4 October 1990, and the two pictures in the edition of 12 September 2001 showing the collapsing World Trade Center and the American president George W. Bush.

On 5 October 2007, the F.A.Z. altered their traditional layout to include color photographs on the front page and exclude blackletter typeface outside the nameplate. Due to its traditionally sober layout, the introduction of colour photographs in the F.A.Z. was controversially discussed by the readers, became the subject of a 2009 comedy film, and was still in memory three years later.[5]

Currently, the F.A.Z. is produced electronically using the Networked Interactive Content Access (NICA) and Hermes. For its characteristic comment headings, a digital Fraktur font was ordered. The Fraktur has since been abandoned, however, with the above-mentioned change of layout.

After having introduced on 1 August 1999 the new spelling prescribed by the German spelling reform, the F.A.Z. returned exactly one year later to the old spelling, declaring that their experience had shown that the reform was ambiguous and partly nonsensical.[citation needed] After several changes had been made to the new spelling, F.A.Z. accepted it and started using it (in a custom version) on 1 January 2007.[6]

Profile[edit]

The F.A.Z. is one of several high-profile national newspapers in Germany (along with Süddeutsche Zeitung, Die Welt, Die Zeit, Frankfurter Rundschau and die Tageszeitung) and among these has the second largest circulation nationwide. It maintains the largest number of foreign correspondents of any European newspaper (53 as of 2002).[7]

The F.A.Z. promotes an image of making its readers think. The truth is stated to be sacred to the F.A.Z., so care is taken to clearly label news reports and comments as such. Its political orientation is classical liberal with an occasional support for conservative views by providing a forum to commentators with different opinions. In particular, the Feuilleton and some sections of the Sunday edition cannot be said to be specifically conservative or liberal at all.

Controversies and bans[edit]

In 2006, the F.A.Z. was banned in Egypt for publishing articles which were deemed as "insulting Islam".[8] The paper was again banned in Egypt in February 2008 due to the publication of Prophet Mohammad's cartoons.[9] In November 2012, it provoked strong criticism in Spain because of its stance against Spanish immigration to Germany during the economic crisis.[10]

Famous contributors[edit]

References[edit]

  1. ^ Hans Magnus Enzensberger: Alter Wein in neuen Schläuchen (in German). Deutschlandradio, 16 October 2007
  2. ^ "Profile. FAZ". Presseurop. Retrieved 26 February 2013. 
  3. ^ "Science News ? Overview of Science Reporting in the EU". EU. 2007. Retrieved 5 October 2013. 
  4. ^ Annual report of FAZIT Foundation at ebundesanzeiger.de
  5. ^ Frankfurter frakturen und sie dreht sich doch Sued Deutsche
  6. ^ Dagmar Giersberg, Chronicle of a Long Debate: The Spelling Reform (December 2007), Goethe-Institut; Retrieved 29 September 2011
  7. ^ Hans Magnus Enzensberger: Die geschrumpfte Welt auf Zeitungspapier. In: FAZ, 7 March 2002.[dead link]
  8. ^ "The impact of blasphemy laws on human Rights" (Policy Brief). Freedom House. Retrieved 29 September 2013. 
  9. ^ "Der Spiegel issue on Islam banned in Egypt". France24. 2 April 2008. Retrieved 29 September 2013. 
  10. ^ "Aumenta el rechazo y temor a la 'avalancha' de españoles en Alemania". El Mundo. 19 November 2012. Retrieved 26 February 2013. 

External links[edit]