Marianne (magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Mariane magazine.png
Front page
The April 14, 2007 front page of
Marianne (best seller)
Type Weekly magazine
Format Compact
Owner(s) Robert Assaraf
Founded 1997
Political alignment Centre-left
Leftwing
Headquarters Paris
Circulation 300,000 weekly
Official website www.marianne.net

Marianne (French pronunciation: ​[maˈʁjan], ISSN 1275-7500) is a weekly Paris-based French news magazine.

History and profile[edit]

Marianne was created in 1997 by Jean-François Kahn[1] with Maurice Szafran as editorialist. The main shareholder of the company is Robert Assaraf with 49.4% of the shares.[2]

Marianne claims a distribution of 300,000 copies per week but topped at 580,000 with French news magazine record breaker "The Real Sarkozy" in April 2007.[3]

2007 Presidential election[edit]

During the 2007 French presidential election Marianne's editors Jean-François Kahn, Maurice Szafran and Nicolas Domenach openly supported the centre-right candidate François Bayrou[citation needed], although at the same time they exposed "the redaction's favourite" and advocated for French Socialist Party candidate Ségolène Royal[citation needed].

Furthermore, they led a strong anti-Sarkozy campaign in the magazine including a special issue released on April 14~20 (#521) the day before the vote arguing right-wing candidate Nicolas Sarkozy was "insane" (which was the title of a previous issue)[4] in a negative portrait "of all dangers" (de tout les dangers). Such aggressive practice rather common in Great Britain and the United States is unusual in France.

Issue #521 "The Real Sarkozy" (Le Vrai Sarkozy) was named after the popular anti-Sarkozy propaganda video first released on July 5, 2006 in online services - as Dailymotion (+2,132,686 views) French counterpart of YouTube (+927,770) - by left wing supporters group RéSo (close to the French Socialist Party's Dominique Strauss-Kahn wing) author of the "AntiSarko" 2005 online campaign, which became the magazine's best seller (580,000 copies).[3] It was since then made online for free in the magazine's website.[5] The issue sold well with an exceptional out of print and two reprints,[3] but some journalists argued that the criticisms against Sarkozy actually strengthened Sarkozy's supporters per the victimization process.

The previous issue's (#520) cover titled "Sarkozy's fault: he chose Bush's America against Chirac's France" (La faute de Sarkozy: Il choisit l'Amérique de Bush contre la France de Chirac)[6] as a reference to Sarkozy having been one of the few French politicians initially supporting the 2003 Invasion of Iraq which has been described by the French far left and left wing as a "fault",[7] and by a part of the Gaullist right wing as a "mistake".

References[edit]

  1. ^ Lawrence D. Kritzman; Brian J. Reilly (2007). The Columbia History of Twentieth-Century French Thought. Columbia University Press. p. 722. ISBN 978-0-231-10790-7. Retrieved 15 November 2014. 
  2. ^ esj-lille.fr
  3. ^ a b c 80,000 new units of Marianne's issue about "The True Sarkozy", Marianne's official website, 19 April 2007
  4. ^ Marianne #? Sarkozy est-il fou?, 27 November 2006)
  5. ^ Marianne #521, 14 April 2007
  6. ^ Marianne #520, 7 April 2007
  7. ^ Controversy around Sarkozy's trip, AFP French press agency / TF1-LCI private national channel, 11 September 2006

External links[edit]