Jump to content

Irish Daily Mail

From Wikipedia, the free encyclopedia

Irish Daily Mail
A front page from 2011 showing the updated masthead
TypeDaily newspaper
Owner(s)DMG Media
FoundedFebruary 2006
Political alignmentRight-wing eurosceptic

The Irish Daily Mail is a newspaper published in Ireland and Northern Ireland by DMG Media (the parent company of the British Daily Mail). The paper launched in February 2006 with a launch strategy that included giving away free copies on the first day of circulation and low pricing subsequently.[2] The 2009 price was one euro. The strategy aimed to attract readers away from the Irish Independent.[3]

Associated Newspapers Ireland employs over 160 people in Ireland. Both the Irish Daily Mail and the Irish Mail on Sunday, along with their magazines, YOU and TV Week, are printed by Smurfit Kappa News Press in Kells and The Irish Times at Citywest, Dublin.

In July 2006 British media analyst Roy Greenslade explained falling sales of the Irish Daily Mail: whereas the British version of the Daily Mail acutely understands its readership, "None of that understanding of the culture, politics and genuine interests of the Irish people is evident in the pages of the Irish Daily Mail".[4] By 2009 this policy had changed - the paper offered Irish-language wallcharts for schoolchildren, and most of its coverage was about Irish subjects, though it is frequently scathing about politicians[which?].[5]

Irish columnists are contributing to the paper, with Rónán Mullen's column, for example, in the Irish Daily Mail since May 2006. Mary Ellen Synon, a former Sunday Independent columnist who had controversial views on travellers, asylum seekers and the Paralympics is a regular contributor to the paper. Mark Dooley has also served as a columnist since 2006. His popular column "Moral Matters" appears on Wednesdays.

On 24 September 2006, Ireland on Sunday, which had been purchased by Associated Newspapers in 2001, was rebranded as the Irish Mail on Sunday, replacing the British edition of the Mail on Sunday in the Irish market.

In February 2007 Fine Gael leader Enda Kenny cited the Irish Daily Mail in the Dáil regarding a front page which depicted a CT scanner that lay idle in a laundry room.

In October 2012 an Irish Daily Mail team won an NNI journalism award honour in the category "Best Design & Presentation". The jury commented: "There was attitude, colour cohesion and brilliant headline writing throughout."[6]

In March 2019 DMG Media Ireland – the group representing the Irish Daily Mail, the Irish Mail on Sunday, Extra.ie and Evoke.ie – proposed 35 redundancies, which would have brought staff numbers down to 121.[7] In April 2019 compulsory redundancies were announced.[8] 35 redundancies occurred by the end of April 2019.[9]

In 2019, DMG Media Ireland acquired Rollercoaster, an Irish website targeted at parents.[10]


Circulation of the Irish Daily Mail:

Year (period) Average circulation per issue
2007 (July to December)[11]
2009 (January to June) [12]
2012 (January to June)[13]
2014 (December)[14]
2017 (July to December)[12]
2018 (July to December)[15]
2019 (January to June) [16]
2019 (July to December)[17]
2020 (January)[18]
2023 (February)[19]
2023 (May)[20]
2023 (June)[21]
2023 (November)[22]


The paper has faced criticism for attempting to transfer its traditional campaigns on topics such as the European Union and immigration and asylum from its domestic British market to Ireland. In Ireland, the EU and immigration were considered building blocks of Ireland's economic boom and as such did not raise the same reactions from readers as they do in Britain.[23] It regularly covered the Lisbon Treaty debate, opposing acceptance of the treaty leading up to the referendum in June 2008.

In April 2009, it was pointed out by popular British science blog The Lay Scientist that while the Irish Daily Mail were campaigning for the reintroduction of the HPV vaccine in Ireland, the Daily Mail in London were printing stories attacking the vaccine.[24] The contradiction was condemned by many, including comedy writer Graham Linehan.[25]

On 1 February 2011 it was announced that the Sunday Tribune had gone into receivership, with fresh investment being sought by McStay Luby.[26] The following day it was announced that there would be no further edition of the newspaper for four weeks.[27] The last issue appeared on 30 January 2011. On 6 February 2011, the edition of the Irish Mail on Sunday had a cover similar in style to the Tribune[28][29][30][31][32] The Irish Mail on Sunday was subsequently sued.[33] The fake Mail on Sunday featured a "wraparound" cover with a heading saying "a special edition designed for readers of the Sunday Tribune".[34] The National Consumer Agency confirmed it was considering prosecuting the Irish Mail on Sunday for a breach of the Consumer Protection Act[35] and the secretary of the National Union of Journalists, described the move by the paper as "crass and cynical" He added: “This was a cynical marketing exercise and represents a new low in Irish journalism. There can be no justification for the decision to reproduce the Sunday Tribune masthead instead of the Sunday Mail ’s own masthead.”[36] The following July, the Mail paid "a six figure sum" to settle a legal action brought by the receiver for "passing off".[37]

In July 2011, the newspaper refused to pass on the government's VAT reduction to its readers. Taoiseach Enda Kenny said that businesses to which the new lower VAT rate applied would be "failing Ireland" if they did not pass on the reduction. Labour TD Aodhán Ó Ríordáin said: "I really think the Daily Mail's refusal to pass on the Government's VAT cut represents a real slap in the face to Irish consumers." It is estimated the Daily Mail will save approximately €750,000 as a result of this decision.[38] The Phoenix Magazine noted however that the Irish Daily Mail "with a cover price of €1, the Mail is one of the cheapest daily newspapers in the country and is 85c cheaper than the Indo [Irish Independent]". It also commented that Ó Ríordáin's wife, Aine Kerr, was a former political correspondent with the Irish Independent, the paper's main rival who "was more than happy to print the story".[39]

Days later a damning report from Britain's Information Commissioner found that the Irish Daily Mail was involved in the illegal trade of obtaining personal information on driving licences, criminal records, vehicle registration searches, reverse telephone traces and mobile-phone conversations.[40]


  1. ^ "ABC Irish Newspaper Circulations May 2023". 13 June 2023.
  2. ^ "Irish Daily Mail launched today". 6 February 2006. Retrieved 6 April 2019 – via www.RTE.ie. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  3. ^ Dan Milmo Daily Mail's new edition targets O'Reilly's Irish Independent, The Guardian, 7 February 2006, accessed 5 September 2006
  4. ^ Roy Greenslade Why the Daily Mail is doing badly in Ireland, The Guardian, 22 July 2006, accessed 5 September 2006
  5. ^ Irish Daily Mail, 2 February 2009, front page.
  6. ^ "2012 NNI Journalism Awards". National Newspapers of Ireland. Archived from the original on 16 May 2015. Retrieved 19 October 2014.
  7. ^ Miley, Ingrid (1 March 2019). "Irish Daily Mail seeks redundancies to save costs". Retrieved 6 April 2019 – via www.RTE.ie. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  8. ^ Slattery, Laura. "Dozen employees at 'Irish Daily Mail' told jobs at risk". The Irish Times. Retrieved 6 April 2019.
  9. ^ Slattery, Laura. "'Irish Daily Mail' publisher reaches redundancy target". The Irish Times. Retrieved 29 April 2019. DMG Media Ireland, the publisher of the Irish Daily Mail and the Mail on Sunday, has reached its target of 35 redundancies.
  10. ^ "Publisher of the Irish edition of the Daily Mail and the Irish Mail on Sunday made a profit of €1.17m".
  11. ^ Noonan, Laura (22 February 2008). "Irish Independent still most popular paper". Irish Independent.
  12. ^ a b "Circulation". News Brands Ireland. Retrieved 6 April 2019.
  13. ^ "Irish Morning Newspaper ABC Circulations, Jan-June 2012 Print". ilevel.ie. 23 August 2012. Retrieved 6 April 2019.
  14. ^ "December 2014 Irish Newspaper ABC Circulation". 9 January 2015 – via ilevel.ie.
  15. ^ "Irish Newspaper Circulation July-Dec 2018 Island of Ireland Report Print". ilevel.ie. 22 February 2019. Retrieved 6 April 2019.
  16. ^ "Irish Newspaper Circulation Jan-June 2019 Island of Ireland Report". 22 August 2019 – via ilevel.ie.
  17. ^ "Irish Newspaper Circulation July-Dec 2019 Island of Ireland Report". 20 February 2020.
  18. ^ "ABC Irish Newspaper Circulation January 2020". 20 February 2020.
  19. ^ "ABC Irish Newspaper Circulation February 2023". 15 March 2023.
  20. ^ "ABC Irish Newspaper Circulations May 2023". 13 June 2023.
  21. ^ https://www.abc.org.uk/Certificates/50666085.pdf
  22. ^ https://www.abc.org.uk/Certificates/50692387.pdf
  23. ^ Cristina Odone Has Dacre lost his Midas touch in Ireland?, The Guardian, 28 August 2006, accessed 5 September 2006
  24. ^ The Daily Mail: Campaigning both For AND Against the HPV Vaccine in Different Countries Simultaneously, The Lay Scientist, 13 April 2009, accessed 16 April 2009
  25. ^ Graham Linehan Jaw-dropping behaviour from The Daily Mail, 14 April 2009, accessed 16 April 2009.
  26. ^ "Receiver appointed to Sunday Tribune". RTÉ News. 1 February 2011.
  27. ^ "No Sunday Tribune for four weeks". RTÉ News. 2 February 2011.
  28. ^ "Criticism of imitation Sunday Tribune masthead". RTÉ News. 6 February 2011.
  29. ^ "'Plagiarism' of 'Tribune' denounced". The Irish Times. 6 February 2011.
  30. ^ "Mail on Sunday criticised for Sunday Tribune trick". JOE. 6 February 2011.
  31. ^ "Sunday Tribune editor outraged by fake Irish Mail on Sunday". The Guardian. 6 February 2011.
  32. ^ "Editor defends Sunday Tribune mock-up". Irish Examiner. 6 February 2011.
  33. ^ "Receiver suing over Sunday Tribune masthead - RT? News". RTÉ.ie. Archived from the original on 25 March 2011. Retrieved 2011-11-14.
  34. ^ "Mail denies Sunday Tribune deception claims". RTÉ News. 14 November 2011.
  35. ^ Wall, Martin. "Watchdog may prosecute 'Mail'". The Irish Times.
  36. ^ Wall, Martin (7 February 2011). "Newspaper's 'Tribune' cover marks new low in Irish journalism, says NUJ". The Irish Times. Archived from the original on 29 November 2011. Retrieved 10 July 2011.
  37. ^ [1][dead link]
  38. ^ O'Connell, Edel (8 July 2011). "'Mail' rapped for not passing VAT cut to readers". Irish Independent.
  39. ^ "Young Bloods: Aodhan O Riordain" (PDF). Phoenix magazine. 12 August 2011. p. 17. Retrieved 14 August 2011.
  40. ^ Reilly, Jerome (10 July 2011). "'Mail' scoops rival hacks in trade of information". Irish Independent.