The Telegraph (Macon)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Macon Telegraph)
Jump to navigation Jump to search
The Telegraph
The Telegraph (Macon) front page.jpg
The 2007-04-03 front page of
The Telegraph
Type Daily newspaper
Format Broadsheet & Online
Owner(s) The McClatchy Company[1]
Publisher Rodney Mahone
Editor Sherrie Marshall, Oby Brown
Headquarters 487 Cherry Street
Macon, Georgia 31201-3444
 United States
Website macon.com

The Telegraph, frequently called The Macon Telegraph, is a newspaper based in Macon, Georgia, United States, and is the primary print news organ in Middle Georgia. It is the third-largest newspaper in the state (after the Atlanta Journal-Constitution and Augusta Chronicle).[2]

History[edit]

Beginnings in the 1800s[edit]

A pharmacist from New Hampshire named Myron Bartlett published the first edition of the Macon Telegraph on Wednesday, Nov. 1, 1826, three years after the incorporation of the city of Macon. It was a weekly newspaper at first (Bartlett didn’t begin publishing a daily until 1831.) All the type was set by hand and it was a full-sheet affair. The columns were mostly short items copied from other newspapers. [3]

In his "prospectus" on the front page of that Nov. 1 edition, Bartlett said in part that the Telegraph would "not only disseminate useful information but advocate fearlessly THE RIGHTS OF THE PEOPLE!" (Yes, in all caps)

There were 16 newspapers in Georgia in 1827, including two in Macon, two in Savannah, four in Milledgeville, three in Augusta one in Athens, one in Washington, one in Darien and one in Mount Zion.

"Macon Telegraph" continued to print during the American Civil War, shrinking down to a single sheet in April 1863 until the end of the war due to a paper shortage.

The first daily "Macon Telegraph," called "Daily Macon Telegraph" was printed Oct. 17, 1831. It lasted a little more than a year before transforming into a semi-weekly that was re-named "Georgia Telegraph."

The first cartoon in "The Telegraph" appeared in the Sept. 22, 1840 edition.

Bartlett sold the paper to James Willingham on Jan. 5, 1841, but remained editor.

On Nov. 17, 1846, the "Macon Telegraph" announced that "all market quotations were being received by Magnetic Telegraph." A century later, the newspaper carried the following comment about The Telegraph "The magnetism of this new and time-saving invention had created a great deal of excitement and people everywhere were conjecturing as to what would be the benefits and final unbelievable accomplishments of Morse's find."

In 1855, Joseph Clisby became owner and editor of The Telegraph and saw it emerge as a daily newspaper after the Civil War.

In 1858, the newspaper changed to the "Weekly Georgia Telegraph."

On Sept. 19, 1864, Clisby sold "The Telegraph" to Henry L. Flash, who consolidated "The Daily Confederate" (a newspaper founded in Macon in 1863) with "The Telegraph." The new name of the paper was "Macon Daily Telegraph and Confederate."

On April 20, 1865, The Telegraph was temporarily suspended on account of the occupation of the city by the Federals. The editor fled his establishment and left it in charge of the printers, who did not attempt to bring out the regular editions, but two or three numbers of a small sheet called "The Daily News." The Augusta Chronicle and Sentinel had heard of Macon's occupation and, in the absence of the editors of 'The Telegraph and Confederate,' they took possession of the office and are issued a paper called 'The Daily News.'"

"The Telegraph" was resumed May 11 under the new ownership of Clayton and Dumble. The subscription rate fell from $120 a year to $12, even though the sheet was gotten out under the great difficulties. The Confederate ink and paper was used and it was practically impossible to issue a typographically neat page. On May 28, "The Telegraph" appeared in full four-sheet form and announced it would continue doing so until the resumption of mail service, when the full paper would be issued daily instead of Sundays only.

In 1866, Clayton and Dumble sold the newspaper to William A. Reid. In 1869, "The Journal and Messenger" was amalgamated with "The Telegraph" under the name "Telegraph and Messenger." It was the fifth paper "The Telegraph" absorbed since it was founded. Other papers include "The Courier", "Citizen", "Republic" and "Confederate."

In 1873, the name of the paper was changed to the "Daily Telegraph and Messenger." The word "messenger" was dropped from its name in 1885. [4]

"The Macon News," a rival paper, was founded by 16-year-old Jerome Pound, former Telegraph employee, with an investment of $8 in 1884.

The Anderson Era, 1900s[edit]

By 1900, there were 24 daily newspapers in Georgia, six semi-weeklies, one bi-weekly , 29 monthlies and 274 weeklies.

In 1914, the Anderson brothers, William T. and Peyton T., purchased the paper. P.T. Anderson had started working in the circulation department in 1909.

Under their leadership, the paper inaugurated a special page focusing on the black community. They also purchased The Macon News and combined some staff positions between the two papers. The News continued to publish in the afternoon, while The Telegraph remained the morning paper.

W.T. Anderson published and edited The Macon Telegraph until 1940. In 1946, Peyton T. Anderson's son, Peyton, took over the papers. He became known for giving his editors great freedom to report the facts, as well as being a "pillar of the community".

He sold The Telegraph and News in 1969 to Knight Newspapers, and retired to oversee his investments. Following his death in 1988, the bulk of his fortune, approximately $35 million, was left in his will to start one of Macon's major charitable foundations, The Peyton Anderson Foundation.[5]

Corporate ownership[edit]

The new ownership merged with Ridder Publications in 1974 to create Knight Ridder. At the same time, the Saturday editions of The Telegraph and News merged.

This foreshadowed a larger merger, as in 1983, the two papers' daily editions merged. A new The Macon Telegraph and News was published as a morning paper seven days a week. During this era, Randall Savage and Jackie Crosby earned the paper its lone Pulitzer Prize to date in 1985 for an investigation into academic and athletics at the University of Georgia and the Georgia Institute of Technology.

The paper changed its name back to The Macon Telegraph in 1990, bringing over a century of The Macon News to an end.

Age of the internet, 2000s[edit]

In 2005, the name "Macon" was also dropped from the masthead, and the name of the newspaper became The Telegraph.

In 2006, Knight Ridder was sold to the McClatchy Company, bringing The Telegraph under a new owner once again.

External links[edit]

Prices[edit]

The Telegraph prices are: daily, $1.50 & Sunday, $3. Price includes sales tax at newsracks; may be higher outside Bibb & adjacent counties. The newspaper is cheaper for subscribers. Digital-only subscriptions are available.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Our Markets". Sacramento, California: McClatchy Company. Retrieved March 26, 2017. 
  2. ^ Sverdlik, Alan. "The Macon Telegraph", from the New Georgia Encyclopedia
  3. ^ Corley, Laura (2018-04-05). "Telegraph timeline". The Telegraph (Macon, Ga.). pp. 5A. 
  4. ^ Brantley, Dr. R.L. (1926-11-25). "History of The Macon Telegraph". The Macon Telegraph (Macon, Ga.). p. 6. 
  5. ^ New Georgia Encyclopedia: Peyton Anderson