Wendy Henry

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Wendy Henry is a former British journalist and newspaper editor.

Early life[edit]

Henry was born in Lancashire in 1951,[1] and with her twin sister Sara left their mother's house in St Annes on Sea in the late 1960s to move to Manchester to live with their father, a Jewish market trader.[2][3] By the age of eighteen, she had become a mother during a short-lived marriage.[3][4]

In their youth, Henry and her sister were active in the International Socialists.[5][6] In 1972, she was given an absolute discharge after being accused of attempting to throw a carton of milk at Edward Heath when he visited Salford.[7] Her involvement in radical activism at the University of Manchester was spotted by Brian Whittle, Brian Taylor and Peter Reece, who took her on at the Manchester News Service.[8]

Career in journalism[edit]

In 1975, Henry was appointed to a six-month trial with the Daily Mail in Manchester, but was not given a permanent position. "I didn’t dress properly; they thought I was too scruffy," she told a Press Gazette interviewer in 2002.[9][10] During her early career as a freelance, she did manage to gain a scoop in 1976, an interview with Geraldine Ellis, the daughter of Ruth Ellis, the last woman to be hanged in Britain, which she managed to sell to the News of the World.[4][11] For three years, she worked as an unattached freelance for the News of the World, then become features editor of Woman.[4] She joined The Sun in 1981 as the newspaper's books reader identifying those suitable for potential serialisation, then assistant editor (features), as the deputy of Roy Greenslade. Unlike most of her colleagues, Henry was inclined to stand up to editor Kelvin MacKenzie.[12] She was the first journalist to report that Princess Margaret was having a relationship with Roddy Llewellyn.[2]

According to Greenslade, during the Falklands War, when she heard that the General Belgrano had been sunk, she joked "Gotcha", which was used by editor Kelvin MacKenzie as a Sun headline.[13] She was suspended for a month in June 1985 on full-pay by MacKenzie, who was aware of Murdoch's displeasure, for her involvement in the fabrication of an interview with the seriously injured Falklands veteran Simon Weston. He had refused to be interviewed by The Sun and publicly complained, a story which was taken up by the rival Daily Mirror.[14][15]

Newspaper editor[edit]

Henry was then promoted to editor of the News of the World's Sunday magazine,[10] before being appointed editor of the newspaper in 1987.[16] She managed to increase the circulation of the News of the World by 400,000, but by means which even MacKenzie was reported to have found excessive. The tabloids were then under official pressure for their excesses. "Sales aren't everything, Wendy", proprietor Rupert Murdoch is reported to have told her. She resigned rather than modify her editorial policy.[17][18]

In 1988, Henry was appointed by Robert Maxwell as editor of the Sunday People,[16][19] where she was able to have more input into the leading articles.[20] Whilst there she became known for publishing controversial pictures, including victims of the Sioux City air crash in July 1989, which apparently led to a first warning about her future from Maxwell.[21] It was for publishing a photograph of an ailing Sammy Davis Jr (showing scars he had from his treatment for throat cancer), and another of seven-year-old Prince William urinating in public, both in the issue of 19 November 1989, for which she was sacked.[22][19][23][24] According to Joe Haines, Maxwell could not remember the reason he had sacked Henry, for both photographs or which one of them.[25] However, Maxwell told Hugo Young, that it was the picture of Davis which had led to Henry's sacking.[21] In 1990, she moved to the United States to become editor of The Globe, remaining at the title until 1993.[16]

Although she has been described as the first female Fleet Street editor, she was preceded by Delarivier Manley (1711), Rachel Beer (1891–1904) and Mary Howarth (1903).[26]

Later career[edit]

In the mid-1990s she produced A Current Affair on Fox. She then edited the "Spotlight" supplement of the New York Daily News from its launch,[10] then edited Successful Slimming before returning to London to launch a British edition.[27] She next worked for Parkhill Publishing alongside Eve Pollard,[10] and spent a year editing Real Homes, during this period circulation increased by 7%.[27]

Henry became Press Officer for Battersea Dogs Home in 1997,[16] and was later secretary to several committees at the centre. In 2002, she began working for them as a full-time dog re-socialiser.[10][28] In 2004, she joined noSWeat journalism training as a Professor of Anecdotes.[29]

Wendy is the trustee and devoted supporter of All Dogs Matter.

References[edit]

  1. ^ https://www.freebmd.org.uk/
  2. ^ a b Brooks, Richard (5 June 1987). "Wapping editor is closet book-worm". The Observer.
  3. ^ a b Reynolds, Stanley (21 November 1989). "Curtains for a freak show". The Guardian.
  4. ^ a b c Chippindale, Peter; Horrie, Chris (2005) [1990]. Stick It Up Your Punter!: The Uncut Story of the Sun Newspaper. London: Pocket Books. p. 132–33.
  5. ^ Sullivan, John (1988). "As Soon As This Pub Closes..." What Next?. Retrieved 23 February 2020.
  6. ^ "Wendy calling, folks". The Guardian. 2 July 1987.
  7. ^ "Woman who threw milk discharged". The Guardian. 15 April 1972.
  8. ^ Reece, Peter (16 December 2005). "Brian Whittle". Press Gazette. Retrieved 23 February 2020.
  9. ^ Griffiths, Dennis, ed. (1992). The Encyclopedia of the British Press, 1492–1992. London & Basingstoke: Macmillan. p. 304.
  10. ^ a b c d e Morgan, Jean (25 January 2002). "It's a dog's life from now on for newshound Henry". Press Gazette. Retrieved 23 February 2020.
  11. ^ Greenslade, p. 507
  12. ^ Greenslade, Roy (2004) [2003]. Press Gang: How Newspapers Make Profits from Propaganda. London, Basingstoke & Oxford: Pan Macmillan. p. 370. ISBN 9780330393768.
  13. ^ Greenslade, Roy (25 February 2002). "A new Britain, a new kind of newspaper". The Guardian.
  14. ^ Rusbridger, Alan (15 June 1985). "Diary". The Guardian.
  15. ^ Greenslade, p. 451
  16. ^ a b c d "Inside Story: The ex-editors' files". The Independent. 9 May 2005. Retrieved 23 February 2020.
  17. ^ Chippendfale & Horrie, p. 400–401
  18. ^ Hagerty, Bill (11 December 2000). "The future is not Rosie". New Statesman. Retrieved 23 February 2020.
  19. ^ a b Frankel, Glenn (4 December 1989). "Foreign Journal". The Washington Post. Retrieved 23 February 2020.
  20. ^ Davies, Nicholas (1992). The Unknown Maxwell. Sidgwick & Jackson. p. 47.
  21. ^ a b Chippindale & Horrie, p. 415
  22. ^ Sanders, Karen (2004) [2003]. Ethics and Journalism. London: Sage. p. 12, n. 1. ISBN 9780761969662.
  23. ^ http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,959315,00.html
  24. ^ Bell, Emily (28 May 2000). "It's a woman's world, on Sunday". The Guardian. Retrieved 23 February 2020.
  25. ^ Haines, Joe (2019). Kick 'Em Back: Wilson, Maxwell and Me. Guildford, Surrey: Grosvenor House Publishing. p. 233. ISBN 9781786234926.
  26. ^ Freeman, Hadley (16 June 2005). "Ladies of the press". The Guardian. Retrieved 23 February 2020.
  27. ^ a b Kennedy, Phillippa (2 August 2001). "Henry steps aside from Real Homes for internet project". Press Gazette. Retrieved 23 February 2020.
  28. ^ "'Killer bimbo' Henry goes to the dogs". The Guardian. 24 January 2002. Retrieved 23 February 2020.
  29. ^ "New professor at London journalism training centre". Press Gazette. 29 January 2004. Retrieved 23 February 2020.
Media offices
Preceded by
David Montgomery
Editor of the News of the World
1987–1988
Succeeded by
Patsy Chapman
Preceded by
Patsy Chapman
Deputy Editor of The Sun
1988–1989
Succeeded by
Martin Dunn
Preceded by
John Blake
Editor of the Sunday People
1989
Succeeded by
Ernie Burrington
Preceded by
?
Editor of The Globe
1990–1993
Succeeded by
?