Sri Lanka Rupavahini Corporation

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Sri Lanka Rupavahini Corporation
ශ්‍රී ලංකා රූපවාහිනී සංස්ථාව
இலங்கை ரூபவாகினி கூட்டுத்தாபனம்
Type Broadcaster (Rupavahini, Channel Eye, Nethra TV and NTV)
Country Sri Lanka
Availability National
Owner Government of Sri Lanka
Key people
Wimal Rubasinghe (Chairman)
Launch date
February 14, 1982
Picture format
576i 4:3 (SDTV)
Official website
Rupavahini
Channel Eye
Nethra TV
NTV

The Sri Lanka Rūpavāhinī Corporation (SLRC) is the national television network of Sri Lanka. Gifted by the people of Japan to the people of Sri Lanka, mainly for the provision of education, information and entertainment.

Established by Parliament under Act No. 6 of 1982 for the provision of a national television service, it produces and broadcasts programmes in three languages. Distinguished civil servant M.J Perera was the Founder Chairman of Sri Lanka Rupavahini Corporation (SLRC).

SLRC is the largest television broadcaster in Sri Lanka and has an island-wide reception of its channels. SLRC broadcasts its channels in both VHF and UHF frequencies in Sri Lanka. Currently, all of the network's services are only available by analog transmission. But there are plans to upgrade to digital broadcasting. From 2011 Kokawil Transmitting starts DVB-T2 for North area in Sri Lanka. There were plans to Transmit the DVB-T2 Digital Transmission all over the country in 2015. The existing Analogous Transmission will be completely cut off.[citation needed]

History[edit]

Rūpavāhinī was created under a government act on January 23, 1982 and established on February 14th the same year.

Rupavahini began broadcasting on February 15, 1982, one day after it was established, with an opening speech from J. R. Jayewardene, Sri Lanka's president at the time, after being donated by the Japanese government. Both transmitters were built and installed by Japanese technicians.[citation needed]

In 1986, Rupavahini expanded their facilities and, in 1998, rehabilitated most of the original equipment using digital technology under three grant aid projects from the Government of Japan. Its studio complex is situated in Colombo, the commercial capital of Sri Lanka. The complex comprises a Master Control room, four studios, two dubbing studios, a Digital Post Production unit, two Analogue Post production units, several editing suites including Non Linear Editing and four Outside Broadcast vehicles.

Rupavahini 2 launched in April 1999 before it changed its name to the current name of Channel Eye later on.

On January 1, 2008, Channel Eye became a timeshared channel, altering with the newly created Nethra TV.

Rupavahini's logo is a bird, more specifically a hill mynah carrying a message in gold on a red TV screen. It is generally accompanied by the channel's name in Sinhala, Tamil and a transliteration of Sinhala, with macrons (RŪPAVĀHINĪ). The leaf was incorporated into NTV's previous symbol and is also being incorporated into trophies held at award shows organized by the corporation, the Ape Gamana logo and the SLRC's news operation.

Sister Channels[edit]

Apart from their main channel, Rupavahini, SLRC also operates Nethra TV (in Tamil), Channel Eye (in English) and NTV (in English).

Rupavahini airs primarily in Sinhala. The only exceptions are the Super Ball lottery programmes, which is bilingual (Sinhala and Tamil) and English as a Life Skill, which is an educational programme in English.

Channel Eye focuses on entertainment and sports. The channel airs exclusively in English with one exception: Thought for the Day, despite being a Nethra TV production, airs at the very start of the channel's broadcast day as Channel Eye.

Nethra TV is the Tamil channel, airing during certain times of the day, like Channel Eye. It focuses on entertainment, dramas and religion.

NTV airs in English for the entirety of the channel's broadcast day. The channel primarily airs imported content. The channel doesn't make their own programming and instead is dependent of showing repeats of Channel Eye's productions, incluiding Rise and Shine, Cross Current and the 9pm news.

Management and Funding[edit]

It is an autonomous corporation run by Chairman, Director General and a board of directors appointed by the president. Until 1998 there was a subscription system to earn funds by having a subscription system, so that every television owner with VHF reception has to pay government a fee yearly. After a parliament act its programming and broadcasts fundings made by television advertising and government grants.

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]