Arab News

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Arab News
Arab News logo.jpg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Turki bin Salman Al Saud
Founder(s) Hisham and Mohammad Ali Hafiz
Publisher Saudi Research and Marketing Group
Editor Faisal J. Abbas
Founded 20 April 1975; 42 years ago (1975-04-20)
Language English
Headquarters Jeddah, Saudi Arabia
Circulation 51,481[1]
Sister newspapers Al Eqtisadiah[2]
Asharq al Awsat[3]
ISSN 0254-833X
OCLC number 4574467
Website Arab News

Arab News is an English-language daily newspaper published in Saudi Arabia. It is published from Jeddah. The target audiences of the paper which is published in broadsheet are businessmen, executives and diplomats.[4][5]

History[edit]

Arab News was founded in Jeddah on 20 April 1975 by Hisham Hafiz and his brother Mohammad Hafiz.[6][7][8] It was the first English-language daily newspaper published in Saudi Arabia.[9] Arab News is also the first publication of SRPC.[10] The daily was jointly named by Kamal Adham, Hisham Hafiz and Turki bin Faisal.[11]

The paper is one of twenty-nine publications published by Saudi Research and Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research and Marketing Group (SRMG).[12] The chairman of SRMG and therefore, Arab News is Turki bin Salman Al Saud.[13]

Chief editors and staff[edit]

Jihad Khazen, who later went on to establish Asharq Al Awsat, was the first editor-in-chief of the paper, however because Saudi laws at the time prevented a non-Saudi from being in this position, he was given the title General Manager and that editorial role was assigned to Ahmad Mahmoud who served in that role between 20 April 2917 – October 1, 1977.[8][11] Mohammad Ali Hafiz, who was the co-founder of the newspaper, took on the role of Editor-in-Chief between 1 October 1977 until 1 October 1979. He was followed by Mohammad Shibani between 1 October 1979 – 30 April 1982.[14]

Khaled al-Maeena became Editor in Chief on 1 May 1982 and remained at the helm until 20 February 1993. Farouq Luqman followed between 25 February 1993 till 1 June 1993. Then it was Abdulqader Tash's time to lead the newspaper which he did until 28 February 199. Khaled al-Maeena returned to Arab News for another term serving as Editor in Chief between 1 March 1998 and 8 October 2011. Abdulwahab al-Faiz came next for a brief period (9 October 2011 – 4 January 2013) and then came Mohammad Fahad al-Harthi, who was at the time also the editor of Sayidatti (the group's women weekly) and he served in that role till 26 September 2017[14]

On 27 September 2016, Faisal J. Abbas was appointed as Editor-in-Chief following an announcement by SRMG's new chairman, Prince Badr bin Farhan al-Saud. Having previously re-launched and served as Editor-in-Chief at Al Arabiya English, Abbas's declared mandate was to make Arab News "more global, more digital".[15]

Notable staff[edit]

Among the newspaper's notable staff are/were Somaya Jabartii who went on to become the first female Editor-in-Chief in the kingdom's history when she took the top job at the paper's rival, Saudi Gazette, in 2014. Hana Hajjar, the only female political cartoonist in Saudi Arabia.[16] Siraj Wahab, the paper's longtime deputy managing editor and Rasheed Abousamah, who now serves as the paper's Latin America correspondent.

Under Faisal J. Abbas, Arab News expanded the op-ed and analysis section by recruiting high profile contributors such as former Turkish FM Yassar Yakis, UAE mogul Khalaf Ahmad al-Habtoor, US–Arab affairs expert Dr. Amal Mudallali, Chatham House's Yossi Mekelberg, Chris Doyle from CAABU, Fahad Nazer and prominent business journalist Frank Kane who left the UAE's The National to join Arab News in February 2017.[17]

Content[edit]

The front page of the first issue of Arab News (20 April 1975)

Arab News offers a variety of news ranging from politics and finance to sports and social events.[4] One of the good examples of the transparency in media was a commentary written on the first anniversary of the September 11 attacks by Rasheed Abu Alsamh published in Arab News:[18]

First, we must stop denying that any of the hijackers were Saudis or even Arab. We must also stop saying that the September 11 attacks were a CIA-Zionist plot to make the Arabs and Islam look bad. That is utter nonsense. We must be mature and responsible enough to admit that these sick minds that hatched and perpetrated these dastardly attacks, were, sadly, a product of a twisted viewpoint of our society and our religion...We must stop the hatred being taught to our children in schools.

On 8 May 2011, Hassan bin Youssef Yassin, a longtime aide to Foreign Minister Saud bin Faisal, wrote in Arab News that the Arab countries had all failed miserably to offer either democracy or economic well-being.[19]

Controversy[edit]

Although the paper is owned by SRMG that is close to the Saudi government, there are some incidents in which journalists of the paper are dismissed by the government. In March 1992, the editor-in-chief of the Arab News, Khalid Almeena was briefly dismissed for reprinting an interview with the Egyptian Muslim leader Sheikh Omar Abdul-Rahman that had been published in a US daily.[20]

The other controversial incident occurred in April 2007, when journalist Fawaz Turki was dismissed for publishing a column on the atrocities of Indonesia during its 1975–1999 occupation of East Timor.[21] It was also reported that Turki had previously been warned by related Saudi authorities to stop his criticisms about Egyptian President Hosni Mubarak.[22]

Distribution[edit]

In addition to its domestic distribution in Saudi Arabia, Arab News is planning wide range of international distribution, including United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar, Oman, Near East, North Africa, Europe and the United States.[23][4]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Saudi Arabia". Press References. Retrieved 16 May 2012. 
  2. ^ "Al Fayez Appointed Al Eqtisadiah Editor". Arab News. 19 July 2003. Archived from the original on 16 June 2012. Retrieved 10 May 2012. 
  3. ^ "The Saudi Press: Profiles of Individual Papers". Wikileaks. Retrieved 8 April 2012. 
  4. ^ a b c "Publications of SPPC". Saudi Research and Marketing Group. Archived from the original on 16 January 2013. Retrieved 28 May 2012. 
  5. ^ "Khashoggi, Jamal". Biographical Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa. 1 January 2008. Retrieved 15 October 2013.  – via Questia (subscription required)
  6. ^ "Biography". Hisham Ali Hafiz. Archived from the original on 22 July 2012. Retrieved 22 May 2012. 
  7. ^ "Arab News Website". Numu Multimedia. Retrieved 5 June 2012. 
  8. ^ a b Alterman, Jon B. (1998). "New Media New Politics?" (PDF). The Washington Institute. 48. Archived from the original (PDF) on 6 December 2013. Retrieved 7 April 2013.  ()
  9. ^ Ramnarayan, L. (22 April 2005). "Phases, faces and paces". Arab News. Archived from the original on 19 November 2011. Retrieved 12 May 2012. 
  10. ^ "Publications". Saudi Research and Publishing Company. Archived from the original on 30 April 2012. Retrieved 1 May 2012. 
  11. ^ a b Al Faisal, Turki (20 April 2010). "'Arab News: Mother of all SRMG publications'". Arab News. Retrieved 7 April 2013. 
  12. ^ Rajasingham, K.T. (10 October 2011). "Khaled A. Almaeena – The bastion of modern Saudi Arabia". Asian Tribune. Retrieved 11 May 2012. 
  13. ^ "Saudi Research and Marketing Group appoints new chairman". Al Arabiya. 10 February 2013. Retrieved 12 February 2013. 
  14. ^ a b http://www.arabnews.com/node/1088031/saudi-arabia
  15. ^ "Faisal J. Abbas appointed editor-in-chief of Arab News". Arab News. 2016-09-26. Retrieved 2016-10-10. 
  16. ^ Sterns, Olivia.Female cartoonist's provocative work challenges Saudi society. CNN. 27 October 2009. Retrieved 29 October 2009.
  17. ^ http://www.arabnews.com/node/1087407/saudi-arabia
  18. ^ Kapiszewski, Andrzej (2006). "Saudi Arabia: Steps toward Democratization or Reconfiguration of Authoritarianism?". Journal of Asian and African Studies. 41 (5–6): 459–482. doi:10.1177/0021909606067407. Retrieved 25 April 2012. 
  19. ^ Ottoway, David B. (2011). "Saudi Arabia in the Shadow of the Arab Revolt" (PDF). Middle East Program. Occasional Papers Series: 1–20. Archived from the original (PDF) on 6 December 2013. Retrieved 23 April 2012.  ()
  20. ^ Affendi, Abdelwahab (Summer 1993). "Eclipse of Reason: The Media in the Muslim World". Journal of International Affairs. 47 (1). Retrieved 29 September 2013.  – via Questia (subscription required)
  21. ^ Karin Deutsch Karlekar; Eleanor Marchant (2008). Freedom of the Press 2007: A Global Survey of Media Independence. Rowman & Littlefield. p. 263. ISBN 978-0-7425-5582-2. Retrieved 26 January 2014. 
  22. ^ "2007 Annual Report. Middle East and North Africa" (PDF). Reporters without borders. 2007. Retrieved 19 May 2012. [permanent dead link]
  23. ^ "Arab Media Review: Anti-semitism and other trends" (PDF). Anti-Defamation League (ADL). July–December 2010. Archived from the original (PDF) on 6 December 2013. Retrieved 16 May 2012.  ()

External links[edit]