B92

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

RTV B92
Native name
РТВ Б92
Public limited company
Industry Media
Founded 15 May 1989; 29 years ago (1989-05-15)
Headquarters Autoput za Zagreb 22, Zemun, Belgrade, Serbia
Area served
Serbia
Worldwide
Key people
Veran Matić (CEO)
Revenue Increase 11.17 million (2016[1])
Positive decrease -€3.53 million (2016[1])
Total assets Decrease €13.97 million (2016[2])
Total equity Steady €0 (2016[2])
Owner Antenna Group
Number of employees
137 (2016)
Website www.b92.net

RTV B92, or simply B92, is a Serbian news station and television and radio broadcaster with national coverage headquartered in Belgrade, Serbia. Veran Matić is the CEO during its entire existence and one of the founders of RTV B92.

Founded in 1989 as radio station, it was a rare outlet for Western news and information in FR Yugoslavia under Slobodan Milošević, and was a force behind many demonstrations that took place in Belgrade during the turbulent 1990s. It also played rock music.[3] Due to this, RTV B92 won the MTV Free Your Mind award in 1998, and many other awards for journalism and fighting for human rights. RTV B92 is the subject of the best-selling book This is Serbia Calling. On 6 October 2000, day following the overthrow of Slobodan Milošević, RTV B92 started a Serbian commercial TV station called TV B92.

In April 2008, RTV B92 launched their second TV (cable only) channel with 24-hour news coverage named B92 Info.

Since 2014, RTV B92 began the process of withdrawing from the media market under brand name B92. In July 2015, Radio B92 was shut down and was replaced by a new radio station called Play Radio. In December 2016, the cable channel B92 Info ceased to exist when it was replaced by Prva World, and finally, on 11 September 2017, TV B92 changed its name to O2.TV.

RTV B92 media company continues to operate the Play Radio and O2.TV television channel. As of December 2017, other active segments of B92 media network are B92.net web portal, B92 Fond humanitarian fund, Samizdat B92 book publisher and Rex cultural center.

History[edit]

The radio station originally went on the air in 1989 with financial help from the Soros Foundation and USAID,[4] though it was shut down by authorities a few times in its early years.

It was forced off the air for a time in 1999 when NATO bombed Yugoslavia, and government agents cracked down on pro-Western reporting. The government took over the station in 1999 but the team continued broadcasting in borrowed studios as B2-92. In a dawn raid in May 2000 government troops seized everything but Internet broadcasting from secret studios continued until after the ousting of Milošević in October 2000, when the two stations were unified. It has continued as a combined music and news radio station since.

During the Yugoslav Wars in the 1990s, RTV B92 was one of the very few sources for news not controlled by the government. Although the government did everything in its power to prevent RTV B92 from transmitting its programs they failed.[citation needed] With the help of Dutch internet provider XS4All, RTV B92 started broadcasting their programs over the internet in 1996. These broadcasts were then also re-transmitted via the BBC World Service while several local stations on the ground made the programs available throughout Serbia[5] In 1996 the Internationale Medienhilfe organisation awarded the title "Radiostation des Jahres" to Radio B92.[6]

Later on, its TV station, Internet portal and ISP were introduced, as well as CD and book labels.

Radio[edit]

B92 Radio[edit]

1989–2015[edit]

Radio B92 was founded in May 1989 in Belgrade as a predominantly youth-oriented station on 92.5 MHz FM. Throughout the years it has become a national radio with wide audience. The radio station at its peak had around 400,000 daily listeners which made up 35% of all radio listeners with almost 80 stations competing for airtime. As of 2014, Radio B92 covered the whole of the territory of Serbia.

The most notable radio shows were Kažiprst (index finger), featuring usually live or occasionally live-to-tape interviews with notable public figures, Peščanik (Hourglass), liberal talk show, radio blog of a sort, edited by Svetlana Vuković and Svetlana Lukić and the morning program Dizanje (getting up).

In the afternoon of 9 July 2015, most of the radio employees were fired. Among the people who lost their job on that occasion were all employees in the news and music section—sections that made Radio B92's trademark. On that same day all radio shows were cancelled, leaving only the radio broadcasting music and two remaining employees responsible for that.[7]

Play Radio[edit]

2015–present[edit]

On 13 July 2015, the new Play Radio began on 92.5 MHz FM, broadcasting only music and the promo of the station, this time mentioning the B92 name. Following the name change, the B92's site's radio section now redirects to the Play Radio website, which includes a stream, which lets visitors listen to the station. However, Play Radio began as a summer schedule announcement on the now-closed Radio B92. The station began broadcasting on 31 August 2015 at 06:00.[8][7]

Television[edit]

Old B92 headquarters in Novi Beograd
TV B92's first logo used from 6 October 2000 to 19 June 2003

TV B92[edit]

2000–2003[edit]
The black and yellow circle[edit]

On 6 October 2000, TV B92 began broadcasting as a local TV station reaching Belgrade's greater municipal area and parts of Vojvodina. Over the next few years, the station expanded its network of repeaters and could be seen in most of Serbia.

From the 2000s, the daily newscast on TV B92 become popular with viewers. Its TV news service was the second most watched in Serbia after the national broadcaster. The afternoon edition was at 4 PM and the central edition was at 8 PM. This was an only edition with two presenters (both male and female). The evening news had cast at 12 AM and was particularly popular and had a large surge in the ratings. The news provided by TV B92 were very comprehensive which has contributed to the ratings going up.[citation needed]

2003–2011[edit]
The red cellphone[edit]
TV B92's second logo used from 20 June 2003 to 20 April 2011

On 11 October 2004, TV B92's news program Vesti B92 introduced the ticker, which was replaced by flipper on 19 March 2012. The ticker was returned on 4 February 2013, which was replaced by flipper again on 3 February 2014.

In April 2006, TV B92 was officially given a national commercial broadcasting license along with TV Pink, Fox Televizija, TV Avala and TV Košava. The station's most notable regular TV programmes included Utisak nedelje (Impression of the week) by Olja Bećković, Poligraf (Polygraph) by Jugoslav Ćosić and Antonela Riha, and Timofejev by Aleksandar Timofejev. The Insajder (Insider) series by Brankica Stanković were running intermittently and was one of the rare cases of investigative journalism on Serbian television.

Until 2006, TV B92 has undertaken a noticeable shift towards commercialization. Since 2006, it was broadcasting the Serbian version of Big Brother reality series (Veliki brat), for which it received both a huge boost of ratings, as well as much criticism from its traditional viewers. The trend has continued with shows like Uzmi ili ostavi and Želite li da postanete milioner? quizzes (local versions of Deal or No Deal and Who Wants to Be a Millionaire?, respectively).

TV B92 also held the Serbian market TV rights for the UEFA Champions League from 2003 to 2006.

In rating seasons starting September 2007 lasting until July 2008, TV B92 has introduced a much more commercialised line-up. It has heavily advertised its shows during the non-ratings season of summer 2007.

The network has bought out rights to broadcast a new local show called Naša mala klinika based around a small medicinal practice on the outskirts of town. The show features many famous Serbian actors and actresses. Another local show called Vratiće se rode will be shown on TV B92. The network has also filmed a new season of popular comedy show Mile vs. Tranzicija.

The 2008–09 season started in October. The most important project for the season for the station was Operacija Trijumf. Operacija Trijumf (Star Academy) was the biggest musical reality show in the Balkans and it was shown on television in Montenegro (IN TV) Croatia (Nova TV) Slovenia, Macedonia and Bosnia.[citation needed] In 2009, the station also bought TV rights for Wimbledon (for the next 4 years, until 2013). Champions league matches were also being aired by TV B92.

On 7 April 2008, B92 Info was a news broadcasting channel launched by TV B92, as a Serbian version of CNN. The channel was broadcasting on all major cable systems in the country and over the Internet. All of TV B92’s most popular news-related shows, including Poligraf, B92 Investigates, Insajder, Kažiprst, Dizanje, and sports programs, were broadcast on the channel. TV B92 had called Info channel launch as the biggest project of the company's television segment.[9] B92 Info has since 2010 also been available in Austria.[10]

2011-2012[edit]
TV B92's third logo used from 21 April 2011 to 18 March 2012
The purple crystal-kryptonite[edit]

In the spring of 2011, the purple crystal-kryptonite which can be rotated, suddenly appeared in Belgrade. Because of that, TV B92 became surprised and made a speculation talking about the crystal-kryptonite at Knez Mihailova Street in Belgrade. From 19 April 2011 to 20 April 2011, TV B92 started to air some promos with this crystal-kryptonite and were advertising something, but during its news program Vesti B92 on 20 April 2011 at 11 pm, it was known that TV B92 is going to be rebranded on 21 April 2011. Then on 21 April 2011, TV B92 started the new season of 2011–12 and underwent a visual makeover. At the same time, it introduced a new logo that consists of a purple crystal-kryptonite that contains an orange slash while the "B 92" wordmark are appearing in the middle of the crystal-kryptonite. In addition to news and series, TV B92 introduced more sports programming and was broadcasting many tennis events featuring Serbian players (Grand Slam tournaments, ATP Masters 1000 series, ATP World Tour Finals), football (UEFA Europa League, La Liga) and basketball (Liga ABA). But however, its purple crystal-kryptonite logo was short-lived and was only used for 12 months.

2012–2017[edit]
TV B92's fourth and final logo used from 19 March 2012 to 10 September 2017
The purple cube[edit]

In 2012, TV B92 got its fourth and final logo which was a purple cube with a golden flash. This purple cube had first arrived in Belgrade on 16 March 2012 when TV B92 made a discussion about the purple cube at Knez Mihailova Street in Belgrade. From 17 March 2012 to 18 March 2012, TV B92 began to air some promos with the purple cube and was advertising something. Later, Vesti B92 announced on 18 March 2012 at 11 pm, that TV B92 would implement a new logo and renewed on-air look on 19 March 2012. Finally on 19 March 2012, TV B92 discontinued its purple crystal-kryptonite logo and introduced a new logo that consists of a purple cube that has a golden flash as well as the "B92" wordmark are in the center of the purple cube, but is now spelled with a lowercase letter "b", known as b92. The purple cube was the last logo to carry TV B92's franchise and it was used for 5 years from 19 March 2012 to 10 September 2017.

On 18 March 2013, TV B92 aired the popular Croatian telenovela Larin izbor and on 11 September 2013, that same year, it started showing Turkish television drama for the first time as the last major Serbian commercial TV station to do so.

A year later on 3 November 2014, TV B92 started broadcasting in 16:9.

At last on 18 December 2016, the cable channel B92 Info has ceased to exist.[11]

O2.TV[edit]

2017-present[edit]
The blue laser-sphere[edit]

In late October 2014, Serbian newspaper Blic reported that TV B92 will be possibly renamed to OTV by the end of 2014, with the result made after a petition made by former TV B92 employees telling the network to change its name, and around 1,500 people signed for the petition. One last step by that decision was the removal of the Serbian most popular political late-night talk show Utisak nedelje.[12] Many public figures and media organizations protested stating that the removal of talk show was politically motivated by the ruling leader Aleksandar Vučić.[12] TV B92 denied those claims labeling them as "false claims".[12] Three months later, talk show author Olja Bećković confirmed those claims and accused Vučić as a man behind the removal of the talk show.[13]

The planned channel OTV was said to be an entertainment-oriented TV station, but the logo of the newly tentative station OTV was unknown at the time. It was also said that the change would not affect the cable channel B92 Info, "which will continue to air with this name", and Radio B92 would continue to work in the same format.

Three years later on 11 September 2017, TV B92 completed the proposed re-branding and started broadcasting under the name of O2.TV.[14] It was also announced that the web portal b92.net would continue operating.[14]

As of today, TV B92 continues to operate as O2.TV, with national coverage.

Ownership[edit]

In November 2010, a Greek-Swedish joint-venture Astonko d.o.o. purchased 84.99% of shares from MDLF and NCA.[15][16] B92 Trust retained 11.35% of shares and small shareholders had 3.66% of total shares.[15] In September 2015, Greek ANT1 Group became the majority shareholder of TV B92.[17] In Serbia, Greek media company ANT1 Group is also majority shareholder of Prva Srpska Televizija, private TV station with national coverage.

Other active segments[edit]

B92.net[edit]

B92.net was established as OpenNet in late 1995 as the Internet division of Radio B92. In its first few months of operation a dial-up connection with Amsterdam provider XS4ALL was used. At the beginning of 1996, OpenNet became Yugoslavia’s first Internet provider, using an analogue leased line from XS4ALL and six local dial-up lines.

OpenNet also supported the local network of Radio B92, ANEM Radio and ANEM Television by providing non-stop live Internet broadcast of programs of Radio B92 and TV B92, together with the distribution of audio and video materials among the ANEM radio and television stations. In this way, everything produced by ANEM and Radio B92 was available on the Internet.

During the NATO bombing of Yugoslavia, when government representatives raided the Radio B92 premises and disabled its transmitter, OpenNet continued to broadcast the radio program over the Internet. The signal was rebroadcast via satellite and by several radio stations in neighboring countries. All of this was done with support from RealNetworks.

Today, B92.net has English and Serbian version of the website. It has been the leading Serbian Internet site from 1996 to 2010-s. At its peak, the average number of page views per day exceeded 1 million, while the daily average number of visitors peaked at 200,000. At its peak, Alexa.com ranked B92 site at the 917th global place.

As of December 2017, Alexa.com ranked B92.net at the 5,636th place, while also being 12th ranked in Serbia.

B92 Fond[edit]

Over the years, B92 has also been successfully running the Humanitarian Fund. One of its most notable actions were "Battle for the Babies", "Battle for the Maternity Wards", "Give blood—save life!" and others.[18]

Music and book publishing[edit]

B92 also runs a record label, although in recent years its releases are few and far between. Some of the notable Serbian acts B92 helped launch include: Eyesburn, Darkwood Dub, Kanda, Kodža i Nebojša, Intruder, Vrooom, Kal etc. The label also released albums by somewhat more established acts such as Boban Marković, Rambo Amadeus, Eva Braun, Jarboli.

B92's book publishing arm is Samizdat B92 featuring prominent young authors such as Marko Vidojković and Srđan Valjarević, as well as a number of foreign authors.

B92 also runs the Rex cultural center. For more than 20 years, the headquarters of Rex cultural center and B92 Fond were in Jevrejska Street 16, Belgrade.[18] Since December 2017, they are looking for a new location.[18]

References[edit]

  1. ^ a b "БИЛАНС УСПЕХА (2016) - B92". apr.gov.rs (in Serbian). Агенција за привредне регистре. Retrieved 31 December 2017. 
  2. ^ a b "БИЛАНС СТАЊА (2016) - B92". apr.gov.rs (in Serbian). Агенција за привредне регистре. Retrieved 31 December 2017. 
  3. ^ William E. schmidt (20 June 1993). "In Belgrade, Young Try to Dance the War Away". New York Times. Retrieved 6 May 2018. 
  4. ^ "Unintended media effects in a conflict environment: Serbian radio and Croatian nationalism" (PDF). Retrieved 28 May 2017. 
  5. ^ History of XS4All (Dutch), visited 16 June 2012
  6. ^ "Awards for Radio B92". Retrieved 28 May 2017. 
  7. ^ a b "Radio B92 promenio naziv u "Play radio"". www.ekapija.com (in Serbian). ASMEDI. 20 July 2015. Retrieved 20 September 2017. 
  8. ^ "Play radio". www.playradio.rs. Retrieved 28 May 2017. 
  9. ^ "B92 launches "all news" channel". Retrieved 28 May 2017. 
  10. ^ "B92 Info i u Austriji". b92.net (in rs). 9 May 2010. Retrieved 28 May 2017. 
  11. ^ "Kablovski kanal B92 info prestaje sa radom u nedelju". b92.net (in Serbian). 16 December 2016. Retrieved 5 December 2017. 
  12. ^ a b c "B92: Utisak nedelje nije zabranjen". b92.net (in Serbian). 27 September 2014. Retrieved 6 December 2017. 
  13. ^ "Olja Bećković: "Utisak nedelje" je zabranio Vučić". blic.rs (in Serbian). 7 January 2015. Retrieved 6 December 2017. 
  14. ^ a b "TV B92 postaje O2 televizija, B92.net ostaje B92.net". B92.net (in Serbian). 3 September 2017. Retrieved 20 September 2017. 
  15. ^ a b Barlovac, Bojana (21 August 2014). "Serbian Competition Commission Probes B92 Sale". .balkaninsight.com. BIRN. Retrieved 6 December 2017. 
  16. ^ "Serbia's Iconic B92 TV Officially Becomes History". Retrieved 2018-05-25. 
  17. ^ "Antena grupa preuzela većinski udeo u B92". b92.net (in Serbian). 22 September 2015. Retrieved 6 December 2017. 
  18. ^ a b c "Fond B92 i KC Reks ostali bez prostora". b92.net (in Serbian). 5 December 2017. Retrieved 5 December 2017. 
  • Collin, M.: This Is Serbia Calling: Rock 'n' Roll Radio and Belgrade's Underground Resistance, Serpent's Tail, April 2001, ISBN 978-1-85242-682-8 (U.S. edition: Guerrilla Radio: Rock 'N' Roll Radio and Serbia's Underground Resistance, Nation Books, April 2002, ISBN 978-1-56025-404-1)

External links[edit]