Roj TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Roj TV
Roj-logo.jpg
Launched March 1, 2004
Owned by Mesopotamia Broadcast
Country Denmark
Broadcast area Worldwide
Website Roj TV
Availability
Satellite
Intelsat 1 W 11092 H SR 15551
Eurobird 9A 11842 V SR 27500 3/4
Nillsat 11355 V SR 27500 3/4
Streaming media
Roj TV Watch (Free)

Roj TV is an international Kurdish satellite television station broadcasting programmes in the Kurmanji, Sorani and Hewrami dialects of the Kurdish language as well as in Persian, Zaza, Arabic, and Turkish.

Programming[edit]

The channel broadcasts from Denmark as well as having some office and Studio facilities in Belgium and transmits on the Eurobird 9A satellite (9 Degrees East) to Europe and the Middle East on 11.843 GHz Vertical - S.Rate 27.500[1] and Hellas2 satellite 39 Degrees East on 11512 GHz Horizontal - S.Rate 27.500.[2] Transmissions on the Hotbird satellite (13 Degrees East) have apparently ceased.[3]

Programming on Roj TV consists of news, political discussion programs and cultural programming (particularly music and occasional films) with a small amount of children's, entertainment and educational programming. As well as programming in various Kurdish dialects Roj TV broadcasts in Turkish (aimed at both Turks and assimilated Kurds) Zaza, Persian and several other languages spoken in the region. A short weekly English news bulletin is broadcast most Saturday mornings (around 11.30 UK time) and very occasionally films with English subtitles are shown. Roj TV is accessible live through the Internet, as well (http://tv-online-channels.com/online-tv/Iraq-tv-channels/ROJ-TV_1272.html).

Background[edit]

Kurdish-language programmes were completely forbidden from the media in Turkey[4] from 1925 until 2002 when restrictions were relaxed somewhat. However during this time Kurdish stations started broadcasting to Turkey via satellite from Europe. Initially there also were several Turkish language commercial satellite broadcasters established in a similar manner in response to the TRT monopoly. However with the deregulation of broadcasting within Turkey all of these have moved their operations to within Turkey itself, and many of them have now been licensed on terrestrial frequencies.

In 2004, the national public broadcaster TRT became the first major broadcaster to broadcast a Kurdish-language programme[5] although initially TRT only broadcast Kurdish programmes once per week, along with a handful of local TV and radio stations. These programmes were initially limited 45 minutes per day (an hour per week on TRT), are heavily censored, must include Turkish sub-titles and should not include children's programmes and any other types of educational programmes. The programmes are mostly focused on Ataturk and Turkish ancient history.[6]

In 2008 TRT announced they were planning to launch their own full-time Kurdish-language channel TRT 6 with programming "promoting the Turkish Republic and its values as well as to counter the propaganda from the PKK channel Roj TV." On January 1, 2009, TRT 6 was officially opened with a new year's special including Kurdish singers such as Rojin. The channel has been promoted with much fanfare prior to the March 2009 local elections in Turkey, with Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan using Kurdish at party rallies in the south east to welcome the channel[citation needed].

Predecessors: MED TV and MEDYA TV[edit]

Main article: MED TV

MED TV was a London-based international TV whose licence was revoked on April 23, 1999 by British regulators as their broadcasts were judged as 'likely to encourage or incite crime or lead to disorder'. The Independent Television Commission imposed three fines totaling £90,000 on MED TV for three separate breaches of the requirement for due impartiality before the closure.[7] eventually revoking their broadcasting licence amid accusations of bias on the ITC's part.[8]

When Med TV lost its licence in the UK, MEDYA TV started transmissions from studios in Belgium via a satellite uplink from France on July 30, 1999.[9] MEDYA TV's licence was revoked by the French authorities on February 13, 2004,[10] the French court believed that the station had ties with the PKK;[11] and the CSA, the French licensing authority, stated that MEDYA TV was a successor to MED-TV, and a French Appeal Court confirmed CSA's decision.[12][13] The channel ran an announcement stating that "A new channel, Roj TV, will begin broadcasting on the first of the month".[10] Roj TV began transmissions from Denmark on March 1, 2004.[14][15]

Roj TV was banned from broadcasting in Germany [discuss] by the German Interior Ministry in June 2008 because of the network's alleged ties with the PKK organization. Roj's production company based in Wuppertal was also dissolved.[16] This ban was temporarily lifted by a German court on 25 February 2010.[17]

Controversy on Roj TV[edit]

The Turkish Government claims the channel is a mouthpiece for the Kurdistan Workers Party (PKK), whom they regard as a terrorist organization, (as do the UK, U.S. and EU), and have lobbied the Danish government (so far unsuccessfully) to revoke Roj TV's broadcasting license.[12] A Turkish Foreign Ministry official stated: "We know for sure that Roj TV is part of the PKK, a terrorist organization... [The PKK] is listed as a terrorist organization by the EU. Denmark is a member of the EU, and we would expect that the broadcasting organization of a terrorist group would not be given a free pass."[12] While the station's general manager, Manouchehr Tahsili Zonoozi, an Iranian Kurd, acknowledges that the station maintains contact with the PKK, he characterizes it as an independent Kurdish broadcaster, which is not under the control of the PKK.[12] The Turkish authorities have repeatably made formal complaints to the Danish Radio and Television Board regarding Roj TV, but to date none of the complaints have been upheld by the Board, who have ruled that the TV channel has not violated any rules over which the Board has regulatory power.[18]

On 4 March 2010 Belgian police raided several locations including Roj TV's facilities.[19] Belgian prosecutors said the raid was due to "very serious evidence that, in a very organised way, youngsters of Kurdish origin were recruited in western Europe, notably in Belgium".[20] Programming was disrupted for a time but the channel returned to air.

As of August 2010, Roj TV has been formally indicted by the Danish attorney general for violation of Danish anti-terrorism legislation, specifically the rules against "promoting terrorist activities" of the Kurdish organization PKK.[21] However the channel remains on air pending possible court proceedings.

In the United States diplomatic cables leak of November 2010, a diplomatic message surfaced that referred to a Turkish representative's claim that, "as part of the 2009 POTUS-brokered deal that had overcome Turkish objections to the appointment of Anders Fogh Rasmussen as NATO Secretary General, Denmark had promised to clarify its legal requirements prerequiste to acceding to Turkey's request for the closure of Roj TV".[22]

On 10 January 2012, a Danish Court found the owners of Roj TV guilty of "promoting terrorism" and fined them 5.2 million Danish crowns ($894,800). The prosecutors stated that the TV station is "financed and controlled" by the PKK.[23] On 26 January 2012, Roj-TV signed a broadcasting agreement with satellite provider Intelsat.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Lyngsat
  2. ^ kEditor
  3. ^ Lyngsat
  4. ^ "Roj TV". kEditor. 
  5. ^ "Turkish TV allows Kurds airtime". BBC News. 9 June 2004. 
  6. ^ "(European) COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Turkey 2006 Progress Report" (PDF). Retrieved 2007-11-07. (Page 22) "As regards cultural rights, permission was granted to two local TV channels in Diyarbakır and to one radio (station) in Şanlıurfa to broadcast in Kurdish. However, time restrictions apply, with the exception of films and music programmes. All broadcasts, except songs, must be subtitled or translated in Turkish, which makes live broadcasts technically cumbersome. Educational programmes teaching the Kurdish language are not allowed. The Turkish Public Television (TRT) has continued broadcasting in five languages including Kurdish. However, the duration and scope of TRT's national broadcasts in five languages is very limited. No private broadcaster at national level has applied for broadcasting in languages other than Turkish since the enactment of the 2004 legislation. 
  7. ^ "ITC 1997 Annual Report". Independent Television Commission. Retrieved 2007-03-12. 
  8. ^ Mark Thomas Info The Guardian BBC
  9. ^ Medya TV starts broadcasting
  10. ^ a b france-authorities-close-kurdish-tv
  11. ^ Clandestine Radio Watch #154, March 15, 2004
  12. ^ a b c d "Denmark, again? Now it's under fire for hosting Kurdish TV station.". Christian Science Monitor. Retrieved 2007-03-12. 
  13. ^ Clandestine Radio Watch #153, February 29, 2004
  14. ^ Clandestine Radio Watch #153, February 29, 2004
  15. ^ Clandestine Radio Watch #154, March 15, 2004
  16. ^ Deutsche Welle: Kurdish broadcaster banned in Germany, June 24, 2008
  17. ^ German court temporarily lifts ban on Roj TV
  18. ^ Danish Radio and Television Board ruling
  19. ^ [1]
  20. ^ Belgian police swoop on high-profile Kurds
  21. ^ Tv-station tiltales for terror (Danish)
  22. ^ "US embassy cables: US steps up pressure on Turkey over Iran". The Guardian (London). November 28, 2010. 
  23. ^ "Danish court fines Kurd TV for promoting terrorism". Reuters (Copenhagen). January 13, 2012.