China Television

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
China Television Company, Ltd.
Television network,
Satellite television and
Cable television
IndustryTelevision Broadcasting
Founded31 October 1969
ProductsTelevision content, television programming
ParentWant Want China Times
CTV building in Taipei City

China Television Company, Ltd. (CTV; Chinese: 中國電視公司; pinyin: Zhōngguó Diànshì Gōngsī; Pe̍h-ōe-jī: Tiong-kok-tiān-sī-kong-si) (Formerly called Taiwan Daytime TV (TDT) in 1969-1975) is a television broadcasting company based in Taipei, Taiwan. It was established on September 3, 1968, by the then-ruling Nationalist Party of the Republic of China. The party owned the majority stake of the network. Trial broadcast started on October 9, 1969, and the channel formally started broadcasting on October 31 the same year.

It was the first television channel to broadcast full colour television service to the whole island.

The third version of CTV logo (1980s-October 31, 1997) with Sun Yat-sen's calligraphy

On August 9, 1999, the channel was publicly listed on Taiwan Stock Exchange, becoming the first publicly listed broadcasting company on the island.

In 2006, due to effects borne by the media reform law in Taiwan requiring all political parties to divest their control in radio and television companies, 90% of CTV shares were sold to the China Times media group, effectively giving the station leeway to some of its satellite TV concerns, notably the Chung T'ien Television (CTi), one of major cable television programmers in Taiwan. Some CTV shows are now seen on CTi's two channels on cable.

It is currently the largest television channels on the island. Its shows consistently rated 2nd in all major time slots, and is home to Taiwan's most watched early evening newscast, the CTV News Global Report.

In November 2019 William Wang, a PRC spy who defected to Australia, claimed that CTV had received Chinese funding in return for airing stories which were unfavorable to the Taiwanese government. CTV parent company Want Want China Times Group denied these allegations.[1]


Test card[edit]

The testcard of CTV is PM5544.


See also[edit]


  1. ^ Strong, Matthew. "Taiwan TV stations reject defector's allegations of China funding". Taiwan TV stations reject defector's allegations of China funding. Taiwan News. Retrieved 24 November 2019.

External links[edit]