Newsworld International

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Newsworld International
Newsworld International.png
Newsworld International logo
Launched June 1, 1994
Closed July 31, 2005
Network Canadian Broadcasting Corporation
Owned by CBC and the Power Corporation of Canada later USA Network later Vivendi Universal later Al Gore and Joel Hyatt
Picture format 480i (SDTV)
Slogan America's Only 24 Hour Global News Channel
Country United States
Broadcast area National
Headquarters New York, New York
Replaced by Current TV
Sister channel(s) Trio
CBC Newsworld

Newsworld International (NWI) was a cable TV news channel broadcasting in the United States, whose content contained a mix of Canadian Broadcasting Corporation and other international newscasts. The channel reached about 20 million homes and provided its audience with the news from a variety of global perspectives. It also acted as a news source for Canadians living in or visiting the United States, Latin America or the Caribbean.

In the late-1990s, Newsworld International's Sunday night newscast at 6PM ET was seen on CBC-owned CBET in Windsor, Ontario, as a Detroit-market replacement for Wonderful World of Disney, the American series which aired on most other CBC stations in that time slot.

History[edit]

The network was launched by the CBC, in partnership with a subsidiary of Power Corporation of Canada in 1994, and aired much of the same programming as CBC Newsworld in Canada. In 2000, the channel was sold to the USA Network for $155 million, who was then sold to one of the companies which would become Vivendi Universal. The CBC maintained day-to-day operation of the channel during those periods. The channel's main in house news program was called NWI International NewsFirst.

Anchors[edit]

Newsworld International was anchored by a team of CBC talent which included

Original series[edit]

Special Assignment was a half-hour documentary series hosted by veteran CBC correspondent Bill Cunningham, featuring a different country in each episode. The format included a segment of historical context on the featured country with archive footage narrated by Cunningham, followed by a recap of recent political developments and current events. The show often featured interviews with high-ranking government officials and political insiders. During the show's run, the show visited many of the countries in Europe, East Asia, and Latin America as well as countries in Africa and Caribbean. When shows were re-run, they often included updated narrations to reflect recent developments.

Other Shows[edit]

  • Washington Outlook with Henry Champ
  • World Business
  • NWI World Sports

The end of the network[edit]

In 2004, the channel was purchased by former Vice President of the United States Al Gore and Joel Hyatt, who acquired it mainly for the channel's existing access on digital cable and satellite TV, and were not interested in maintaining the format. The programming continued to be provided by the CBC until July 31, 2005, at which point after a final goodbye from the channel's Toronto offices on behalf of the Canadian Broadcasting Corporation at the Canadian Broadcasting Centre closed.

Gore and Hyatt relaunched the channel at midnight on August 1 as Current TV (formerly INdTV, like indie TV), specializing in a youth perspective on national issues. Gore and Hyatt went down this route after deciding that a liberal news network would be rejected by national advertisers.[citation needed] The new channel, though turning a profit, underwent a major reorganization in 2010 after a "troubled" history.[1] The channel changed formats 2 times ending up as a progressive leaning channel before being sold.

Return to international news[edit]

Gore and his partners sold the network to Al Jazeera Media Network in 2013. Like Gore and Hyatt in 2004, Al Jazeera was mainly interested in taking over the channel's existing carriage deals, and used the same channel space to launch Al Jazeera America that August returning the channel to an international news format.

NWI contributors at shutdown[edit]

Subtitled NWI newscasts discontinued before shutdown[edit]

References[edit]

  1. ^ Wallenstein, Andrew (June 25, 2010). "New troubles at Al Gore's Current TV". Reuters. Retrieved 2011-01-17. 

See also[edit]

External links[edit]