KESQ-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
KESQ-TV
Channels
BrandingNewsChannel 3 (cable channel)
Programming
Affiliations
Ownership
Owner
History
First air date
October 5, 1968
(55 years ago)
 (1968-10-05)
Former call signs
KPLM-TV (1968–1978)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 42 (UHF, 1968–2009)
  • Digital:
  • 52 (UHF, 2005–2009)
  • 42 (UHF, 2009–2019)
Call sign meaning
Station was formerly owned by Esquire magazine
Technical information[1]
Licensing authority
FCC
Facility ID25577
ERP100 kW
HAAT189 m (620 ft)
Transmitter coordinates33°51′58.1″N 116°26′5″W / 33.866139°N 116.43472°W / 33.866139; -116.43472
Links
Public license information
Websitekesq.com

KESQ-TV (channel 42) is a television station licensed to Palm Springs, California, United States, serving as the ABC affiliate for the Coachella Valley. It is owned by the News-Press & Gazette Company (NPG) alongside five low-power stations: CBS affiliate KPSP-CD (channel 38), Fox affiliate KDFX-CD (channel 33), CW+ affiliate KCWQ-LD (channel 2), Telemundo affiliate KUNA-LD (channel 15), and independent station KYAV-LD (channel 12). The stations share studios on Dunham Way in Thousand Palms, while KESQ-TV's transmitter is located on Edom Hill northeast of Cathedral City and I-10.

Along with other major Coachella Valley television stations, KESQ-TV identifies itself on-air using its cable designation, channel 3, because of the exceptionally high cable penetration rate in the area.

History[edit]

KPLM-TV[edit]

On June 1, 1966, Pacific Media Corporation filed an application for a construction permit to build a new television station to operate on channel 27 in Palm Springs.[2] Three months after Pacific filed, the Federal Communications Commission issued a report and order changing the allocation to channel 42,[2] a move necessitated to avoid interference to channel 28 in Los Angeles.[3] Channel 42 received another bid in December, when Palm Springs Communications Corporation, co-owned with local radio station KCMJ, filed for a station.[4] After Palm Springs Communications reached a settlement agreement with Pacific Media, the latter was awarded the permit on October 11, 1967.[2] The new station took the call letters KPLM-TV and immediately began construction and talks with the major networks on affiliation.[5]

Channel 42 set up shop in the Smoke Tree Village shopping center,[6] the station joined the ABC network[7] and secured channel 3 on all the cable systems in the area[8] for its debut on October 5, 1968.[9] KPLM-TV was the only television station in Palm Springs for just three weeks. In parallel with the battle for channel 42, channel 36 was also contested; on the morning of October 26, NBC affiliate KMIR-TV began broadcasting.[10]

Channel 42 was not an immediate financial success. In 1972, Cine-Prime, a company engaged in educational television production and distribution, announced that it had purchased the station, though no transfer of control was ever filed.[11] In 1973, Pacific attempted to sell KPLM-TV to Ralph Andrews Productions, which was scrapped several months later.[2] In February 1974, Smoke Tree Village filed to evict KPLM-TV from its studios for not paying six months of rent.[12] Ultimately, in 1975, Pacific Media Corporation filed for Chapter 11 bankruptcy reorganization, and the principals of a Palm Springs law firm were appointed as receivers;[13] the studios were relocated to Cathedral City.[2]

Esquire years[edit]

In late 1977, negotiations were concluded to sell KPLM-TV to Esquire, Inc. The $800,000 purchase marked Esquire's return to broadcasting after owning and selling WQXI radio in Atlanta in the 1960s.[14] The call letters were changed to KESQ-TV on September 18, 1978.[2]

Esquire purchased KECC-TV in El Centro in 1981. It attempted to sell both stations to Cimarron Broadcasting, an Oklahoma group headed by Harry Nilsson, in 1983,[15] but Cimarron lacked the capital to make the purchase, and the deal fell apart in March 1984.[16] However, Esquire, which had become wholly owned by Gulf+Western, was anxious to divest itself of the small-market TV station which the large conglomerate did not want and sold it to Gulf Broadcasting of Dallas, an unrelated concern, two months later; the El Centro station was not included.[17] Gulf was then swallowed by Taft Broadcasting in 1985, when the FCC increased ownership limits on television and radio properties—but KESQ-TV was not included in the transaction, which immediately brought Taft to the limit.[18] Instead, KESQ-TV was sold to E. Grant Fitts, who had been the chairman of the broadcasting division.[19]

Expansion under NPG[edit]

Fitts reached a deal to sell KESQ-TV to its current owner, the News-Press & Gazette Company of St. Joseph, Missouri, for $19.4 million in late 1995.[20]

Under NPG, KESQ-TV's operation expanded to include additional low-power TV stations. KUNA-LP, a Telemundo affiliate, launched in 1997.[21] In 1998, NPG entered into a local marketing agreement to run KDFX-LP, the low-power Fox affiliate in Palm Springs;[22] it started that station's first local newscast.[23] A local affiliate of The WB followed in 2000.[24] In 2012, NPG bought KPSP-CD, the local CBS affiliate.[25] In 2013, KESQ-TV moved into a new state-of-the-art studio in Thousand Palms.

While in the later years under Fitts, KESQ had briefly run a radio station (920 AM),[26] it returned to the field again when 1400 AM, previously KUNA, was bought by the station and flipped to sports as KESQ at the end of 1997.[27]

In the late 1990s, KESQ-TV flirted with another kind of expansion. In 1996,[28] the station received FCC approval to move its transmitter to a spot in the San Jacinto Mountains, which would have increased its coverage area to include much of western Riverside County and San Bernardino County.[29] Riverside County was looking for a station to increase coverage of the local area beyond what Los Angeles stations offered. However, the problem posed a puzzle to the station. The expanded coverage would be entirely in the Los Angeles television market, and ABC threatened KESQ with disaffiliation were the move to come to fruition and cut into the market of its KABC-TV.[30] The local chapter of the Sierra Club also objected to the site on environmental grounds;[31] these two challenges doomed the proposal.[32]

The station shut down its analog signal on June 12, 2009, as part of the digital television transition in the United States.

Programming[edit]

Syndicated programming[edit]

As of September 2022, Syndicated programming on KESQ includes Access Hollywood, Extra and Inside Edition.

News operation[edit]

KESQ has generally had the highest-rated local news department in the market, competing against KMIR, since the 1980s.[33] In addition to programs simulcast on KESQ and KPSP, the station airs morning and 10 p.m. newscasts for KDFX-CD, started in 1999,[23] and Spanish-language news airing on KUNA-LD.[21]

In 2018, KPSP's separate local news brand was dropped, and KPSP began simulcasting existing KESQ newscasts.[34]

Notable on-air staff[edit]

Subchannels[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect Short name Programming [37]
42.1 720p 16:9 KESQ-DT Main KESQ-TV programming / ABC
42.2 480i LCLCBS2 Simulcast of KPSP-CD / CBS
2.3 KCWQ-DT Simulcast of KCWQ-LD / Palm Springs CW 5
15.2 KUNA-DT Simulcast of KUNA-LD / Telemundo
33.2 KDFX-DT Simulcast of KDFX-CD / Fox

KESQ's subchannels consist of high-power, standard-definition multicasts, using other minor channel numbers, of the principal Gulf-California channels.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Facility Technical Data for KESQ-TV". Licensing and Management System. Federal Communications Commission.
  2. ^ a b c d e f FCC History Cards for KESQ-TV
  3. ^ "Hope Television Plan Confirmed". The Desert Sun. November 10, 1966. p. 1. Retrieved September 3, 2021.
  4. ^ "Another Application Set for Springs TV". The Desert Sun. December 21, 1966. pp. 1, 2. Retrieved September 3, 2021.
  5. ^ "KPLM-TV Call Sign Confirmed". The Desert Sun. January 10, 1968. p. 3. Retrieved September 3, 2021.
  6. ^ "42 Gets Permanent Quarters". The Desert Sun. August 2, 1968. p. 4. Retrieved September 3, 2021.
  7. ^ "Local TV Joins ABC Network". The Desert Sun. September 9, 1968. p. 3. Retrieved September 3, 2021.
  8. ^ Heinemann, Stuart (September 27, 1968). "First Local TV To Debut on Monday". The Desert Sun. pp. 1, 4. Retrieved September 3, 2021.
  9. ^ "Local Video Goes on Air Saturday A.M." The Desert Sun. October 4, 1968. p. 3. Retrieved September 3, 2021.
  10. ^ "Channel 36 Due For Air Debut". The Desert Sun. October 25, 1968. p. 1. Retrieved September 3, 2021.
  11. ^ "New Owners Will Enlarge TV Station". The Desert Sun. August 16, 1972. p. A2. Retrieved September 3, 2021.
  12. ^ "Station Sued". The Desert Sun. February 22, 1974. p. A3. Retrieved September 3, 2021.
  13. ^ "TV Station Reorganized". The Desert Sun. May 17, 1975. p. A3. Retrieved September 3, 2021.
  14. ^ Lazarus, George (December 8, 1977). "Esquire, Inc., finds itself free to fly". Chicago Tribune. p. 4:10. Retrieved September 3, 2021.
  15. ^ "Oklahoma firm buys KESQ-TV for $4.5 million". The Desert Sun. July 5, 1983. p. A2. Retrieved September 3, 2021.
  16. ^ "KESQ-TV sale falls through, GM announces". The Desert Sun. p. A2. Retrieved September 3, 2021.
  17. ^ "KESQ-TV bought by Texas firm". The Desert Sun. May 1, 1984. p. A3. Retrieved September 3, 2021.
  18. ^ "The upward mobility of Taft Broadcasting" (PDF). Broadcasting. February 11, 1985. pp. 32, 33. Retrieved September 3, 2021.
  19. ^ Weiss, Michael (June 20, 1985). "Broadcast firm slips from view - Executive focusing on next endeavors". The Dallas Morning News. p. 1D.
  20. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting & Cable. December 4, 1995. p. 48. Retrieved September 3, 2021.
  21. ^ a b Hussar, John (October 10, 1997). "KESQ-TV plugs into power of local Hispanic market". The Desert Sun. p. C10. Retrieved September 3, 2021.
  22. ^ Hussar, John (May 5, 1998). "TV group reaches out to control competition". The Desert Sun. p. E1. Retrieved September 3, 2021.
  23. ^ a b Ascenzi, Joseph (July 20, 1998). "Fox affiliate plans local newscast - New owners to fund nightly news show in the Coachella Valley". The Business Press. p. 1.
  24. ^ Ascenzi, Joseph (December 6, 1999). "Media & Marketing: Redlands agency swaps ad campaigns for logo work". The Business Press. p. 11.
  25. ^ Perrault, Mike (February 1, 2012). "Houston sells CBS affiliate to KESQ". The Desert Sun. pp. A1, A2. Retrieved September 4, 2021.
  26. ^ "Briefs: KESQ-TV converting KDES-AM to news/talk". The Press-Enterprise. April 16, 1994. p. A14.
  27. ^ Ascenzi, Joseph (January 12, 1998). "2 desert radio stations change formats - Conversion to sports aimed at wealthy male listeners". The Business Press. p. 4.
  28. ^ "KESQ courts Belo, others". The Press-Enterprise. April 5, 1999. p. 11.
  29. ^ Spielvogel, Jill (February 4, 1999). "Riverside County courts TV station". The Press-Enterprise. p. A1.
  30. ^ McCue, Andy (June 10, 1999). "Inland Empire television game welcomes a new player". The Press-Enterprise. p. E1.
  31. ^ Spielvogel, Jill (June 7, 1999). "Compromise sought over TV tower". The Press-Enterprise. p. B3.
  32. ^ Shikes, Jonathan (December 5, 2002). "TV news just for Inland: A university-linked network will serve western San Bernardino County". The Press-Enterprise. p. E1.
  33. ^ Perrault, Michael (June 21, 2007). "Race for top ratings not slowing for local stations". The Desert Sun. pp. E1, E5. Retrieved September 4, 2021.
  34. ^ Tsoflias Siegel, Stephanie (December 3, 2018). "KESQ Will Begin Simulcasting on Sister Station KPSP". TVSpy. Retrieved September 4, 2021.
  35. ^ Feder, Robert (September 1, 1993). "Female Jock Loses Equal-Pay Lawsuit". Chicago Sun-Times.
  36. ^ Margulies, Lee (December 20, 1987). "Update". Los Angeles Times. p. Television Times 3. Retrieved September 4, 2021.
  37. ^ "RabbitEars Query for KESQ-TV". rabbitears.info. Retrieved September 4, 2021.

External links[edit]