Free China Journal

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Free China Journal
自由中國半月刊
Zeyou Zhongguo.jpg
Free China Journal from November 1949
PublisherGovernment of the Republic of China
EditorHu Shi
Editor-in-chiefLei Chen
LaunchedNovember, 1949
Political alignmentKuomintang
LanguageChinese
Ceased publication1960
Country Republic of China
Free China Journal
Traditional Chinese自由中國半月刊
Hanyu PinyinZìyóu Zhōnggúo Bànyùekān

Free China Journal (Chinese: 自由中國半月刊) was a periodical that was published by the Republic of China (ROC) government after its retreat to Taiwan following the Chinese Civil War.

The first issue was published on November, 1949. Its chief executive was Hu Shi and its editor-in-chief was Lei Chen.

The publication was sponsored by the Kuomintang-led government to act as a forum for free thought and discussion against the People's Republic of China. Its popularity soared as the editors and writers analyzed political situations at the time, sometimes even advising or criticizing the government in earnest.

The publication ceased in 1960 when the government forced a shut-down after Lei criticized Chiang Kai-shek for running for President unconstitutionally and promoted forming "Democratic Republic of Chinese Taiwan" (中華臺灣民主國) to counter the People's Republic of China. The final issue was published on September 1, 1960.[1]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Free China Journal". Encyclopedia of Taiwan. Retrieved 13 April 2013.