If I Did It

From Wikipedia, the free encyclopedia
If I Did It: Confessions of the Killer
If I did It 2.png
AuthorO. J. Simpson
Pablo Fenjves (ghostwriter)[1]
Dominick Dunne
The Goldman family
Original titleIf I Did It
CountryUnited States
PublisherBeaufort Books (Regan Books/HarperCollins, before cancellation)
Publication date
September 13, 2007
Media typeHardback
Preceded byI Want to Tell You: My Response to Your Letters, Your Messages, Your Questions 

If I Did It is a book by O. J. Simpson and Pablo Fenjves, in which Simpson puts forth a “hypothetical” description of the murders of Nicole Brown Simpson and Ron Goldman. Simpson's former manager, Norman Pardo, claimed that Simpson was not involved in writing the book, but rather accepted, against Pardo's advice, $600,000 from ReganBooks and News Corporation to say he had written it and to conduct an interview.[2][3]

Simpson was acquitted of the murders in a criminal trial (People v. Simpson) but later was found financially liable in a civil trial.[4] Although the original release of the book was cancelled shortly after it was announced in November 2006,[5] 400,000 physical copies of the original book were printed, and by June 2007, copies of it had been leaked online.[6]

The book was originally due to be published by ReganBooks, an imprint of HarperCollins, which was headed by editor and publisher Judith Regan. The television network Fox, a sister to HarperCollins via News Corporation at the time, was to also broadcast an interview special with Simpson to promote the book, O. J. Simpson: If I Did It, Here's How It Happened. However, following objections to the special by several Fox station owners, the special was also canceled. Footage from the interview was aired for the first time during a Fox special, O. J. Simpson: The Lost Confession?, in March 2018.

In August 2007, a Florida bankruptcy court awarded the rights to the book to the Goldman family to partially satisfy the civil judgment. The book's title was changed to If I Did It: Confessions of the Killer, and this version was published by Beaufort Books, a New York City publishing house owned by parent company Kampmann & Company/Midpoint Trade Books. Comments were added to the original manuscript by the Goldman family, Fenjves, and journalist Dominick Dunne.[7] The new cover design printed the word "If" greatly reduced in size compared with the other words, and placed inside the word "I", so unless looked at very closely, the title of the book appears to read "I Did It: Confessions of the Killer".[8][9]


Pablo Fenjves, a screenwriter and witness at Simpson's 1995 trial, ghostwrote Simpson's book.[10] Fenjves stated in interviews that Simpson actively collaborated on the manuscript, and that Fenjves "knew" Simpson was "a murderer."[11]

Norman Pardo, Simpson's former manager, told The Huffington Post that the book was written by a ghostwriter without Simpson's involvement. Rather, Simpson had accepted, against Pardo's advice, $600,000 from the publisher ReganBooks and its parent company News Corporation to say he had written the book and to conduct an associated television interview on Fox.[3] Pardo told the Huffington Post that Simpson had rationalized:[2]

"Hey, they directly offered me $600,000 not to dispute that I [wrote] the book." He said, "That's cash." I said, "They're going to think you wrote it." He said, "So? Everybody thinks I'm a murderer anyway. They're not going to change their mind just because of a book."

Fenjves responded to the claim, saying the book is "based on extensive discussions with Simpson."[12]

Simpson's eldest daughter, Arnelle Simpson, testified in a deposition that she and Van Exel, president of Raffles Entertainment and Music Production, came up with the idea for the book and pitched it to her father in an attempt to make money.[13] She testified her father thought about it and eventually agreed to the book deal.[13] Simpson stated, "I have nothing to confess. This was an opportunity for my kids to get their financial legacy. My kids understand. I made it clear that it's blood money, but it's no different than any of the other writers who did books on this case."[13]


The first part of the If I Did It manuscript contains a detailed description of Simpson's early relationship and marriage with Nicole Brown Simpson. The latter part of the manuscript describes details of the events on June 12, 1994, and about the murders as they could have occurred if Simpson had committed them. However, Simpson's attorney said that there is "only one chapter that deals with their deaths and that chapter, in my understanding, has a disclaimer that it's complete fiction."[14] In Simpson's hypothetical scenario, he has an unwilling accomplice named "Charlie" who tells him to stop the murders, and whom Simpson ignores.[15]

Publication history and TV interview[edit]

First release and its cancellation[edit]

Original first release cover

The book was unofficially announced in the National Enquirer in late October 2006,[16] but this was immediately denied by Simpson's lawyer. The book was then formally announced some weeks later in mid-November 2006 for release on November 30. Intense public criticism led to the cancellation of the book's publication and a related television interview, both from divisions of News Corporation (Fox and HarperCollins, of which ReganBooks was an imprint). According to a Newsweek story, all 400,000 printed copies were recalled for "pulping", except for one, locked away in a vault at News Corporation.[17] A copy later appeared in an auction listing on eBay in September 2007; it eventually sold for over $250,000.[18] James Wolcott of Vanity Fair also obtained a "pristine hardcover" copy of the book for a review published in January 2007.[19]

The first version's cover, as released by HarperCollins, showed a photograph of Simpson with the words "I Did It" in red and the word "If" in white.[20] The Beaufort version had the words "I Did It" in large type and the word "If" written in a tiny font and placed at the top of the "I". Neither version of the book has Simpson's name on the front cover.

HarperCollins and ReganBooks had planned to publish the book on November 30, 2006. The National Enquirer made unproven claims in October 2006 that Simpson would be paid US$3.5 million for the book.[21] Judith Regan, the editor of ReganBooks and Simpson's interviewer in the planned Fox special, was quoted by the Associated Press as saying, "This is a historic case, and I consider this his confession."[22] In one portion of an interview to promote the book, taped before the project was canceled, Regan said to Simpson, "You wrote, 'I have never seen so much blood in my life.'" Simpson responded, "I don't think any two people could be murdered without everybody being covered in blood."[23]

Pre-publication controversy[edit]

If I Did It ignited a storm of pre-publication controversy, largely due to the perception that Simpson was trying to profit from the two deaths for which his civil suit verdict had found him liable. "This is not about being heard. This is about trying to cash in, in a pathetic way, on some notoriety," said Sara Nelson, editor-in-chief of Publishers Weekly.[22] Patricia Schroeder, president and chief executive of the Association of American Publishers, felt that the book would "stir an awful lot of debate and make the culture take a real look at itself, and that may not be unhealthy".[22]

Denise Brown, sister of murder victim Nicole Brown Simpson, expressed her hope that the publisher would take "full accountability for promoting the wrongdoing of criminals and leveraging this forum and the actions of Simpson to commercialize abuse."[22] She went on to say that Simpson's two children would be "exposed to [his] inexplicable behavior and we will provide them with our love and support during this time. It's unfortunate that [O.J.] Simpson has decided to awaken a nightmare that we have painfully endured and worked so hard to move beyond." The proposed book also outraged the family of Ron Goldman, who criticized the publisher for "helping a murderer get his voice out there."[24] According to lawyers for the family, they planned to attempt to garnish any earnings Simpson might get from the book. Fred Goldman, Ron's father, was awarded $33.5 million by a jury in 1997 for the wrongful death of his son. However, Simpson never paid this judgment due to a California law that prevents pensions from being used to satisfy judgments, and the fact that the bulk of his income comes from his NFL pension. Goldman described the book and television interview as "an all-time low" and "morally reprehensible to me ... to think you are willing to give somebody airtime about how they would murder two people."[25]

The day after the announcement of its publication, an online boycott encouraged Americans to ignore the book and complain to publishers and booksellers.[26] Similar boycotts were held in Australia and Europe.[27] Within four days of the book's announcement, over 58,394 people had signed an online petition developed by Goldman's family, DontPayOJ.com,[28] declaring their opposition to the book.[29] Bookshops were divided about stocking the title in their stores. Numerous independent stores said either that they would not sell it or would offer limited copies and give away the proceeds.[30] Borders Books and Waldenbooks said they would donate any profits made from the book to charities which would benefit victims of domestic violence, and a Borders spokesperson said they "believe it is the right of customers to decide what they read and what to buy, but we will not discount the title or promote it".[31] Several stores in Canada said they would only order it for customers, but not stock it.[32] In the days following the book's announcement, pre-orders put it in the top 20 of Amazon.com's bestseller list, though it had fallen to #51 when the book's cancellation was announced.[33]

Legal experts theorized that Simpson might be able to avoid paying the Goldmans or Browns any money. "I think it's going to be difficult if [Simpson] arranges to have [book profits] deposited abroad," said lawyer Tom Mesereau. "It's one thing to enforce a judgment in America, and another to enforce it overseas." Mesereau said Simpson also might have profits "paid into a trust offshore or a corporation in a different name."[34]

Fox television interview[edit]

Fox, a U.S. television network that was a sister to HarperCollins via News Corporation at the time, was to air a related, two-part, taped interview with Simpson, conducted by Regan, in which Simpson describes how he would have committed the 1994 slayings of Nicole and Goldman, "if he were the one responsible". As in the book, Simpson also mentions an unwilling accomplice named "Charlie". The interview was scheduled to air on November 27 and November 29, 2006, timed to coincide with the book's release. The program was being produced under Fox's alternative programming department, headed by Mike Darnell, and not under the auspices of Fox News Channel.[35] NBC said that it was approached to air the interview, but declined, saying, "This is not a project appropriate for our network."[36] On November 16, 2006, Regan issued a statement claiming that her reason for recording the interview and releasing the book was an attempt to find closure after having been a battered woman herself. "The men who lied and cheated and beat me – they were all there in the room," she said. "And the people who denied it, they were there, too. And though it might sound a little strange, Nicole and Ron were in my heart. And for them I wanted him to confess his sins, do penance, and to amend his life. Amen."[37]

Over a dozen Fox affiliates refused to carry the special, or decided to air it, but devote local advertising time to public service announcements. KSFX-TV in Springfield, Missouri,[30] WPGH-TV in Pittsburgh, and WWCP-TV in Johnstown-Altoona-State College, Pennsylvania area were the first to turn down the special on November 17, 2006,[38] along with KAYU-TV in Spokane, Washington,[39] and WDRB in Louisville, Kentucky.[40] Pappas Telecasting also planned to pre-empt the program on their Fox stations in four markets[41] along with Fox affiliates KNDX in Bismarck-Minot, North Dakota;[42] KMPH-TV in Fresno, California; KPTH in Sioux City, Iowa; KTVG-TV in Lincoln, Superior and Grand Island, Nebraska; and KPTM in Omaha, Nebraska. Fox affiliates KCPQ in Seattle—owned by Tribune Company—and XETV in San Diego/Tijuana—were both reportedly undecided, but each indicated that if they aired the special, they would not sell local ad time, instead giving that time to local domestic violence groups to air public service announcements.[43]

The interview was later aired for the first time in March 2018 as O. J. Simpson: The Lost Confession?.


On November 20, 2006, News Corporation issued a statement saying that the book and television special had been cancelled. In the statement, News Corporation chairman and CEO Rupert Murdoch said, "I and senior management agree with the American public that this was an ill-considered project. We are sorry for any pain this has caused the families of Ron Goldman and Nicole Brown-Simpson."[44] The Associated Press called the book's cancellation "an astonishing end to a story like no other," noting that a publisher's withdrawing a book for its content "is virtually unheard of."[33]

On November 21, 2006, Denise Brown accused Fox of trying to stop the Goldman and Brown families from criticizing the project by offering millions of dollars for their silence surrounding the project: "They wanted to offer us millions of dollars. Millions of dollars for, like, 'Oh, I'm sorry' money. But they were still going to air the show," Brown said. "We just thought, 'Oh my God.' What they're trying to do is trying to keep us quiet, trying to make this like hush money, trying to go around the civil verdict, giving us this money to keep our mouths shut."[45]

Brown told NBC's Today that her family's response was: "Absolutely not." Fox confirmed that the Brown and Goldman families were offered profit participation deals for the projects but denies that it was hush money.[45] "Last week, when concerns were raised by the public that we were profiting from this guy's story, we tried to work out some arrangement with the family. Never was there any suggestion of them being barred from talking about it. We would never suggest that," said News Corp spokesman Andrew Butcher.[46]

Airing of the unaired interview[edit]

Since the interview existed on tape, executives at Fox said it was likely to turn up somewhere or be leaked.[47] Nearly twelve years later, Fox announced that it would air a special entitled O.J. Simpson: The Lost Confession?, on March 11, 2018. It featured footage from the interview, as well as analysis and discussion by host Soledad O'Brien and experts. It aired with limited commercial time, which was used to broadcast public service announcements addressing domestic violence.[48] In the decade-old interview, Simpson initially used (subjunctive) phrases like "I would" and "I'd think" in his hypothetical description of the event, but later moved to using first-person (indicative) phrasing with sentences like "I remember I grabbed the knife", "I don't remember except I'm standing there", "I don't recall", and "I must have." Due to the change in phrasing, these comments were interpreted by many as being a form of confession, which stirred strong reactions in print media and the internet.[49][50]

Transfer of rights[edit]

In June 2007, a federal judge ruled that Fred Goldman, Ron Goldman's father, could pursue the publishing rights to Simpson's book.[51] In July 2007, a federal bankruptcy judge awarded the rights to the book to the Goldman family, who receive most of the profits to help satisfy the $33.5 million wrongful death civil suit judgment against Simpson. (The Goldmans were supposed to designate 10 percent of the first $4 million in gross proceeds to be given to a court-appointed trustee.)[52][53] After Goldman had won the rights to the book, he arranged to publish it under the new title If I Did It: Confessions of the Killer.[12] The Goldman family's lawyers also announced intentions to pursue new publishing, film, or TV deals in order to receive some of $33.5 million awarded to them in the civil case.[52]


On August 14, 2007, it was reported that a literary agent for the Goldman family, Sharlene Martin, had made a deal to publish the book with the new subtitle "Confessions of the Killer".[54] All of the original text was to remain intact, with the addition of "key commentary." This version of the book was released about a month later, on September 13, 2007. Some of the proceeds benefit the Ronald Lyle Goldman Justice Foundation, which was planned in 1995 to fund civil legal action against Simpson.[55]

In February 2007, a Canadian publisher, Barclay Road Inc., expressed interest in publishing the book. Barclay Road CEO Herbert Becker said that public opinion turned against the book without anybody's really knowing its contents. He said his company would look into obtaining the rights to the book.[56]


Fred Goldman sued Lorraine Brooke Associates, a shell corporation, for the publishing rights after it filed for bankruptcy. After Goldman purchased the rights from the court-appointed bankruptcy trustee,[57] Nicole's father, Louis H. Brown, sued Goldman, attempting to stop the publication and receive part of the rights, but lost.[58]

See also[edit]


  1. ^ Murr, Andrew (March 3, 2008). "A Friendly Ghost". Newsweek. Archived from the original on January 15, 2010. Retrieved February 27, 2008.
  2. ^ a b Buxton, Ryan (June 17, 2014). "O.J.Simpson's Former Manager Norman Pardo Says O.J. Was Paid $600,000 to Claim He Wrote 'If I Did It'". Huffington Post. Archived from the original on July 26, 2021. Retrieved August 19, 2015.
  3. ^ a b Free, Britney (June 18, 2014). "O.J. Simpson Manager: He Didn't Even Write 'If I Did It'!". The Hollywood Gossip. Archived from the original on August 8, 2021. Retrieved August 19, 2015.
  4. ^ "Index of Civil Trial Reports". USA Today. Archived from the original on 2021-04-30. Retrieved 2017-09-01.
  5. ^ Simpson, O. J.; Fenjves, Pablo; Tobiassen, Kris (2006). If I Did It (First ed.). Regan Books/HarperCollins. ISBN 978-0-06-123828-4.
  6. ^ "OJ 'Did It' Manuscript Leaked Online". TMZ.com. Archived from the original on July 16, 2021. Retrieved January 24, 2011.
  7. ^ "If I Did It: Confessions of the Killer". Archived from the original on May 11, 2008. Retrieved January 30, 2013.
  8. ^ The Goldman family (September 13, 2007). If I Did It Confessions of the Killer (1 ed.). Beaufort Books. ISBN 978-0-8253-0588-7.
  9. ^ "O.J. Simpson Trial: Where Are They Now?". ABC News. Archived from the original on December 15, 2021. Retrieved February 5, 2017.
  10. ^ Toobin, Jeffrey (December 4, 2006). "The Ghostwriter". The New Yorker. Archived from the original on October 12, 2007. Retrieved September 15, 2007.
  11. ^ Noah, Timothy (January 15, 2007). "O.J. Confesses. Really.: The ghostwriter of If I Did It calls Simpson 'a murderer'". Slate. Archived from the original on September 11, 2007. Retrieved September 15, 2007.
  12. ^ a b "Goldman family discuss reasons for publishing Simpson book". San Francisco Chronicle. Associated Press. September 13, 2007. Archived from the original on October 12, 2007. Retrieved September 15, 2007.
  13. ^ a b c "ABC News Exclusive: 'If I Did It': O.J's Daughter's Idea". abcnews.com. Archived from the original on 2021-03-17. Retrieved 2021-01-03.
  14. ^ "O.J. book sparks new outrage". Boston Globe. Associated Press. November 16, 2006. Archived from the original on February 13, 2021. Retrieved November 16, 2006.
  15. ^ Miller, Mark Miller (January 22, 2007). "Evidence of Guilt?". Newsweek. pp. 48–49.
  16. ^ No Juice-y Book, Lawyer Says Archived February 2, 2008, at the Wayback Machine
  17. ^ Miller, Mark (January 2007). "O.J. Book: Evidence of Guilt?". MSNBC.com. Archived from the original on January 17, 2007.
  18. ^ McKynzie, Amber (30 January 2013). "O.J. Simpson's Book, "If I Did It," Sold On eBay For $250,000". Archived from the original on 6 May 2014. Retrieved 6 May 2014.
  19. ^ Wolcott, James. "James Wolcott reviews O.J. Simpson's "If I Did It": Fame & Scandal". Vanity Fair. Archived from the original on November 30, 2009. Retrieved January 24, 2011.
  20. ^ Norfolk Fox affiliate won't show O.J. Simpson interview | HamptonRoads.com | PilotOnline.com Archived November 27, 2006, at the Wayback Machine
  21. ^ Walls, Jeannette (October 30, 2006). "O.J. Simpson to confess– hypothetically". Today.com. Archived from the original on May 14, 2017. Retrieved July 29, 2008.
  22. ^ a b c d "Publisher on O.J.: 'I consider this his confession'". CNN. Associated Press. November 16, 2006. Archived from the original on November 17, 2006. Retrieved November 16, 2006.
  23. ^ de Moraes, Lisa (November 15, 2006). "A Fox Shocker: In Depth With O.J. Simpson for A Ratings Boost". The Washington Post. pp. C01. Archived from the original on September 13, 2014. Retrieved November 16, 2006.
  24. ^ Caruso, Michelle (November 16, 2006). "Gloves off: Vics' kin blast O.J. book". Daily News. Archived from the original on February 13, 2007. Retrieved November 16, 2006.
  25. ^ Abcarian, Robin; Miller, Martin (November 16, 2006). "Simpson to tell how he could have killed pair". Los Angeles Times. Archived from the original on November 30, 2006. Retrieved November 16, 2006.
  26. ^ "OJ Book Boycott". Archived from the original on 2014-02-07. Retrieved November 16, 2006.
  27. ^ Lusetich, Robert (November 17, 2006). "OJ confession book boycotted". The Australian. Archived from the original on October 14, 2007. Retrieved November 16, 2006.
  28. ^ "Former lawyers mum on Simpson's book". Mercury News. November 18, 2006.
  29. ^ "Online petition". Archived from the original on November 25, 2006. Retrieved November 18, 2006.
  30. ^ a b Staff report. "Springfield's Fox channel station drops O.J. interview". Springfield News-Leader. Archived from the original on October 10, 2007. Retrieved November 18, 2006.
  31. ^ Grant, Justin (November 18, 2006). "Booksellers mixed on stocking OJ Simpson book". The Washington Post. Retrieved November 18, 2006.[dead link]
  32. ^ "Canadian retailers divided over O.J. Simpson book". Canadian Broadcasting Corporation. November 17, 2006. Archived from the original on October 14, 2007. Retrieved November 23, 2006.
  33. ^ a b "OJ Simpson Book, TV special canceled". The Washington Post. Archived from the original on November 24, 2006. Retrieved November 20, 2006.
  34. ^ Francescani, Chris; Davis, Ellen; Pearle, Lauren (November 16, 2006). "Simpson in the Clear". ABC News. Archived from the original on February 20, 2007. Retrieved November 16, 2006.
  35. ^ "O.J. Simpson to Tell FOX How He Would Have Killed Slain Wife Nicole". Fox News. November 15, 2006. Archived from the original on August 22, 2009. Retrieved December 15, 2008.
  36. ^ McClam, Erin (Associated Press). "O.J. 'confesses' in what-if book". Toronto Star. Archived from the original on September 29, 2007. Retrieved November 16, 2006.
  37. ^ "Regan turns on O.J. Simpson". ABC News. November 2006. Archived from the original on October 18, 2007. Retrieved November 16, 2006.
  38. ^ Danahy, Anne. "Fox channel won't air O.J.; WWCP refuses to show Simpson chat about deaths of ex-wife, friend". Centre Daily Times. Retrieved November 18, 2006.[dead link]
  39. ^ Italie, Hillel. "Book maven not afraid of controversy; O.J. publisher takes business to new level". The Spokesman-Review. Retrieved November 19, 2006.
  40. ^ Lamb, Bill (WDRB general manager). "The O.J. Special: Fox Finally Comes Through (Station editorial)". WDRB (Channel 41), Louisville, Kentucky. Archived from the original on October 14, 2007. Retrieved November 21, 2006.
  41. ^ Raines, Ben. "O.J. interview won't be shown in Mobile (additionally mentions LIN and Pappas preemptions, and KCPQ's ad plan)". Mobile Press-Register. Archived from the original on September 30, 2007. Retrieved November 19, 2006.
  42. ^ Benson, Jim. "Fox Stations Kill OJ Special". Broadcasting and Cable. Archived from the original on January 7, 2009. Retrieved November 19, 2006.
  43. ^ Source for XETV: More Fox Affiliates Kill O.J. Special Archived 2009-01-07 at the Wayback Machine, Jim Benson and Caroline Palmer, Broadcasting & Cable, November 20, 2006
  44. ^ News Corporation (November 20, 2006). "News Corporation Cancels Simpson Book and TV Special". Archived from the original on November 27, 2006. Retrieved November 20, 2006.
  45. ^ a b Italie, Hillel (November 21, 2006). "O.J. Simpson Project Could Turn on Web". The Washington Post. Archived from the original on July 7, 2009. Retrieved May 5, 2010.
  46. ^ Piccalo, Gina; James, Meg (November 22, 2006). "Simpson project was hot topic inside Fox". Los Angeles Times. Retrieved May 5, 2010.[dead link]
  47. ^ Carter, Bill; Wyatt, Edward (November 21, 2006). "Under pressure, Newscorp Pulls Simpson Book, TV Show". The New York Times. Archived from the original on February 19, 2016. Retrieved November 21, 2006.
  48. ^ Holloway, Daniel (2018-03-01). "Fox to Air Unseen O.J. Simpson Interview". Variety. Archived from the original on 2018-03-02. Retrieved 2018-03-02.
  49. ^ "OJ Simpson lost interview". 9News. 12 March 2018. Archived from the original on 12 March 2018. Retrieved March 12, 2018.
  50. ^ Snierson, Dan (11 March 2018). "O.J. Simpson's lost interview: Soledad O'Brien previews 'bizarre' account". Entertainment Weekly. Archived from the original on 23 July 2018. Retrieved 23 July 2018.
  51. ^ "Victim's dad can seek rights to O.J. Simpson's book". CNN. June 15, 2007. Archived from the original on July 7, 2009. Retrieved October 18, 2014.
  52. ^ a b Sutton, Jane (July 30, 2007). "Goldman family gets rights to O.J. Simpson book". Reuters. Archived from the original on January 26, 2021. Retrieved July 1, 2017.
  53. ^ "Denise Brown wants O.J. book boycott". USA Today. August 14, 2007. Archived from the original on 2008-12-08. Retrieved 2017-09-01.
  54. ^ "O.J. Simpson's 'If I Did It' to be published." Archived 2007-08-14 at the Wayback Machine CNN, 2007-08-14. Retrieved on 2007-08-14.
  55. ^ Goldman Family Moves Towards Civil Suit against Simpson." Archived 2021-02-05 at the Wayback Machine The Tech Online Edition, 1995-10-13. Retrieved on 2007-08-14.
  56. ^ CBC Arts (February 7, 2007). "Barclay Road Inc., Montreal-based Publisher looks to publish If I did It". Canadian Broadcasting Corporation. Archived from the original on November 7, 2012. Retrieved January 24, 2011.
  57. ^ Kennedy, Kelli (July 3, 2007). "Goldman Family Buys Rights To Simpson Manuscript". The Washington Post. Associated Press. Archived from the original on 25 July 2008. Last month, U.S. Bankruptcy Judge A. Jay Cristol paved the way for Monday's settlement by upholding the Goldmans' right to their claim. He also ruled that a company started by Simpson's daughter, Arnelle, was set up "to perpetuate fraud." Lorraine Brooke Associates, which owned the rights to the book, can be considered as belonging to the former football star, Cristol said. O.J. Simpson's book contract with HarperCollins, and a money trail showing $630,000 (equivalent to $823,317.28 in 2021) transferred from the publisher to Lorraine Brooke and then to Simpson for his expenses, confirm his connection to the company, Cristol said.
  58. ^ Goldstein, Bonnie (August 21, 2007). "O.J.'s Victims' Families Slug It Out". Slate.com. Archived from the original on June 6, 2016. Retrieved August 24, 2012.