Banahaw Broadcasting Corporation

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the defunct Philippine television network. For the United Kingdom-based network with the same initials, see British Broadcasting Corporation.
Banahaw Broadcasting Corporation
(City 2 Television)
Type Broadcast television network
Country Philippines Philippines
Availability Defunct
Owner Salvador Tan
Roberto Benedicto
Key people
Ferdinand Marcos
Launch date
November 1973
Dissolved 15 July 1986

The Banahaw Broadcasting Corporation (often shortened to BBC) was a Philippine television network that began operations in November 1973 and ceased transmission on 25 February 1986.

History

DWWX-TV (formerly DZAQ-TV) station owned by ABS-CBN was shut down following the declaration of Martial Law in 1972, and served as the flagship station of BBC. Roberto Benedicto, a crony of then-President Ferdinand Marcos and owner of the Kanlaon Broadcasting System, took over the ABS-CBN Broadcast Center complex on Bohol (now Sergeant Esguerra) Avenue in Quezon City after the KBS Studios along Roxas Boulevard in Pasay City (which were ironically sold them by ABS-CBN in 1969) were destroyed by fire in June 1973, a few months before BBC went on air. [1] The new network was named the "Banahaw Broadcasting Corporation" after Mount Banahaw, a dormant volcano located in southern Luzon known for its hot springs and mystical associations.

In 1976, BBC, KBS and another Benedicto-owned network, the Intercontinental Broadcasting Corporation (which originally aired from San Juan del Monte), transferred to the Broadcast City compound in Old Balara, Quezon City, with the transmitter located along Panay Avenue, Quezon City. This left Channel 4 (a frequency formerly owned by ABS-CBN and taken over by the government as Government Television in 1974) at the ABS-CBN Broadcast Center complex, then renamed Broadcast Plaza.

By December 1973, the network also operated DYCB-TV 3 in Cebu and DYXL-TV 4 in Bacolod, both of which were also originally owned by ABS-CBN. Their call signs were also changed to DYCW-TV and DYBW-TV, respectively. The Cebu and Bacolod stations switched affiliations to GTV-4 (later the Maharlika Broadcasting System) in 1978 and reverted to their former call letters.

BBC-2 was rebranded as City 2 Television from 1980 to 1984, but reverted to BBC-2 with a different logo in its last years of broadcast. BBC-2 ended operations on 25 February 1986 at the height of the People Power Revolution along with RPN and IBC (temporarily), after reformist soldiers disabled the transmitter that was broadcasting Marcos' inauguration from Malacañang Palace.[2] Upon Corazón C. Aquino's subsequent accession to the presidency, BBC, RPN and IBC (collectively known as "Broadcast City") were sequestered and placed under the management of a Board of Administrators tasked to operate and manage its business and affairs subject to the control and supervision of Presidential Commission on Good Government.[3][4] DWWX-TV was returned to ABS-CBN on 16 July 1986, as were the Cebu and Bacolod affiliate stations.

The network became well-remembered for its trademark jingle, Big Beautiful Country, composed by José Mari Chan.

Programming (Local)

Radio stations

See also

References

External links

Supreme Court decisions on BBC