Media of Bahrain

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The Media of Bahrain mainly consists of several weekly and daily newspapers, with the Information Affairs Authority running the country's state-owned Radio and Television services.[1] The media is predominately in Arabic though English languaged and Malayalam newspapers are beginning to emerge in the country. The country additionally operates the Bahrain News Agency which monitors, originates and relays national and international news in Arabic ad English, usually generating from 90 to 150 stories a day. The agency is an extension of the Information Affairs Authority.[2]

Most of the press is privately owned and is not subject to censorship as long as it refrains from criticizing the ruling family. Al Wasat newspaper and the Bahrain Mirror are regarded as the country's opposition news sources.[1] In June 2012, it was estimated that there were 961,000 internet users in the country.[1]

Television[edit]

Main article: Television in Bahrain

The country's television is state-owned and controlled by the Information Affairs Authority, which operates over five terrestrial TV networks. An opposition news station, LuaLua TV operates from London, though it is blocked in the country.[1]

Radio[edit]

Main article: Radio in Bahrain

Like the country's television services, it is primarily state-run, under the Bahrain Radio and Television Corporation; services are usually in Arabic. Radio Bahrain is also in English. In addition, 'Voice FM' is a privately owned radio station primarily serving Indian listeners.[1]

Newspapers[edit]

Main article: Newspapers in Bahrain

The country's first newspaper was the Newspaper of Bahrain (Arabic: جريدة البحرين‎) weekly newspaper which was first published in the 1940s.[3] Another weekly newspaper, Sada al-Usbu' (Arabic: صدى الأسبوع‎, literally "Weekly echo"), came into publication in 1969. A third weekly newspaper, Al Mujtama al-Jadid (Arabic: المجتمع الجديد‎) came into publication in 1970. In 1971, when the country declared independence, there was a minimal presence of print media in the country. However in 1976, the country's first daily newspaper and arguably one of the principal , Akhbar Al Khaleej (Arabic: أخبار الخليج‎) was published in Arabic by the Akhbar al Khaleej Press company. In 1979, a sister English-language newspaper was started, called Gulf Daily News. In 1989, the Al Ayam (Arabic: الأيام‎) was launched. These three newspapers are considered the principal papers of the country.[3] By the 1990s, there were more than 45 publications in print, which also included company-sponsored newspapers like the Bahrain Petroleum Company's Akhbar paper.[3]

Due to the huge malayali population in the gulf region four malayalam newspapers also have editions from Bahrain. Gulf Madhyamam started publication in Bahrain in 1999.[4] Malayala Manorama and Chandrika are also published from Bahrain. Another malayalam newspaper Gulf Thejas was launched in Bahrain on 27 September 2012 by Akhbar Al Khaleej editor-in-chief Anwar Abdulrahman at a ceremony held in Manama.[5]

Below is a list of newspapers that currently operate in the country:[1][6][7]

Title
(Arabic title in parentheses)
Frequency
Type
Language
Publication
city(ies)
Website
Year
established
Editorial
political
affiliation
Akhbar Al Khaleej (أخبار الخليج) daily Arabic aaknews.com 1976 Pro-government
Al Ayam (الأيام) daily Arabic alayam.com 1989 Pro-government
Al-Bilad (البلاد) Arabic albiladpress.com Pro-government
Al-Waqt ( الوقت) Arabic alwaqt.com 2006 Leftist nationalist
Al-Wasat ( الوسط) daily Arabic Manama alwasatnews.com 2002 Independent, though considered an opposition newspaper.[1][7]
Al-Watan ( الوطن) Arabic alwatannews.net Pro-government
Daily Tribune daily English dt.bh 1997 Pro-government
Gulf Daily News daily English Manama gulf-daily-news.com 1979 Pro-government
Gulf Madhyamam daily Malayalam - madhyamam.com 1999
Middle East Chandrika daily Malayalam - chandrikadaily.com 2007
Malayala Manorama daily Malayalam - gulf.manoramaonline.com
Gulf Thejas daily Malayalam - thejasnews.com 2012

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g "Bahrain profile - Media". BBC News. Retrieved 1 February 2013. 
  2. ^ "About BNA". Bahrain News Agency. Retrieved 14 June 2014. 
  3. ^ a b c Rugh, William A. (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Greenwood Publishing Group. p. 60. ISBN 9780275982126. 
  4. ^ "Gulf Madhyamam". 
  5. ^ "www.tradearabia.com". 
  6. ^ "Bahrain Newspapers and News Media Guide". ABYZ News Links. Retrieved 1 February 2013. 
  7. ^ a b Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry (Report). Bahrain Independent Commission of Inquiry. 23 November 2011. p. 399. http://files.bici.org.bh/BICIreportEN.pdf.