KDPH-LP

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
KDPH-LP
Channels
Programming
Subchannels
AffiliationsDefunct (formerly Daystar)
Ownership
Owner
History
FoundedAugust 23, 1989
Former call signs
K64DR (1989-1996)
KDRX-LP (1996-2003)
KDRX-CA (2003-2006)
KDTP-CA (2006-2008)
K48LK (2008)
Telemundo
Call sign meaning
Daystar PHoenix
Technical information
Licensing authority
FCC
Facility ID168565
ClassTX
ERP3 kW
Links
Public license information
LMS

KDPH-LP, virtual channel 48 (UHF digital channel 13), was a low-powered Daystar-owned-and-operated television station licensed to Phoenix, Arizona, United States. The station was owned by Word of God Fellowship. The station's transmitter was located atop South Mountain.[1][2]

History[edit]

An original construction permit for low-power television station K64DR, channel 64, was granted to Broadcasting Systems, Inc. on August 23, 1989. It was the second channel 64 construction permit in Phoenix; the first was owned by KNIX-FM 102.5 and dropped when the FCC decided to add a full-power channel 61 allocation to Phoenix, posing potential interference problems were it and channel 64 to both be built.[3] The station was quickly built and was licensed on October 31, just two months later. It was affiliated with Telemundo and aired very little local programming. In December 1990, the station was sold to Hispanic Broadcasters of Arizona, Inc., which owned Tucson Telemundo affiliate "KHR" (later KHRR). Channel 64 grew quickly: it had 19 local staff by 1995, even though Cox Communications cable carried the national feed instead.[4] In 1996, after LPTV stations were allowed to acquire four-letter calls, K64DR (frequently known as "KDR") became KDRX-LP.

In October 1997, KDRX-LP added a Spanish-language newscast produced locally by English-language ABC affiliate KNXV (channel 15).[5] They would begin producing their own newscast a few years later, after moving into KNXV's former Phoenix studio facility.[6]

The station was sold to Apogeo Television Phoenix LLC in 1999 and moved to channel 48 later that year, improving over-the-air reception. They became a Class A television station a year later when that class of station was approved by the FCC. The locally produced newscast and the move to in-core channel 48 helped them to qualify for the new status, giving them primary station protection during the digital television conversion of full-service stations, and guaranteeing them an opportunity to upgrade to digital TV. In December 2002, Telemundo acquired KDRX-LP, and a few months later, changed its call letters to KDRX-CA to reflect its Class A status.

However, Telemundo in Phoenix was up against one of the country's most dominant Univision outlets, full-powered KTVW. In 2005, Univision cornered 89% of the Spanish-language ratings in Phoenix, which was the last major market where it enjoyed such an advantage. In order to compete, NBC reasoned, the station needed to upgrade to a full-powered signal.[7] Thus NBC filed an application with the FCC to move the license of full-power NBC Telemundo-owned KPHZ (now KTAZ) from Holbrook channel 11 to Phoenix channel 39. In exchange, Daystar-owned station KDTP would move from Phoenix channel 39 to Holbrook channel 11, and KDRX-CA would be transferred to Daystar in order to keep a Daystar Television Network outlet in Phoenix. It was an unusual request and complicated, involving not only a swap of licenses, but also non-commercial reservations in Phoenix and Holbrook, plus the two low-powered stations (KPHZ-LP - now KDTP-LP - would be added to the deal later), but in October 2005, the FCC agreed to the proposal, over the objection of Univision.[7][8]

In June 2006, the station's license was transferred to Community Television Educators, Inc., while the intellectual unit moved to KTAZ. Later that month, KDRX-CA's call letters changed to KDTP-CA, reflecting the station's new owner, Daystar. The station continued to air Telemundo programming pending completion of new facilities for KTAZ, but changed its programming to the Daystar Television Network in July 2006 when the construction was complete.

On February 4, 2008, KDTP-CA converted its Class A license back to a standard low-power license, likely because a Class A license requires local programs and the schedule for channel 48 was entirely the national Daystar schedule. No longer able to use the "-CA" suffix, and with "KDTP-LP" already belonging to its sister station on channel 58, the station changed its call sign to K48LK and then to KDPH-LP on March 1.[9]

KDPH-LP's license was cancelled by the FCC on November 18, 2015, due to the station having been silent since at least December 21, 2012.

References[edit]

  1. ^ Television & Cable Factbook. Television Digest, Incorporated. 2010. ISBN 978-1-57696-062-2.
  2. ^ Fisheries, United States Congress House Committee on Merchant Marine and (1928). Jurisdiction of Radio Commission: Hearings ... Seventieth Congress, First Session ... U.S. Government Printing Office.
  3. ^ Wilkinson, Bud (March 31, 1989). "KUSK-TV suitor claims operation needs bailout". The Arizona Republic. p. D11. Retrieved December 24, 2020.
  4. ^ Walker, Dave (July 6, 1995). "Channels 33, 64 gain in growing Hispanic market". Arizona Republic. pp. D1, D5. Retrieved December 24, 2020.
  5. ^ "KNXV in Phoenix". Scripps. January–February 2000. Archived from the original on 2008-11-21. Retrieved 2008-03-21.
  6. ^ Eileen Davis Hudson, "Phoenix". Mediaweek 11.2 (Jan 8, 2001): 12-18.
  7. ^ a b Yvonne Wingett (2005-10-29). "Stronger signal to expand reach of Telemundo". The Arizona Republic. Retrieved 2008-01-16.
  8. ^ "Memorandum Opinion and Order". FCC. 2005-10-13. Retrieved 2008-01-16.
  9. ^ "Call Sign History". FCC CDBS database. Retrieved 2008-03-03.

External links[edit]